metalen

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
tiamaria
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 11-09-2009, 12:57
Ervaring: Overig

metalen

Bericht door tiamaria »

hoi,
ik ben nieuw hier, ik had gegoogled op kwikzilver en kwam een bericht uit 2007 tegen waar iemand tekst van mellie uyldert had gescand. er stond bij, iemand die interesse heeft in een ander metaal, laat maar weten. ik weet niet of dat boek hier nog circuleert, maar ja, ik ben geinteresseerd.

ik probeer de 7 metalen te verzamelen die in vroeger tijden verbonden werden aan de 7 planeten:
koper voor venus heb ik.
zilver voor de maan heb ik.
goud zal aan te komen zijn.

maar heeft iemand een idee hoe ik aan
tin, lood -een oude pijp zoeken zeker...of misschien in een viswinkel! - en kwikzilver kan komen.

ik heb voor tin wel al een mailtje gestuurd naar een tingieterij, of zij mij misschien kunnen helpen om aan een brokje of staafje tin te komen.

ijzer.. sja.. oud ijzer..?!

kwikzilver, ik heb er al van alles over gelezen, dat het gif is, dat het min of meer verboden is. er bestaat een kwik fontein in barcelona, maar omdat het giftig is in combinatie met lucht staat die in een glazen ruimte.
ik kwam zelfs deze link tegen: http://www.kapaza.be/Antiek_en_kunst/Di ... _kwik.html

en ik vroeg me gewoon af, of zoiets nou niet te maken valt, een kleine kubus van glas bijv. met daarin wat kwikzilver. meer een soort kunstobjectje.

het mooiste zijn misschien zijn, als ik van al die 7 metalen een bolletje (planeetje) had.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

thermometers kunnen ook kwik bevatten he, dan zit het al ingsloten enzo..


Goud is aan te komen maar staat op het moment op recordhoogte boven de 1000dollar per ounce

Welke metalen zoek je nog meer en heeft dat dan weer te maken met alchemie (dat zijn toch ook 7 metalen)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

kwik heb ik wel voor je.

bolletje ijzer is ook een makkie. Hoe groot wil je?
Tin , soldeer :wink: .

bolletje van zilver maken is een makkie goud ook. koper is makkelijker te draaien.

Ruud

Vraag eens bij een glasblazer
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
tiamaria
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 11-09-2009, 12:57
Ervaring: Overig

Bericht door tiamaria »

de 7 metalen zijn
koper,
ijzer,
kwikzilver,
tin,
lood,
zilver
en goud

ja is hetzelfde als de alchemie, dacht ik.

ja ik heb een kwikthermometer, maar ik ga zoiets zelf niet breken om eerlijk te zijn. ik ben 'professional' ofzoiets.

goud zal ik dan vanwege de prijs een poosje uitstellen...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik neem aan dat zilver en goud puur moet zijn en niet gelegeerd

en kijk eens aan ruud heeft alles in huis!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
tiamaria
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 11-09-2009, 12:57
Ervaring: Overig

Bericht door tiamaria »

ja is soldeer gewoon 'zuiver' tin? ik heb zelf ook wel soldeer.

goh, zoals jij het zegt, lijkt het bijna of ik vanmiddag alles bij elkaar zou hebben.

bij een glasblazer vragen zeg je, of is dat je handtekening? zou die zoiets kunnen blazen met kwik er in ofzo?
tiamaria
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 11-09-2009, 12:57
Ervaring: Overig

Bericht door tiamaria »

@erika

ja inderdaad ruud heeft alle planeten geloof ik klaarliggen! :)

khoef alleen maar komen inladen lijkt wel.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Hoe groot wil je de balletjes hebben?

Lood heb ik ook trouwens. riool lood ( schoon :P ) is tamelijk zuiver.
Tinsoldeer is niet helemaal zuiver. kan ik wel aankomen
Fijnzilver heb ik zat.

Fijngoud over 2 weken of ik moet het ff bestellen.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Kwik is niet alleen giftig, maar echt zeer giftig he!!. Tussen je bloedvaten en je hersencellen zit een barriere: de bloed-hersen barriere. Kwik als ongeoxideerd atoom (Hg) kan makkelijk door die barriere heen, de hersenen in, maar ook weer terug. In de hersencellen zal het snel oxideren (HgO). Dat kan niet door die barriere heen en kan dus ook niet uitgescheden worden. Dus letterlijk een hoofd met roest... Kwik in vloeibare vorm kan niet zoveel kwaad, de verdampte variant wordt wel snel opgenomen en is wel zeer toxisch. Onderschat verdampt kwik niet.

Je kan het hier kopen: www.labstuff.nl :P Maar als Ruud ook heeft..
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
tiamaria
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 11-09-2009, 12:57
Ervaring: Overig

Bericht door tiamaria »

van wat ik gelezen had, begreep ik dat kwik bij kamertemperatuur altijd gesmolten/vloeibaar was. en pas bij een graad of 38 onder nul ging stollen. het kwik zou dus altijd in iets opgeborgen moeten zitten. aangezien het in thermometers verwerkt werd, neem ik aan dat glas een barriere vormt voor het kwik.
het mooiste zou wel zijn dat het bolletje glas groter is dan de hoeveelheid kwik die er in zit, zodat je kan zien dat het vloeibaar is.

@ruud. ik heb om eerlijk te zijn geen idee wat voor kosten aan zo iets zouden hangen. ik heb ook een mailtje gestuurd aan een edelsmid hier bij mij in de buurt. ik zag dat jij aan de andere kant van het land zit, zodoende. misschien dat ik binnenkort in dat opzicht iets meer weet. maar ik stel het me voor als de pinkie knikkers die je vroeger had. dus geen grote knarren. ergens jammer, omdat dat wel mooi is. maar ik wil het mee kunnen nemen en niet ergens voor de sier plaatsen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

mm of 12 dus. toch?

Geen probleem alleen moet je opzoek naar een glasblazer die het wil doen.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Nandaaah
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 150
Lid geworden op: woensdag 13-05-2009, 21:18
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Pijnacker
Contacteer:

Bericht door Nandaaah »

Lood is ook niet zo goed voor je. Als je het als sierraad zou willen gebruiken zou er ook een beschermende laag op moeten zitten zodat het niet in contact met je huid komt. Ik weet niet precies hoe dat met Tin zit.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Alleen kwik is gevaarlijk, als je er tenminste niet de hele dag er mee in je handen zit of op sabbelt.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Zuiver tin kan zeker geen kwaad, maar tin is wel vaak gelegeerd met het giftige lood.

Lood is dus wel giftig, vooral de zouten, en wordt opgenomen door huid en longen. Toch is 50 gram messing smelten veel naarder dan een pond lood, toch oppassen.

Kwik is ook naar, maar doet pas echt kwaad is gas-vorm. Bijv als je het zou verhitten bij vuurvergulden, is ook niet voor niets verboden
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
tiamaria
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 11-09-2009, 12:57
Ervaring: Overig

Bericht door tiamaria »

nou, ik moet nog maar eens bezinnen of ik dat allemaal in huis wil hebben dan, die giftige metalen.
in de meest zuivere vorm is natuurlijk wel het mooiste, geen legeringen. maar ja, de prijs zal er ook wel naar zijn misschien. ik heb nog aldoor geen flauw idee van wat zulke dingetjes kosten.
ik had in de buurt gevraagd bij een edelsmid, maar die zag er niets in om zich er mee bezig te houden. het is me niet duidelijk geworden waarom niet, of het is omdat de 'opdracht' niet in haar lijn lag of omdat het iets onhaalbaars of buitensporigs of te giftig iets is, dat weet ik niet.
ik ben blij om te weten dat ik ruud er in elk geval wel voor kan aanschieten als ik in de loop van de tijd merk dat ik in mijn eigen omgeving steeds niet verder kom.
en ja, ik denk dan aan balletjes van 10 tot 15 mm.
ik zal ook nog een glasblazer zoeken en vragen of zoiets mogelijk is om kwik in te sluiten. daar heb ik eigenlijk nog het meest het gevoel bij dat het onmogelijk is.
een vriend van me zei koper, lood, tin en ijzer te hebben, maar ik weet nog niet van hem in welke vorm of hoedanigheid. of ik een zakje oerijzer/zand krijg aangereikt en een lodenpijp, een tinnenkan enzo..
want dat is feitelijk ook niet helemaal de bedoeling. dan blijven die balletjes toch in mn achterhoofd spelen.
Plaats reactie