Verkleuring zilver

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

zilver

Bericht door hellen »

Ik heb wat zakjes binnen, of het effectief is weet ik niet.
Ik zal ze volgende week opsturen.


Hellen :)
Passion meets Jewellery
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Het bruin, zwart, verkleuren van zilver, wordt veroorzaakt door
zwavelwaterstof gas.Dit gas komt vrij uit feces van mens en dier ,
rotte eieren , winden , rioleringen zeker oude en uit benzine en diezel verbrandings mototen .Dit sulfidegas is zeer giftig en tast
metalen als lood koper zilver gemakkelijk aan.Dit aantasten wordt
gestimuleerd door vocht en zuren zg. aminozuren die de mens
via de huid afgeeft , denk aan vinger prints. Terverwijdering van
deze verkleuring worden verschillende merken zilverglansdip oplossingen verkocht, mijn ervaring is dat oudere oplossingen beter werken dan nieuwe , het nadeel is dat altijd met een glans doek moet worden nagevreven.In mijn sieradenkast vind geen lucht circulatie plaats , dat werkt goed. Stukjes geur vreters van schoenen zal ook helpen. Voor het spuiten van lak voldoet heldere
sneldrogende Acryllak zeer goed , beter dan Alkydlak. Veel
succes toe gewenst, met deze strijd tegen de verkleuring
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

dan toch liever zaponlak.

En ik ben geen fan van de dipjes die doen erna alles alleen maar versnellen.
Ff zoeken wat Oog zegt (kunstblad van het rijks) fdie hebben een artikel over poetsen van zilver met tips van restauratoren metaal van het rijks:

Ik quote gedeeltes:

Zwart als roet Aaanslag op zilver is niets anders dan corrosie. Sulfiden in de lucht tasten samen met andere gasen het metaal aan en dat resulteert in aanslag. Vochtigheid speelt daarbij ook een rol, dus in een droge ruimte zal het proces zich langzamer volttrekken. Sulfiden zitten trouwens niet alleen in de lucht, maar ook in bepaalde stofsoorten. Bijvoorbeeld in de zijden bekleding van sommige bewaardozen. Is niet echt handig, dus haal je taartschep of je zilveren vleesmes en vork er maar uit.


Ziplockbags
De allersimpelste tip om aanslag en dus veelvuldig poetsen te voorkomen: je zilver vaak gebruiken. Maar omdat je niet elke woensdag en wild zwijn aansnijdt slim opbergeb is een goede tweede. Dit kan in een zilverdoek (ook wel silvercloth genaamd-te koop bij menig juwelier), maarnog beter zijn de ziplockbags (minigripzakjes) die in allerlei formaten te koop zijn. Lelijk maar o zo praktisch. Ze zijn vooral handig voor bestek en kleine voorwerpen die op deze manier niet in aanraking komen met zuurstof.


Demak'up
En als het toch zwart wordt? Niet lullen, maar poetsen, is het devies. Met de hand. Maar niet met Silvo. Hoe ouderwets-vertrouwd dan rood-wit-blauwe busje er ook uitziet. Door de chemicali?n in Silvo slijt je zilver onnodig. Bovendien kunnen die chemicali?n mogelijk weer gaan reageren als je het zilver niet goed schoonpoetst. Veel beter is poetsen met een papje dat je maakt van fijn krijt (te koop bij winkels voor schilderbenodigheden) en gedestilleerd water; dat gebruiken de restauratoren van het museum ook. Het papje mag de consistentie van bechamelsaus hebben, vervolgens ga je met een wattenschijfje (pro's zweren bij Demak'up) of een dot watten poetsen en daarna met een droge doek of een schone dot watten wrijven tot alles eraf is.

Goocheltruc
Wel eens gehoord van de Grote zilverpoetstruc? In menig 'Oma geeft raad boek' en op allerlei internetfora kom je 'm tegen. Hij gaat als volgt: je neemt een grote pan (formaat tomatensoeppan) met heet/kokend water, een flinke schep soda en een stuke aluminiumfolie. Je doet er je te-poetsen-zilver bij, het gaat allemaal lekker bruisen en: Hopla! Aanslag weg, zilver blinkend. Op het gevaar dat we saai lijken: toch maar niet doen.
'Op sommig zit een laagje iridium dat er op deze manier direct afspringt.


Het ruime sop
Haagse Lofje, Hollands Glad, zilvere kandelaars en visbestek: stop het in de vaatwasser en het komt er blinkjes uit. Maar het slijt ook keihard door de alkalinde in je vaatwasmiddel en (te) heet water. Zilver kan prima tegen warm water en tegen milde zeep (bijv. babyshampoo), je mag beslist ook een zacht sponsje of zachte tandenborstel gebruiken, maar sterk ontvettende of chemische middelen in combinatie met een schuursponsje is vragen om moeilijkheden.



uit Oog Tijdschrift van het rijksmuseum.
3e jaargan, nr 2/2009
pagina 49
Tekst Beanca de Goede





Zo zie je dat koken best handig is. Bechamelsaus, tomatensoeppan..
En daarover, ziplockbags zijn ideaal voor dingen in te vriezen (eten enzo)



Wat weten jullie van de poetsstruk tandpasta en tandenborstel?)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

In tandpasta zit ook schuurmiddel, in Mac Lean zit het meest, dus oppassen geblazen, Wij moesten vroeger zilver poetsen met een papje van Wenerkrijt en spiritus :wink: werkt perfekt, weet alleen niet wat het doet op lange termijn.

Louise
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
poing
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: donderdag 11-01-2007, 21:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Izegem-Belgi

Bericht door poing »

De tandpastatruc is er een die ik al vaker gehoord heb, maar das vrij logisch natuurlijk: microfijne schuurkorrels (silica) en combinatie met een soort 'zeep'. Logisch dat het schoon wordt, toch?

Ik weet wel niet in hoeverre het mild genoeg is, ik heb ooit van een goedkoop ringetje de zilverkleurige laag letterlijk weggepoetst met tandpasta :P

Maar ik heb een via-via-via kennis die een fabriek runt waar die silica korrels geproduceerd worden, dus dat kan ik dan binnenkort ook een keer uittesten. Wie weet zijn er wel leuke dingen mee te doen qua oppervlaktebewerking?
I used to have an open mind, but my brains kept falling out.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Pak eens een zandstraal geval en kieper wat je tegenkomt er in, Nuja geen spruitjes 8) , glas korrels, slijpmiddel, korundpoeder,
En zie de verschillende effecten op metalen ( zink, zilver, goud verschillende gehalte's, gegloeid en hard) Maskers kan je makkelijk snijden van stevig zelfklevend plasticfolie of 3 lagen cellotape natuurlijk. Makkie techniek voor weinig :wink: .
Ruud

Uiteraard zijn druk variatie's zeer belangrijk dus schrijf op wat je mooi vindt. 2 bar geeft een heel ander effect dan 10 bar.
En zorg voor een redelijke straal kast, scheelt een hoop probemen voor je ogen.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Wanneer een zilveren voorwerp wordt afgewerkt dan verdicht het
oppervlak zich, bij het verkrijgen van de haagste glans zal ook de dichtheid van het oppervlak zijn hoogste waarde berijken.
Iedere vorm van poetsen of etsen zal het oppervlak beschadigen en
de dichtheid doen afnemen daarmee zal de toegangkelijkheid voor
sulfide naar het Zilver en Koper atoom toenemen met een snellere verkleuring tot gevolg.
Beide metalen zijn zeer gevoelig voor oxydatie met sulfide,het zou mij niet verbazen dat juist in de samenstelling van het eerste gehalte zilver de gevoeligheid voor sulfide wordt verhoogt. Lapidee zegt de gevoeligheid voor verkleuren neemt af als ik verzilver. Juist het oppervlak krijgt door deze behandeling zijn hoogste dichtheid en er is geen koper meer aanwezig. Denk aan RVS,de toevoeging van oxydatie ongevoelig Chroom en Nikkel aan IJzer voorkomt dat IJzer gaat roesten
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

krijtpoeder is ook gewoon te krijgen bij bijou trouwens, evenals puimsteenpoeder
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie