Verkoop gouden munten.

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Verkoop gouden munten.

Bericht door Precious Art »

Hallo allemaal,
Ik heb een vriend die een verzameling gouden munten wil verkopen.
Ik heb ze zelf niet gezien dus weet niet precies welke, hoeveel en hoe oud. Hoe kan hij dit het best aanpakken?
Ik heb hem als eerste aangeraden om eens te googlen en op marktplaats te kijken wat de waarde van deze munten zijn.
Maar zijn er gespecificeerde inkopers voor munten? Weten jullie iemand die geinteresseerd is?
Of zouden ze meer opbrengen als ze als sloopgoud verkocht worden (gezien de huidige goudkoers) Al gaat dit wel een beetje aan m'n hart, ben zelf zeer zuinig met ouden en/of antieke spulletjes.
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Gewoon de sloop in en dan heb je ook geen geleur met die munten van handelaar naar handelaar, even het gewicht in de gaten houden ivm valse munten,
Een gouden tientje is nu 139 waard en bij mij gaan ze allemaal de sloop in, ook maar zonder een keer na te denken.
Maar ja ik ben een cultuurbarbaar :twisted: en er gaat hier van alles in de sloop, van grote zilveren schalen tot zeeuwse knopen.

En als er toevallig wel een goede bij zit dan lekker op de veiling gooien.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

Om die munten de sloop in te gooien lijkt me niet verstandig daar ze minder opbrengen , even desnoods naar de bieb en in muntencatalogus kijken of bij ebay of marktplaats idd. kost even tijd maar loont volgens mij de moeite

sc6 ermee

groetjes louise
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Je moet zowiezo even kijken wat naslag is en wat niet. Ff wiebelen, munt op een vlakke plaat leggen en kijken of die vlak ligt aan beide zijden, originele moesten gestapeld kunnen worden dus wiebelen nooit!! FF onthouden die tip!!!!
Naslag zo de smelt in, de rest... vluchtig bekijken alleen de afwijkende natrekken.
Maar er is v??l nep tussen. Verguld dus. Twijfel je, dan een groffe vijl een hoekje uitvijlen en toetsen. Meld dit zorgvuldig aan de klant want de muntwaarde is dan weg. Alle munten dus invijlen!!!

Maar eigenlijk niet moeilijk doen en inkopen voor de goudwaarde en niet zeuren. 2 uur om na te zoeken en ? 30.- extra ervan maken is puur verlies....
Tenminste ik ga er van uit dat je geen filantropische instelling bent. Toch?
Jou expertice wordt gevraagd en mag ook betaald worden.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zondag 06-04-2008, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door akkasilver »

My God Freddy, inderdaad een behoorlijke cultuurbarbaar! :roll:
De tip van Ruud mbt het wiebelen lijkt me erg goed, maar ik zou ze sowieso niet snel in de sloop laten eindigen. Verzamelingen zijn van en voor verzamelaars en blijven interessant. Tenzij die vriend erge haast heeft zou ik hem inderdaad aanraden zoals Louise zegt om eens in een catalogus te kijken.
Zijn zelfs z? te verwerken in sieraden, maar daar moet je van houden.
NIET SMELTEN!!!! #-o :cry:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Ik denk kort, als ik er wat aan pak: weg er mee :arrow:
Het is toch alleen maar beter voor de verzamelaars dat er een hele hoop word vernitigd, dan worden hun eigenmunten alleen maar meer geld waard.

Een vage kennis van mij heeft laatst bijna 1000 gouden tientjes in de plump gegooid.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ja, ik denk als je je materiaal (en geld) snel wilt laten rouleren dat dit de juiste manier is, alleen twijfel ik of je niet heel veel geld laat liggen.
Klanten van mij hebben eens per jaar een gouden handel (letterlijk en figuurijk) aan occasions.
Je wilt niet weten hoeveel mensen daar speciaal naar uitkijken en op wachten.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Dood zonde........... weeeeehhh zoals wij dat in katwijkl zeggen.


Ik raad klanten altijd aan verder te zoeken en een muntenhandelaar o.d aan te spreken, dat ik met liefde de munten in wil nemen maar dat ze wrs meer waard kunnen zijn.



hoe zit dat trouwens met de legering van gouden munten? Kun je wel zomaar omgieten?
Of alleen bij gouden tientjes e.d.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Geen idee wat er voor de rest in zit dus ik zou dat niet doen.


Gr Freddy
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Waar kun je per munt een beetje een idee krijgen van dewaarde voor jaartal, of moet je dan per se een catalogus hebben enzo?
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Re: Verkoop gouden munten.

Bericht door louise »

Precious Art schreef:Hallo allemaal,
Ik heb een vriend die een verzameling gouden munten wil verkopen.
Ik heb ze zelf niet gezien dus weet niet precies welke, hoeveel en hoe oud. Hoe kan hij dit het best aanpakken?
Ik heb hem als eerste aangeraden om eens te googlen en op marktplaats te kijken wat de waarde van deze munten zijn.
Maar zijn er gespecificeerde inkopers voor munten? Weten jullie iemand die geinteresseerd is?
Of zouden ze meer opbrengen als ze als sloopgoud verkocht worden (gezien de huidige goudkoers) Al gaat dit wel een beetje aan m'n hart, ben zelf zeer zuinig met ouden en/of antieke spulletjes.

Wel uitkijken met gouden tientjes daar er veel valse in omloop zijn.
het beste is te kijken wat de koers is en dan het gewicht bepalen van de munt. maar je krijgt per munt meer dan om te smelten als sloop, als hij het geld niet nodig heeft dan gewoon afwachten of op internet zetten

gr louise
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

Je kunt altijd naar de bieb gaan en kijken in catalogus, maar ook op internet zie je prijzen staan bij de munthandel voor gouden tientjes of zilveren munten. Ik koop weleens troy ounces ?31.1 gr) 999.9 zilver en dan smelt ik dat om. Bij zilveren munten moet je wel opletten wat het gehalte betreft, je hebt 700 en 800 en 850 etc/ dus heb je eigenlijk niks aan volgens mij, maar het gehalte staat in de catalagus vermeld.
Gouden munten is idd. doodzonde om te smelten kan je beter proberen een deal te maken met gouden sieraden te ruilen want die mogen dan kapot zijn als je wilt smelten. Het is momenteel slecht op marktplaats , mensen hebben geld besteed aan vacantie,etc.

gr louise
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

Op marktplaats krijg je aardig een idee van de waarde Thijmen
even naar '' postzegels en munten '' gaan en dan gouden tientje intikken. er zijn ook zeldzame die veel geld waard zijn, dus loont altijd de moeite even te snuffelen op internet, maar je moet er voor verkoop wel minstens 1/3 aftrekken.

veel sc6

gr Louise
een mens is nooit te oud om te leren
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Ok, tis meer voor stage, hij heeft een boel gouden munten liggen en vroeg zich af wat dat meer opbrengt dan de goudprijs.
Maar er is ??n heel vreemde gouden(56 gram ofzo) munt

Dit staat er op:


voorkant

drie sterren, met vlnr een briljantgeslepen robijn, diamant, en saffier

dan nummer 25

de kop van bea met bernie
*1948*5 september*1973*

achterkant

nederland en oranje

grote leeuw, met de kaart van nederland erin


Bolwerk der vrijheid

iemand een idee??
Heb wel fotos, maar die load ik wel op wanneer iemand iets denkt te weten, en het nodig is
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

Het is een penning geslagen ter gelegenheid 25 jaar koningin Juliana, zag een startbod staan van ? 650 in 2007 op een veilingsite maar weet geen eindprijs.

gr Louise

http://www.wiggersdevriespzv.nl/_upload ... 000107.pdf
een mens is nooit te oud om te leren
Plaats reactie