Titanium, zilver en germanium smelten (armband)

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
dahak
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 28-10-2009, 16:40
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Belgie

Titanium, zilver en germanium smelten (armband)

Bericht door dahak »

beste,

Ik ben absoluut beginnend(wel technisch aangelegd) en zou graag een "ruwe" armband willen maken verwerkt met 3 metalen die ik nog heb liggen. nl: "999 fine silver", Titanium en germanium.

Aangezien Titanium een hoog smeltpunt heeft (+-1670?C) kan ik niet gebruik maken van een simpel brandertje. Daarom had ik de "Rofire Piezo 1950?C met pi?zo-ontsteking" van "Rothenberger" in gedacht.(30?) Lijkt dit een goede keuze?

Nog enkele onzekerheden zijn het gebruik van Borax(poeder) waar het smeltpunt op 1500?C ligt en dus mij niet geschikt lijkt als vloeimiddel, toch? en welk schaaltje of kroesje moet ik gebruiken die zulke hoge temperaturen kan verdragen tijdens het smelten?

Daarna wil ik het in een armband-mal/vorm gieten. Hoe pak ik dit het best aan? Delftse gietmethode met gietaarde lijkt mij als leek het makkelijkste en ook omdat ik dan denk dat was smelt en voor onzuiverheden in het metaal zorgt.?

Verbeter me gerust want ik kan er dus totaal naast zitten op sommige vlakken.

Nog een ander probleem dat ik zie optreden is een hechtingsprobleem met de 3 metalen omdat dit in stappen gebeurt en het ene metaal al redelijk zal afgekoeld zijn wanneer het volgende gesmolten is en toegevoegd wordt zullen deze niet goed hechten denk ik??

Als dit allemaal achter de rug is dan moet ik het eventuele vloeimiddel afwassen met warm zwavelzuur, salpeterzuur. juist?

En dan daarna misschien de armband nog een beetje polijsten hier en daar.

Jullie zijn de experts! Vragen,opmerkingen, tips zijn allemaal welkom.

Alvast bedankt

Rino
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Dmv. smelt diffusie ga je het niet redden, met drukzand ook niet.
Je hebt hier te maken met extreem hoge temparaturen en temperatuur verschillen van de onderlinge materialen. Daarnaast ook de gevoeligheid voor zuurstof oxidatie tijdens het smelten / gieten.

Kan je de materialen niet voor vormen en koud met elkaar verwerken?
Desnoods titanium en germanium separaat voorvormen en fijnzilver er in gieten.

Wat al geen makkie is, ik zou het omwerken tot ,925 dat giet een stuk makkelijker.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
dahak
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 28-10-2009, 16:40
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Belgie

Bericht door dahak »

Met het voorvormen bedoel je? Het Ti en Ge verhitten tot +-1100?C(zodat ze juist niet smelten) en ze dan walsen/plooien in de gewenste vorm of...? en dan bv het koud titanium en germanium aan elkaar solderen?

925 fijn zilver maken doe je hoe? ik veronderstel met een onzuiverheid maar met welk metaal moet ik het dan vermengen?

H??l hard bedankt, dit geeft me al een idee van de realiseerbaarheid.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Titanium en germanium kan je NIET solderen. hooguit in vorm buigen en er naderhand zilver tussendoor gieten of natuurlijk met zilver op een andere manier er aan monteren.


Zilver mengen met zuiver koper. bv uit electriciteitdraden. 7,5 % maximaal om aan het 1e gehalte te komen.
Eerst het fijnzilver smelten en dan de vooraf afgewogen koper draden en bij smelten en zeer goed mengen met bv titaniumdraad of droge wilgentakje.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Plaats reactie