Goud "trommelen"

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
ringetje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 16-06-2010, 12:57
Ervaring: Overig

Goud "trommelen"

Bericht door ringetje »

Beste mensen,

Ik heb een mooie handgemaakte ring gekregen van witgoud met goud. Het goud glimt en kon de edelsmid nog "trommelen". Wat houdt dat precies in en wat is het resultaat daarvan?

En helaas is de gravuur verkeerd. Is goud hard of zacht en kan dat makkelijk gewist en veranderd worden?

Bedankt!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

gravure kan makkelijk veranderd worden over t algemeen. Of uitvijlen en opnieuw zetten of opvullen met soldeer.

Trommelen is een bakje met stalen kogels en een speciale mix van middeltjes in water, welke uren ronddraaid. Ik weet niet wat de goudsmid zelf ermee bedoelt als de ring al glanzend is. mss iemand anders.

Als het op de polijstmachien is gepolijst zie ik niet in waarom er getrommeld moet worden, maar ik trommel ook weinig moet ik zeggen.



Oooh ringetje, nog even en dan wordt je gepakt door het edelsmidsvirus en wil je zelf mooie dingen kmaken :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
ringetje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 16-06-2010, 12:57
Ervaring: Overig

Bericht door ringetje »

Ja nou, ik ben reuze enthousiast hoor! :D

Ik ben creatief, een enorme priegelaar, heb engelengeduld en maak graag mooie dingen (ben fotograaf), dus wie weet?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Wat Erika zegt, de gravure is gemakklelijk te verwijderen.
Ik doe het meestal met een zacht schuurschijfje, dan ben je hem zo kwijt en hebt geen diepe vijlkrassen.
Met trommelen wordt een behandeling bedoeld door de ring in een draaiende trommel met gladde kogeltjes te gooien en een poos te laten draaien.
De oppervlaktestructuur zal hetzelfde glimmende uiterlijk krijgen als de gladde kogeltjes.
Maar bij goud is dit meestal een voorbewerking en zal daarna altijd nog het handpolijsten volgen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ringetje schreef:Ja nou, ik ben reuze enthousiast hoor! :D

Ik ben creatief, een enorme priegelaar, heb engelengeduld en maak graag mooie dingen (ben fotograaf), dus wie weet?
He heb je mss tips voor productfotografie?!
We hebben een pijler vol tips maar een echte fotografe in tha hous kan geen kwaad lijkt me :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
ringetje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 16-06-2010, 12:57
Ervaring: Overig

Bericht door ringetje »

Erika schreef:He heb je mss tips voor productfotografie?!
We hebben een pijler vol tips maar een echte fotografe in tha hous kan geen kwaad lijkt me :)
Even snel dan. Dit is een simpele en goedkope, maar werkbare oplossing:
1)koop bij Ikea zo'n wit halfdoorschijnend plastic krat
2)zet er goede spotjes omheen
3)koop een goed lichtgevoelig objectief of een losse flitser of flitssetje.
ringetje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 16-06-2010, 12:57
Ervaring: Overig

Bericht door ringetje »

Ik zal even een topic openen onder fotografie.
Plaats reactie