Meet methode buigzaamheid metaal

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Meet methode buigzaamheid metaal

Bericht door Herman »

Methodiek ter verkrijging van meetwaarden ter bepaling de invloed van AFLESSEN of NIET op de buigzaamheid van een metaal .
Hierbij aannemende dat een zachter metaal een kleinere kracht nodig heeft om te buigen .

Het principe :
van deze meting is gebaseerd op het verkrijgen vergelijkbare gemeten krachten die ontstaan uit een en het zelfde materiaal dat onder verschillende omstandig heden is behandeld .

Voorberijding:
Van Vier exact gelijke plaatjes wordt 1 een Referentieplaatje ; 1 wordt de basis meting A (beide zijn dus niet behandeld) ; 1plaatje wordt gegloeid en langzaam aan de lucht gekoeld B ; en 1 plaatje wordt ook gegloeid en direct afgelest C . Ieder plaatje wordt vooraf voorzien van een boorgaatje van 1,5 mm op exact de zelfde plaats aan het einde in het midden, aan de voorzijde wordt op 5mm een streepje geplaatst . Als maat voor deze plaatjes zou gekozen kunnen worden 50 mm lang , 10 mm breed en 1 mm dik , als het U beter uitkomt kunt U natuurlijk wel iets afwijken .

Uitvoering :
U plakt met cellotape de Ref, en een ander plaatje op enkele centimeters van elkaar vast op de getrokken lijn, ze kunnen niet meer verschuiven , en klem ze vast horizontaal vast in een houder zodanig dat ze precies even ver uit de houder steken (OPMETEN)en dienen nauwkeurig in een lijn en vlak te liggen ; in beide plaatjes wordt door het gaatje een paperclip gehangen en daaraan een klein waterdicht plastic zakje bv. Bijou Moderne .
U vult een 10 of 20 ml injectie spuit met water precies tot aan de streep en ga voorzichtig water doseren in het zakje van het te meten plaatje , U houdt daarbij nauwkeurig in de gaten of het niveau tussen Ref. en te meten plaatje gelijk blijft; op het moment dat U verschil ziet ontstaan ,stopt U direct met water toevoer en noteert U hoeveel water nodig was om het plaatje minimaal te doen buigen , we mogen stellen dat 1ml. water gelijk is aan 1 gram .
Als U deze eenvoudige proef voor alle 3 de plaatjes hebt uitgevoerd dan ziet U direct welk plaatje bij het minste gewicht als eerste doorboog . is het verschil gelijk of kleiner dan 1 gram dan is er geen significant verschil, ofwel ze zijn gelijk aan elkaar .

Note :
Deze meet methode is zeer simpel van opzet en kan op vele manieren verbeterd worden , de vraag doet zich voor of dit zin heeft de getallen hebben geen absolute waarden alleen maar vergelijkend ,dat kan toch interessant zijn als u over meerdere materialen informatie wilt hebben , wat bepaalde werkwijze van invloed kan zijn op de hardheid van het metaal.
Afbeelding

Afbeelding

Persoonlijk heb ik deze test alleen gebruikt voor koper , dus niet voor zilver , indien iemand van U de moeite heeft gedaan , ben ik wel benieuwd naar het resultaat ; als U vragen heeft wil ik die altijd graag beantwoorden .

Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Zet er schuin een laser straaltje op en een papierschaaltje waar de reflexie op valt en je hebt een relatieve eik-methode.
Uiteraard relatief of je moet reverentie materialen toepassen met ge-eikte gewichten. En materialen.
De brinel ( geloof ik) hardheids testen lijkt me beter, een gewicht met een bepaald gewicht, van een bepaalde hoogte laten vallen.
Maar dat geeft alleen de weerstand aan van materiaal verplaatsing onder druk. Niet de weerstand tegen verbuiging.
Noch de elasticiteit na de opgetreden verbuigingskracht.
Niet te min zou ik werken met vaste gewichten om die onnauwkeurige foutenmarge uit te sluiten.

Of zie ik het verkeerd?

Ruud
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Ik schreef al , er is veel aan te veranderen ,en te verbeteren , maar deze proef dient alleen om de invloed van aflessen tegen niet aflessen te laten zien . Een absolute waarde in vickers of Brinell zegt niemand iets . de eenvoud is hier troef zodat een ieder de gevolgen kan nagaan als een materiaal een behandeling heeft ondergaan ,maar altijd in een vergelijkende zin.
Voor een reproduceerbare buigmeting is het noodzakelijk een liniere druk op te bouwen , en dat gebeurd hier als je het netjes doet , dat lukt je nooit met gewichten .
Ik zal er nooit een schoonheids prijs mee halen , maar het werkt goed .
groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Hoi Herman;

Goed bedacht en het vast handig om bepaalde vergelijken te kunnen maken. Een geringe verbuiging is zo snel zichtbaar te maken. Toch lijkt het me dat een buigmeting met bijvoorbeeld visloodjes ook prima werkt. Je meet dat hoe ver de doorvering is. Heeft jou methode voordeel t.o.v. een (gering) gewichtje....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Mijn methode heeft een groot voor deel en namelijk dit.
Je kunt het gewicht druppel gewijs verhogen continu blijft de spanning op het metaal aanwezig ,tot het buig moment.
Met een gewicht gaat dat niet want je moet steeds wisselen met je wichten, als je een zak vol 0,5 gr. gewichten had was het geen probleem , maar die heb je niet Ha,Ha , Druppeltjes zat.
Het zwakste in dit verhaal is het bepalen van het buigmoment en dat valt te verbeteren , Ok
Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Daar heb je indedaad een punt maar wat doe je in praktijk het deze meting? Mij lijkt het juist handig om de maximale buigkracht te kunnen bepalen. Die kracht waarbij er nog net geen blijvende vervorming plaatsvind. Kun je dat afleiden van jouw meting?
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Er is een groot verschil in elasticiteit en verbuiging waar deze methode dus geen onderscheid in maakt.

Ik hou het maar bij de wetenschappelijk beproefde methoden en druppel liever m'n borrelglaasje vol :roll: .

Ruud
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

even blont weer hoor

en waarvoor gebruik ik deze meet methode in de dagelijkse praktijk?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

ehhh niet. Alleen als ik de doorbuiging van de draaibeitels moet corrigeren. voor het super nauwkeurige werk.

Ruud
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

oke dan stop ik met lezen haha, mn hoofd ken al die wetenschappelijk heden van Herman gewoon weg niet aan, Te vrouwelijk brein toch denk

:D
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Eljas ,
De test die ik beschreven heb had 1 doel , nl aantonen dat 6 koperslagers in Nederland met een foute gedachte en werkwijze hun koper behandelden en 3 koperslagers deden het goed .Dit geeft aan dat er in een bepaalde beroeps groep enorme verschillen in denken en doen is ,waardoor bepaalde mensen hun leven lang problemen in hun werk kunnen tegen komen dat niet had hoeven te gebeuren .

Terug naar je vraag , antwoord is nee .
.
De lest levert niets anders op dan een vergelijkings waarde die gerelateerd is aan de zachtheid van het materiaal, als je de afmetingen van het plaatje veranderd dan al is het maar weinig ,dan mag je andere meet waarden verwachten die niet linieer of anders te vertalen zijn . De vraag doet zich in deze voor of dit buig proefje wel past bij je wens om een maximale kracht te vinden waarbij geen vervorming plaats vind , Ik zou zeggen van niet : je komt dan al gouw terecht bij :hoe hard moet de klap met die hamer zijn om een deukje te krijgen in dat materiaal onder die condities ; en dan denk ik al gouw aan Vickers-Brinell .

Het probleem daarbij is dat je over redelijk goede meetapparatuur moet beschikken wil je reproduceerbare meet waarden vinden

Hopelijk heb je hier toch iets aan

Met vriendelijke groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Erika, je bent niet de enigste , mijn echtgenote heeft ook vaak last van dat fenomeen , maar daarom heb ik een schare vriendinnen rond mij verzameld , die altijd aan mijn lippen hangen .
Ik zal ze even voorstellen..
De franse blondines .Madam Cointreau
Juffrouw Tripel
De spaanse :Mujer de noble alcurnia 43
en de exotische schone : Tia maria
Ik heb dus niets te klagen .

hartelijke groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

43 is een lekkere!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie