oorbellen en allergie voorkomen

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

oorbellen en allergie voorkomen

Bericht door Jannek »

Ik heb een opdracht gekregen om een paar oorbellen na te maken. De draagster is gek op de oorbellen, maar heeft altijd last van haar oren als ze ze draagt. Het zijn brisuren en ik vermoed dat het goedkoop spul is, niet bij een juwelier gekocht ofzo.
Mijn gok is dat ze niet tegen nikkel kan maar dat weet ik niet zeker. Wat is nu het handigst om te doen?

Het liefst zou ik brisuren van chirurgisch staal gebruiken, dat lijkt mij de veiligste keus. Maar of die bestaan...? Bij BM hebben ze ze niet in ieder geval. En is eerste gehalte zilver dan een goede keus of kan ik beter witgoud nemen?
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

wat is er mis met zilver?
ene nikkel mag niet meer in sieraden is sinds..? een paar jaar verboden
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

silly schreef:wat is er mis met zilver?
Nou precies wat je zegt: als het niet door nikkel komt krijgt ze misschien ook last met zilver? Want ik weet niet waar ze die last door krijgt.
Nu heb ik dit zelf ook, en volgens mij heb ik zelf met zilver ook nog wel last (weet ik niet zeker want ik draag bijna nooit oorbellen - of sieraden :oops: ), maar ik weet zeker dat ik met chirurgisch staal nooit last heb van mijn oren.
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Bericht door Marja »

Als je googled op chirurgisch staal en oorbellen vind je diverse leveranciers die dit leveren voor kleine prijsjes.

Marja
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Wat zoek je ? ik heb het een en ander in rvs en titanium oorhangers / knoppen .

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Als ik Google vind ik vooral sieraden die al 'af' zijn. Dus Ruud, ik weet niet wat jij hebt liggen?
Ik zoek een paar simpele brisuren, liever zonder oog. Dit is wat ik na moet maken. Ik zit nu alleen te denken dat zo'n bloempje er op solderen misschien ook nog wel moeilijk is met titanium of rvs :?
Afbeelding
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

ik denk dat ze eerst ns moet uitzoeken waar ze nu precies last van heeft waar ze niet tegen kan,
mn schoonzus haar oren gaan irriteren als ze gebogen haakjes in haar oren heeft ze heeft er geen last van als ze rechte stekers heeft

misschien heeft ze wel een allergie voor koper dat haakje wat je daar toont is verzilverd koper en daar komt nog eens bij als je dat oorbelletje wilt namaken dat je moet solderen en ik ben er zelf achtergekomen dat rvs of chirugisch staal bijna niet met zilver te solderen is (of onderling)
laat staan titanium enige mogelijkheid is klinken ofzo

test het met een pleister met een stukje koper en een pleister met een stukje zilver plak het op en wacht een dag, je zweet momenteel toch genoeg om snel resultaat te zien
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Goed idee, Silly. Alleen is dit een verrassing, besteld door haar vriend. Dus in dit geval zal ik het moeten gokken.

Ik zit te denken dat het misschien een beter idee is om zweerknopjes met een oogje te nemen (als ik het me goed herinner hadden ze wel zoiets bij BM) en daar het bloemetje als een bedeltje aan te hangen. Of gewoon gokken op zilver, en als dat ook irritatie geeft de bloemetjes alsnog als bedeltje aan een zweerknopje te hangen.

Hmmm, wat een gedoe :-k
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

en wat dan ook handig is, geef er ook een setje kunststof poussettevlinders bij (of siliconen), ik heb namelijk iemand die weer een reactie krijgt op gewone pousettevlinders (zilver of gouden)....
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

ik zou zelf gokken op het zilver en dan evt als het niet goed gaat alsnog overgaan op de knopjes maar dat komt omdat ik het geheel in zilver mooier vind...
succes knap dilema zo
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

maar een nikkeltest kopen bij bijou en je weet of ze nikkel bezitten :) die oude oorbellen, want het kan ook voor koper zijn. Of wat de laag is die erop is geplakt..


ik heb ooit een klant gehad die was zelfs alleergisch vvoor chirurgisch staal en titanium, goud en de rest natuurlijk ook. Zij zou een gig probleem hebben bij nieuwe heup moeten krijg e.d.


dus voor die mevrouw lijkt het me handig toch even na te laten kijken, heb jjij nu niet aan maar toch. Ze moet dan toch ook last krijgen van riemen en dergelijke
Ook al is de wetgeving aangepast. bij sommige dingen mag er noet steeds wel nikkel in tot een bepaalde hoeveelheiod afgave bij dragen.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
doekoeman
Actief lid
Actief lid
Berichten: 330
Lid geworden op: dinsdag 18-03-2008, 13:05
Ervaring: Overig

Bericht door doekoeman »

Ik wist dat er een topic was.

Weer iets gevonden of het werkt is altijd een 2de :D
maar ze verzinnen het wel wel

http://www.theonlinejeweler.org/dermati ... ed/?ref=nf

vooral de mooie plaatjes
Mvg,
D,
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Nou ze draagt ze inmiddels een tijdje en ik heb nog geen klachten gehoord. Het zal dus wel goed gaan. Of het nikkelallergie was zullen we dus nooit weten. Als de klant maar blij is :)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

nikkel zou het kunnen zijn, gezien dat nog wel degelijk mag voorkomen, mits ze maar niet teveel nikkel afgeven.....nikkelmigratielimiet..
Maar daar kunnen mensen dus nog wel opreageren

net als met ritsen en knopen van broeken, gespen van riemen e.d.

het zijn wel hele minimale percentages hoor.

voor piercings geloof ik minder dan 0.05%. maar ja in stainless steel zit wat nikkel verwerkt
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie