Oud zilver laten walsen/trekken/smelten

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Floorkasp
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 17-11-2009, 17:33
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper

Oud zilver laten walsen/trekken/smelten

Bericht door Floorkasp »

Ik heb al vaak genoeg op dit forum gekeken voor tips, en nu heb ik zelf een vraag!

Ik heb zojuist uit de erfenis van mijn oom 300 gram zilver in ronde staafjes ontvangen van 5mm breed. Ik wil graag voor mijn tante en andere familie een hanger maken voor zijn as van dit zilver dat al twintig jaar in zijn werkkamer lag. Ik heb alleen niet de materialen om draad te trekken, de draad te walsen tot plaat, of te smelten.
Verder weet ik ook niet of het puur zilver is of 925. Hoewel ik mijn toetsvloeistof niet kan vinden, weet ik redelijk zeker dat het wel echt zilver is.
Weten jullie hoe ik nu het beste te werk kan gaan? Naar een edelsmid stappen voor draad trekken en plaat maken? Naar een edelmetaalhandel? Wat zou zoiets kosten?
Bedankt!
Floor
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

zilver

Bericht door hellen »

Hallo Floor

Ik weet niet waar jij woont anders mag je bij mij best smelten e.d.

Hellen
Passion meets Jewellery
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik zou dus naar die edelsmid stappen en als je hier even zegt waar je zit..........dan zijn er vast wel behulpzame smeden in de buurt..

Kom je van hier in de buurt, wees dan welkom.

Ik heb alleen de komende tijd niet heel veel tijd om je verder te helpen maar daar moet vast ergens een mouw aan vastte knopen zijn...


Als het puur zilver is zou je het kunnen legeren nog,

En bovenal is het belangrijk te weten wat voor ontwerp je wilt maken zodat je weet welke techniek het beste is om in te werken en of je moet trekken, of walsen of onderdelen gieten
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Floorkasp
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 17-11-2009, 17:33
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper

Bericht door Floorkasp »

Wat een snelle en behulpzame reacties!
Bedankt!

Ik woon in Den Haag, werk in Utrecht, vriend in Amsterdam: ik ben flexibel!
Wat betreft het ontwerp: het is allemaal nog erg vers: de begrafenis was vandaag. Ik wil bij mijn tante nog meer weten wat ze zelf het liefst wil. Ik denk nu aan een klein simpel vierkant doosje, wat ik aan een ring maak. Het is dan te dragen als hanger, en als ring. Het is in eerste instantie voor mijn tante, maar ik zou graag identieke stukken maken voor andere familieleden.
Wat me dus het handigste lijkt is om het zilver in principe te verwerken tot halfproducten plaat van 1 mm voor de hanger, en draad van 2 mm voor de scheen.
En ik heb de tijd. Het duurt zeker een maand voordat mijn tante de as krijgt, en ook daarna is er geen haast. Dat is wel fijn, want ik wil iets wat zo belangrijk is niet haastig maken.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Kom maar eens langs ermee. Ik zit ook in Den Haag.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

De as krijg je pas na 3 maanden, mocht je er bij Ruud niet uitkomen (wat ik me nauwelijks kan voorstellen :wink: ) kan je nog altijd vrij smeden bij NLC in den haag kost dacht ik ? 10 per keer

sc6 louise
een mens is nooit te oud om te leren
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

hangt af van de gemeente hoor, bij ons 6 weken
Plaats reactie