mogelijkheid 18 karaat gg ringen uitharden in oven

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Renate
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: maandag 09-03-2009, 16:57
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Gouda
Contacteer:

mogelijkheid 18 karaat gg ringen uitharden in oven

Bericht door Renate »

Na rondneuzen op Zilvermaan, ben ik weer reuze veel wijzer geworden over het uitharden van 18 karaat geelgouden ringen.
Het beste en meest precies, lijkt me een oven raad te plegen en daarin de ringen uit te harden.
Mijn vraag is nu, heeft iemand een oven die zich daarvoor leent en wie wil me daarbij helpen? Iemand in de buurt van Gouda?

Kan iemand me ook echt gerust stellen dat de trouwringen duidelijk harder gaan zijn dan na de laatste soldering? Daarna geen vervorming meer mogelijk door het design....

Met alle vriendelijke groeten weer,
Renate
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Je kan ze bij mij in de oven leggen maarja ik zit in Zwolle.
Ik mag er van uit gaan dat je ook met hard soldeer hebt want je moet hem eerst goed uitgloeien voor dat het de oven in gaat.

Gr Freddy
Renate
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: maandag 09-03-2009, 16:57
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Gouda
Contacteer:

Bericht door Renate »

Hoi Freddy,

Bedankt voor de tip, en het aanbod, mocht ik tegen die tijd in de buurt zijn, ga ik heel graag op je aanbod in! Ik zal het je laten weten. Mag ik alleen met hardsoldeer aan de slag als sieraden nog uitgehard moeten worden? Dan is daar weer een nieuwe uitdaging. Ik moet er veel aan solderen en vooral grote stukken. Een ring in een ring enz. Hardsoldeer heeft bij mij niet de eigenschap om mooi te vloeien, maar het wordt dus tijd om dat onder de knie te krijgen.

Ik zoek je wel even op en laat je via een pb weten of ik langs kom,
Bedankt!
Renate
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: maandag 09-03-2009, 16:57
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Gouda
Contacteer:

Bericht door Renate »

Hoi Freddy,

Bedankt voor de tip, en het aanbod, mocht ik tegen die tijd in de buurt zijn, ga ik heel graag op je aanbod in! Ik zal het je laten weten. Mag ik alleen met hardsoldeer aan de slag als sieraden nog uitgehard moeten worden? Dan is daar weer een nieuwe uitdaging. Ik moet er veel aan solderen en vooral grote stukken. Een ring in een ring enz. Hardsoldeer heeft bij mij niet de eigenschap om mooi te vloeien, maar het wordt dus tijd om dat onder de knie te krijgen.

Ik zoek je wel even op en laat je via een pb weten of ik langs kom,
Bedankt!
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Als je met hardsoldeer gaat solderen dan smeer je beide delen in met borax (of een ander vloeimiddel) en dan voeg je de hardsoldeer toe en dat word meestal eerst een bolletje als je die verhit en dan smeer je daar ook weer borax op en dan gaat het wel vloeien.

Gr Freddy
Plaats reactie