zilver test

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

zilver test

Bericht door silly »

hai hai ik leef nog gaat steeds weer wat beter nog heel even en ik weet een beetje waar ik aan toe ben.
maar goed ff wat anders weet iemand een trukje met huis tuin en keuken middelen waarmee ik kan testen of iets echt zilver is?
ik heb wat gekregen van iemand maar er staat geen merkje op en voordat ik het in de smeltpot gooi en alles verziek wil ik het zeker weten
ik hoor het alvast bedankt!
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

na een beetje ervaring zou je kunnen ruiken of het zilver is, het geeft namelijk een bepaalde geur af. Maar als het heel erg dik verzilverd is dan ruikt het bijna het zelfde.

Of je zou de brander er op moeten zetten en als dat het zilver gewoon gaat smelten dan zou het zilver kunnen zijn. En als er een laagje afsmelt dan is het vast en zeker verzilverd.

Wat je ook kunt doen is (als het kan) buigen, als het makkelijk buigt dan is de kans op zilver erg groot. Buigt het wat moeizamer dan zal het geen zilver zijn.

En je zou een grove vijl er over kunnen halen en als je dan makkelijk matteriaal weg kan vijlen dan heb je ook een grote kans op zilver. En als het hard klinkt zoals metaal dan is het zeker geen zilver.

Of je koopt een flesje testwater met steen, maar dan moet je altijd eerst even vijlen op de plek waar je gaat testen.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

dank je wel dat waren dingen waar ik nog niet aan gedacht had!
typisch geval van duh :D
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

aLs je het toch wil smelten kan je het ook even doorzagen, je ziet dan snel genoeg of je koper ziet of idd voor pakweg 10 euro flesje toetswater kopen , met toetssteentje, je kan eigenlijk niet zonde
flinke laag eraf vijlen, dan streep op toetssteen zetten en dan druppeltje toetswater, als het zilver is wordt het mooi rood
als het geen zilver is zie je de streep wegtrekken :wink:

sc6,,
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Kaliumbychromaat is het spul en een normaal toetswater voor zilver. Hoe donkerder het wordt hoe hoger het gehalte.
Geeft prachtige gele vlekken op je velletje. :-({|=

Idd even flink aanvijlen en goed opletten wat het doet.

Maar geeft weinig verontreingingen weer dus of het bruikbaar is, is een punt apart.

Maar de waarde van zilver is bescheiden dus niet al te veel moeite en kosten voor maken.

Zilver gaat hier per kilo, bagger zilver dump ik voor een leuke prijs ( 14 ct / gram) en koop gietsnippers voor een aanbiedingsprijs (41 ct gram). Oid. Gaat nergens om uiteindelijk.
Maar wel goed en mooi materiaal om mee te werken.

Aldoende leer je.

Ruud

Zelf terug werken tot fijnzilver is vrij eenvoudig maar de kosten zijn hoger dan het nut.
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

bedankt voor de antwoorden jongens! en zoals je zegd aldoende leert men :D
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb hier het toetswater van bijou. Dat maakt de streep rood van zilver. Hoe hoger het gehalte des te roder de streep.

Nu heb ik van een klant een, volgens haar zilveren armband ter reparatie gekregen.
Gekocht bij een handelaar op zo een markt.
Bij goed kijken klopte de kleur niet helemaal enzo. Kwam ergens al geel tevoorschijn, maar ja dat kon zijn dat alleen dat onderdeel..

Nou ja toch maar toetsen om zeker te weten.
Mijn 925 geeft mooie streep. Die armband geeft helemaal niets.

Omdat ik niet zo van slecht nieuws brengen houdt... en soms toch stiekem onzeker ben: Het is dan echt geen zilver he!?

De klant is er bij geweest heeft gezien wat zilver doet en wat alpaca doet en haar armband..


Heerlijk he: komt bij een handelaar vandaan die veel in sieraden doet. Verispect moet daar eens kijken. Geen nederlans keurmerk, geen verantwoordelijkheidsteken.. En verkocht als zilver. Ik een gepikeerde klant, want tja ik breng het slechte nieuws.


Maar ik moet er nog aan solderen. Is er nog een truck om erachter te komen wat voor materiaal het wel is?
Heb al eerder gehad als de brander erop gaat het meteen bubbels smelt op het materiaal (dit is gevlochten ding dus bijna niet af te werken)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

Jullie kennen ongetwijfeld het merk ?? Tiffany?? die verkoopt ook zilveren artikelen maar als je toetst is het geen zilver maar zwaar verzilverd, ze gebruiken wel 925 maar als je goed kijkt staat er de c van copyright in, ik kocht een brede armband maar kon hem gelukkig terug brengen, dus een gewaarschuwd mens? :?
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Ik kan me niet voorstellen dat een merk als Tiffany dat zich presenteert als een merk dat sieraden van Sterling Silver vervaardigd zijn naam te grabbel gooit door de zaak op zo'n doorzichtige manier te bedonderen.
Alle grote namen worden gekopieerd!!
Waarschijnlijk is jouw Tiffany nep geweest, want waarom twijfelde je en waarom toetste jij anders een Tiffany sieraad?

ari
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ze hebben m gekocht in de groenoordhallen maar weten wel waar de man meer staat.
Er staat alleen 925 in, gewoon in nummers voor de rest niets.

ik denk wel dat het verzilverd is. Maar ja verkocht als zilver.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

Omdat het verzilverde een speciale glans heeft, wat je niet op echt zilver vindt, wat is er trouwens mis om iets te controleren als en een ?? c ?? van copyright voor het merk 925 staat :mrgreen:
vertrouwen is goed maar controle is beter :D en gelukkig gin ik niet het schip in. De persoon was ook blij en ging gelijk de sieraden retourneren.

Erika
ik heb ook ooit een gevlochten armband gekocht met stempel 925 er in maar later blijkt het roodkoper er doorheen te komen, gelukkig betaal ik altijd weinig maar als je de normale prijs betaald hebt dan baal je behoorlijk.
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

louise schreef:Omdat het verzilverde een speciale glans heeft, wat je niet op echt zilver vindt,
Je staat er van te kijken hoeveel zilver er gewoon wordt na verzilverd. :D

ari
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

hallo

Bericht door hellen »

Ik had laatst een ring van een bijou winkel. Hij was verzilverd, of ik hem na kon maken in het zilver. Ik zaag hem open en er komt gewoon iets grijs uit, ik denk tin of zo.
Ik vind het echt erg dat mensen zo'n troep en ook milieu onvriendelijk spul kopen, want natuurlijk is het na een paar dagen kapot en dan kan het weer de prullenbak in.



:)
Passion meets Jewellery
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

louise schreef:Omdat het verzilverde een speciale glans heeft, wat je niet op echt zilver vindt, wat is er trouwens mis om iets te controleren als en een ?? c ?? van copyright voor het merk 925 staat :mrgreen:
vertrouwen is goed maar controle is beter :D en gelukkig gin ik niet het schip in. De persoon was ook blij en ging gelijk de sieraden retourneren.

Erika
ik heb ook ooit een gevlochten armband gekocht met stempel 925 er in maar later blijkt het roodkoper er doorheen te komen, gelukkig betaal ik altijd weinig maar als je de normale prijs betaald hebt dan baal je behoorlijk.
ik heb toch ook gecontroleerd... vond t rot te moeten zeggen dat het geen zilver was.
Ik heb wel gezegd dat de handelaar mss ook niet weet dat ie geen zilver inkoopt. Maar wel dat ie officieel, omdat ie in sieraden handelt, het moet laten keuren bij de waarborg.

We zullen wel zien, ik ga solderen en ze weet dat ie da wrs wl verzilverd moet worden!



Ik heb bij Bijou Brigitte gewerkt, dat is zo een meukwinkel. Anderhalf jaar. Zaten sieraden bij, die waren duurder wat ze waren gerhodineerd en vol strass...auw mn ogen. Maar die zooi ging ook nog wel snel stuk. 60 tot 150 euro voor een ketting is niet goedkoop dan verwachten mensen al snel meer.. Moest mn collega's uitleggen wat rhodineren nu was, want ze moesten het wel zeggen van de baas, maar ja.....
En dan hadden we nog al die goedkope zooi. Veelal koper met een laag erover. Niet eens zilver denk.
En dan alles geplakt en omdat ik de goudsmid was kon ik dat allemaal wel fixen, heb wat zitten lijmen daar. Maar het breekt allemaal zo snel, verkleurd zo snel.

En zelfs de zilveren sieraden, ringen waren sommigen zo gezet dat ik dacht, nou dat dat blijft zitten. Maar ja ze hebben 1000 fillialen dus zal wel goed zijn... Niet dus..



Wat mijn klanten verder gaan doen weet ik niet, ik denk dat ze de man wel even opzoeken. Heb niet meteen gezegd dat ze belazerd zijn, maar wel dat het echt niet zilver is.
Knalrode streep van mijn zilver en geen streep meer bij hun materiaal.
Ik ga straks solderen we shall see
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Zo min mogelijk proberen te verwarmen, maar tis een flinke band en er moest een flinke buis terug op.
Tis echt koper, t is mooi rood op plekken.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie