Shakudo

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Shakudo

Bericht door Tijmen »

*
Laatst gewijzigd door Tijmen op zondag 20-11-2011, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Door sterke oxide vorming smelt koper onder onze omstandigheden bijzonder slecht.
Wellicht kan je beter afdekken onder ruim houtskoolpoeder oid om de invloed van zuurstof uit je vlam te vermijden. En niet rechtstreeks je materiaal verhitten maar de kroes.

Hier ben ik ook al eerder tegen aangelopen ](*,) . Maar niet echt een oplossing voor. Nu was mijn doel ook niet belangrijk dus heb ik maar laten liggen. Overigens bovenstaande afdekking niet geprobeerd, denk er nu pas aan.
Wellicht op een brons gieters forum??
Ik roep maar wat en hoop dat anderen met verstand van zaken me corrigeren.
Leer ik ook weer wat.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Tijmen,
Neem als het kan een dunne kroes. Zo'n halfrond bakje als het kan en stook die eerst flink heet voordat je het koper er (liefst op de achtergrond al voorgewarmd) erin gooit.
Veel borax om zuurstof wat te schermen.
Houtskool poeder zou ideaal zijn maar alleen in kroezen die je in een oven zet of die je van de zijnkant kan heetstoken.
Als je met houtskool poeder de vlam iets naar binnen laat blazen kan je je lol op.

Ik snap niet zo goed waarom je natte sokken hebt voor 30 gram koper. Twee grote branders lijkt een beetje overkill voor zo weinig. Ik denk dan dat je je vlam niet ten volste benut.
Richt je vlam eens op een chamotte blok en zie wanneer het rood wordt of oranje. Als je je vlam er te dicht op houdt zie je het in het midden weer donker worden. Dit is de invloed van je koude onverbrande gas en dat wil je niet als je aan het smelten bent.

Als je houtskool wilt toevoegen (geen slecht idee) neem dan een blokje en gooi die op je smelt. Stukjes van een paar mm in doorsnede. maar dan nog zullen die voor een beetje vuurwerk zorgen.
Als je een smelt hebt, liefst doorroeren met een grafiet staafje of flink je smelt laten rond rollen in de kroes.

Na een alliage flink dun uitwalsen, afkoken, fijnknippen en opnieuw smelten kan goed zijn. Maar niet als je je vlam niet zo goed kent. Het liefst je smelt zo snel mogelijk berijken en vrij kort goed gesmolten houden voordat je uitgiet.

Succes vandaag!

Daniel.
The best things in life are still made by hand
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

*
Laatst gewijzigd door Tijmen op zondag 20-11-2011, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Een dekseltje gebruiken is altijd aan te raden, kan je zolos kopen of van je halve gekraakte bakje erop zetten :wink: . Zorg wel voor een opening aan de achterzijde anders slaat je vlam terug. :cry:
Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Ah ok, dat zal ik als ik het nog eens doe proberen.

Het ging flink klote vandaag, eigenlijk was het plaatje wat ik gisteren had, het beste, maar ik dacht dat het beter kon, dus in stukken geknipt en alles in de smelt
:roll:

Van al dat gieten en gieten word het ook niet zo vrolijk geloof ik, want de blokjes waren zo bros als het maar zijn kan :?
Ben eerst gaan smeden en op het eind kwamen er steeds scheuren overal, is het dan smerig, of heb ik het gewoon verkloot :P

Zal het oooit nog wel eens opnieuw doen(als dat kan??? of kan dit blokje ook 'kapot' zijn?)
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Tijmen, het lijkt me dat je het nog wel een keer kan reinigen maar het ligt er echt aan wat er allemaal is gebeurd in jou doorstook verhaal en wat er allemaal in je kroes zat.
Als het zolang duurt voordat je het gesmolten hebt lijkt mij dat reinigen misschien ook niet zo goed zal gaan.

Je kan wel eens kijken of je in houtskool een kroesje kan maken of een houtskool kroes kopen. Het lukt wel eens met barbeque houtskool maar als dat snel verhit wordt heb je kans dat het uit elkaar ploft. Briketten zouden wel moeten kunnen. Dat is bijna hetzelfde als die geperste houtskool soldeer blokken. Gunstig effect van smelten in houtskool is de geweldige reflectie en het reducerende effect van de verbrandende houtskool (Co) waardoor je minder last hebt van oxide vorming.
The best things in life are still made by hand
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Thanks, ik zal het onthouden, voor wanneer ik er weer mee aan de slag ga!
Plaats reactie