Koper harden

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Willemien
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 49
Lid geworden op: zondag 12-11-2006, 19:44
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Koper harden

Bericht door Willemien »

Voor een ketting heb ik net koperen ringetjes gezaagd van ca. 1 cm. doorsnede. Van elk ringetje heb ik een ronding platgeslagen.
Omdat het koper erg hard was geworden van het slaan, en ik ze moeilijk weer goed rond kreeg, heb ik de ringetjes uitgegloeid. Nu zijn ze prima rond te krijgen, maar te zacht geworden. Ik ben bang dat ze het niet houden als schakels.
Is er een manier om het koper weer te harden zonder erop te slaan?
Helpt het bijv. om ze af te koken?
'If nobody sees things your way, you can still see them alone' (Adrian Borland)
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Koper wordt door veroudering iets harder. Messing doet dat nog veel sneller.
Je kunt eventueel iets goeien en lessen in koud ijs water. dat helpt wat.

Je kunt er naruulijk nog een paar meppen op geven :roll:

Het ligt ook aan de legering, veel kopersoorten zijn te harden door ze een paar uur in een warme oven te leggen , ik zal het moeten opzoeken maar dan moet ik eerst weten welke legering het is .

Groetjes Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Willemien en Ruud,

Hoeveel kopersoorten zijn er? 1 toch maar?
Ik denk dat het om electrolitisch fijnkoper gaat.
Electra draad dat dunner getrokken is ofzo.
Wat ik geleerd en gemerkt heb, is dat je als je koper lest na het gloeien het zachtste word. Zelfs bij 10% tinbronslegeringen is langzaam afkoelen beter voor de hardhed dan lessen.

Als ik van zilver een collier moet maken waarvan ik de ogen niet soldeer probeer ik mijn draad "hard" te verwerken.
Dus b.v. je hebt 1.. draad nodig, maar alleen 1mm draad zacht liggen.
Dan pak ik 1.5 en trek dat tot 1mm en zonder uitgloeien maak ik de ringetjes.
Nu weet ik niet precies hoe jij je schakels hard kan houden, maar misschien proberen een deel van het platsmeden en het rondslaan als laatste plastische harding te gebruiken. Dus even uitzoeken in welk stadium je moet uitgloeien.
Laatst gewijzigd door Daniel Houwer op zondag 07-01-2007, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
The best things in life are still made by hand
Willemien
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 49
Lid geworden op: zondag 12-11-2006, 19:44
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Willemien »

Het is inderdaad elektradraad.
Ik heb ze niet gelest, toch zijn ze superzacht.
Ik kan ze wel platslaan n? het uitgloeien, maar om ze plat te slaan hoeven ze niet zacht te zijn.
Ik gloei ze alleen om ze te kunnen sluiten, want van het platslaan zijn ze zo hard geworden dat ik ze bijna niet meer kan sluiten.
PS: ze zijn niet gesoldeerd. Dat zou de oplossing zijn, maar dat is me te veel werk...
'If nobody sees things your way, you can still see them alone' (Adrian Borland)
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Je ps had ik begrepen.
Het harder worden door het hameren heet plastische harding.
Ga hiermee door en je krijgt metaalmoeheid waardoor het materiaal scheurt.
Je moet dus daartussen het punt vinden dat je aan het eind van het verhaal nog goed kan buigen. Of je buigtechniek aanpassen.
Vaak kan je met wat inventief buigwerk het meeste werk prima buigen. Iets andere tang, bankschroef, hamer en vlaktas etc.
The best things in life are still made by hand
Willemien
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 49
Lid geworden op: zondag 12-11-2006, 19:44
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Willemien »

Okee. Maar ik had alle ringetjes al uitgegloeid. Daar heb ik dus niets meer aan. Ik hoopte dat er een manier was om ze gemakkelijk weer te harden.
Morgen ga ik proberen of nogmaals uitgloeien en lessen in ijskoud water nog helpt. Anders maar weer van voren af aan beginnen.
In ieder geval dank voor de heldere uitleg!
'If nobody sees things your way, you can still see them alone' (Adrian Borland)
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

UItgloeien en lessen in water, probeer het vooral, maar het word niets harder.
Thermisch harden gaat niet bij fijnkoper. Niet in de nodige maten.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Helaas opnieuw beginnen , de tijd zal op zich het koper verhaderen maar dat duurt errg lang.

Je buig techniek aanpassen ia een betere oplossing.
Van het begin af aan :
je Draad trekken op ruim de lengte die je nodig hebt . tot de juiste dikte. wordt ie al te hard, dan de voor de laatste 4 gaten niet meer gloeien.
Een regel ( stalen staafje met de een iets kleinere diameter dan de gewenste ( 10 %)) ca in een accu boormachine klermmen en tegelijk een stuk draad mee klemmen in de boorkop.
Je draad in een bankschroef tussen 2 stukken hout klemmen, je regel op dit stukje hout laten rusten.
Langzaam de boormachine laten draaien en die vormt vanzelf een soort schroefdraad achtig iets.
Als je voldoende ringetjes hebt ( ruim) de boormachine een paar slagen terug draaien en uit de bankschroef halen . De regel er uitschuiven.
je kunt nu een zaagje door het draad buisje steken en rustigaan zagen . Maak stukjes van ca 4 cm om lekkerder te kunnen zagen.
De helft van de oogjes kun je met een hol konisch ponsje een mep geven om ze te sluiten en te vlakken .
De rest van de oogjes kun je makkelijk zijdelings verdraaien om zie iets open te buigen en de dichte in te hangen . Deze met 2 plat tangen iets naar elkaar buigen en dan zijdelings tegen elkaar aan schuiven / buigen . werkt altijd
Succes Ruud

Voor Ovale / peervorm zn er oom dit soort truuks maar een stuk ingewikkelder. zeg het maar dan leg ik het uit .

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

Hoi Ruud,

ikben bezig het volledige forum af te schuimen en las net deze post.
Als je de tijd vindt, zou het dan mogelijk zijn om uit te leggen hoe langwerpige (ovale) ringetjes te maken voor ene ketting?

Alvast bedankt voor de vele uitleg die ik hier al gevonden heb
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

wij deden da het wikkelen om een stripje metaal waar eerst vloei omheen zat.
Stripje in de breedte van de binnenmaat van schakel en dan net als met oogjes maken doorzagen en aan elkaar buigen en solderen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

bedoel je dan dat e gewoon een rechthoekige regel maakt/gebruikt??
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ja we hadden op school eerste jaar opdracht een 'closed forever" te maken van messing. Dat ging om een regel van plaatmateriaal, messing 1 mm
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
RiMa
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 118
Lid geworden op: dinsdag 18-08-2009, 20:00
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Limburg

Bericht door RiMa »

Ik heb nog een vraag over het harden van koper, maar dan van plaatmateriaal (ik heb plaat van een oude boiler gebruikt).
Ik kan er verder niks over vinden op het forum, dus stel mijn vraag hier...
Ik ben bezig voor de cursus van het NTI met twee koperen hangers; 1 als de soldeer opdracht, en een voor de textuuropdracht. Ging allemaal wel redelijk lekker, maar nu heb ik vanavond de ringetjes aan de achterkant gesoldeerd waar ze aan moeten komen te hangen. Nu heb ik gelezen dat ik het hele werkstuk moet verhitten, maar nu zijn de hangers zelf verder dus zacht geworden.

Kan ik hier nog iets aan doen? Of zal het nog harder worden als ik ga polijsten?

Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat ik het beste kan doen,
Groetjes Monique
RiMa = Rian & Maiko, mijn twee grootste schatten.....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Mechanisch harden is niet meer mogelijk.
Thermo harden wel maar het mij niet bekend hoe precies want ik werk nooit met koper. Nuja wel in leidingen en anode's.

Ik weet wel dat koper en messing / brons soorten harden worden in de loop der tijd.

Maar zomogelijk trommelen wat het oppervlak verdicht en wat verhard.

Groet Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
RiMa
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 118
Lid geworden op: dinsdag 18-08-2009, 20:00
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Limburg

Bericht door RiMa »

Bedankt voor je antwoord!

Trommelen heb ik de spullen niet voor, dus die optie valt voor mij af.
Vanmiddag komt mijn vader nog langs, die heeft zijn hele leven in de metaal gezeten, misschien dat die nog een goed idee heeft. En anders proberen voorzichtig met een rubberen hamer wat slaan?

Maar even afwachten wat mijn vader zegt, en misschien dat hier nog iemand een ideetje heeft; en mocht het niet lukken dan is dat heel jammer, maar wel weer leuke oefenprojectjes geweest; heb er in ieder geval weer een hoop van geleerd.

En voor de opdracht stuur ik ze net zo goed in; de solderingen en de textuur vind ik prima gelukt, en daar ging het uiteindelijk om.

Ik ga ze sowieso deze week ergens polijsten, en zal dan ook fotootjes plaatsen bij mijn werk; in 1tje heb ik een zelfverzonnen zetting voor een steentje geknutseld, en die vind ik (voor een 2e poging) best goed gelukt;

Groetjes Monique
RiMa = Rian & Maiko, mijn twee grootste schatten.....
Plaats reactie