'turks'goud

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Het meeste turkse goud wat ik hier heb gehad is toch gewoon 14 18 of 22 karaat geweest. Althans volgens mijn toetsset
maar er zat te weinig goud in voor 14 kt.
Is dus een feit!
Ik krijg erg veel werk van allochtone juweliers, niks mis mee, fijne mensen, betalen netjes, goede afspraken. Maar het gehalte van het goud is uiterst onbetrouwbaar, zeker met de nauwkeurigheid die we hier in Nederland stellen.
En met je standaard toetsset red je het niet.
Doordat er n?t even andere metalen in zitten werkt je toetsset niet volledig betrouwbaar.

Nu erger ik me enorm aan het feit dat Verispect naar mijn persoonlijke mening ( PUUR persoonlijk! ) geen controle uitvoerd bij dit soort bedrijven. Met ca 30 aangeboden reparatie's van buitenlandse makelij ( al dan niet hier gekocht) per week kom ik hooguit eens per 3 weken een officieel stempel tegen. ???
Ik ga geen schenen schoppen en gun iedereen z'n handel en vaar daar wel bij, maar waarom gaat er hier honderden euro's per jaar naar de keurkamer en rotzooit m'n buurman ( 25 meter hemelsbreed) maar wat aan en kan doen waar die maar zin in heeft.
En niemand die 'm eens op z'n vingers tikt. Hallo makker je woont / werkt hier in Nederland en we hebben hier regeltjes....

In het vooruitzicht van het vrijgeven van de keurmerken en zelf stempelen, zie ik dus een nog groter probleem.

De zichzelf respecterende goudsmid zal met uiterste nauwkeurigheid aan de eisen voldoen en graag nog een grammetje fijn toevoegen om zeker te zijn.
Deze grappenmakers rammen het even vrolijk in messing met een goudlaagje.
Want controle blijft uit.

Zwaar off topic, sorry maar in de aanloop van de volgende VGZ vergadering toch iets om over na te denken.

Groet Ruud

En ja, in dit licht gesteld ga ik toch nog even een stuk insturen voor het VGZ. Ik wil met genoegen aan alle eisen voel doen want dat is ook mijn doel! Kwaliteit en service, maar als de beunhaas hiernaast zomaar z'n gang kan gaan en ook nog "kwaliteit" kan stempelen gaat me te ver. In ieder geval zonder de nodige controle en zonodig de noodzakelijke consequeties.

Ja een grote-stads probleem maar wel een serieus probleem.
Al zal het me persoonlijk worst wezen hoeveel mensen ze belazeren, maar de gegoede juwelier/ goudsmid is te duur omdat de goudprijzen nu eemaal ongewenst de pan uitrijzen. Dus is de beunhaas de spekkoper voor een paar weken......
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Constance Geeve
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 628
Lid geworden op: vrijdag 11-01-2008, 10:17
Ervaring: Overig
Woonplaats: Hellevoetsluis
Contacteer:

Bericht door Constance Geeve »

Nou Ruud, jou kennende gaat het je wel aan het hart dat de mensen die 25 meter verder de juwelier binnenstappen belazerd worden. Het enige wat eraan gedaan kan worden is strenge controle, maar die blijft blijkbaar uit. Gek eigenlijk, want ze zouden in Gouda moeten weten dat dit gebeurt.........
"Some people laugh because we're different... We laugh because they're all the same..... "
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

louise schreef:Erika ze heeft het nooit getoetst daar ze ervan uitging dat het in orde was, maar er zat te weinig goud in voor 14 kt.

Louise
Tja vertrouwen is heel belangrijk maar beetje wantrouwen kan geen kwaad..
Toetsen is zo gedaan
al is het mss niet helemaal betrouwbaar
Het is wel gewoon naar als dit je overkomt! kloothommels
De zichzelf respecterende goudsmid zal met uiterste nauwkeurigheid aan de eisen voldoen en graag nog een grammetje fijn toevoegen om zeker te zijn.
Deze grappenmakers rammen het even vrolijk in messing met een goudlaagje.
Want controle blijft uit.

Zwaar off topic, sorry maar in de aanloop van de volgende VGZ vergadering toch iets om over na te denken.
Hadden ze daar niet met de vergadering in leiden ook al niet over gehad, Hoe de kwaliteit te waarborgen.
DAt je dan lid moet worden van de Waarborg en ene bedrag moet afdragen aan hun, soort Bovag lid.
En dat je elk half jaar steekproeven krijgt enzo.


Ik neem aan dat ze t afgelopen jaar heel wat over hebben nagedacht en niet gek zijn hierin. Ben benieuwd hoe en wat ze t willen organiseren.

En controle moet wel strak.

Constance Verispect doet controles, Waarborg Gouda en Joure de stempeling/waarborging. Volgens mij is dat geen een ding, maar is verispect de controlerende organisatie.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

Het verhaal van Ruud gelezen te hebben kan ik maar 1 ding beamen, hij heeft gelijk, zo gaat het nu eenmaal en het begint erop te lijken dat buitenlanders, die zich hier willen vestigen, hun eigen wetten meenemen, begrijp onze regering niet want het gaat in dit beroep dan ten koste van de kleine mannelijke of vrouwelijke KUNSTENAARS :D die graag een mooi en eerlijk product willen afleveren maar qua kosten amper tegen deze concurenten op kunnen.
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

Constance Geeve schreef:Gek eigenlijk, want ze zouden in Gouda moeten weten dat dit gebeurt.........
Verispect zit volgens mij in Delft Constance. En er zijn 2 waarborg instanties, in Gouda en Joure, maar die zijn niet belast met controle op naleving van de waarborgwet/regeling.

Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Gebruikersavatar
Jerry Hoogeman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 112
Lid geworden op: dinsdag 20-02-2007, 22:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Bericht door Jerry Hoogeman »

Ruud, we zijn het volkomen met jou eens!
Heb ook al telefonisch contact gehad met jou hierover.
Wij kunnen helaas niet naar de Ledenvergadering van de VGZ
maar hebben inmiddels wel een brief gestuurd naar het bestuur
met onze mening over de Certificering, de Geschillencommissie en
het zelf keuren van sieraden. Zie topic over Vereniging Goud- en Zilversmeden:

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... highlight=
Groetjes, Jerry
Het wordt zoals je het maakt....
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

Deze link kwam ik zojuist tegen en moest direct aan de vraag uit deze topic denken.


http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 4QbEgp30DA

Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Plaats reactie