gietsnippers?

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

gietsnippers?

Bericht door leen van dijk »

omdat ik wel eens eenvoudige zilveren voorwerpen voor mijn sieraden giet dacht ik er goed aan te doen 'gietsnippers' 1e geh. te kopen. Dat leek mij logisch. Dat de aanschafprijs zo'n drie keer de zilverprijs oversteeg verbaasde mij. Nu mag ieder verdienen wat die wil maar ik wil dan even verder vragen. Kan ik voor het gieten van kegeltejs, ringen etc ook zilver met de gewone verkoopprijs, het broodje of hoe dat dan ook heet, gebruiken?
het houdt je scherp
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

als je fijnzilver gebruikt moet je het wel zelf legeren, maar het is te gebruiken
Zou ik wel granules inkopen, makkelijker smelten


Met de zilverprijs bedoel je de fijnzilver prijs op teletekst 545?

gelegeerd metaal betaal je ook fatsoen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

gietsnippers?

Bericht door leen van dijk »

betaalde op basis van 845 euro per kg en dat is toch een beetje overdone
ik wil best kwaliteit betalen maar is dit niet wat veel?
het houdt je scherp
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Leen,

Dat lijkt mij het dubbele van wat het moet zijn.
Ik zou even gaan bellen maandag.
Wel raar want ik dacht dat alles computer gestuurd ging wat dit soort bonnen betrof.
Moet een foutje zijn want gewoon plaat koste laats 55cent/gram.

Succes ermee en laat even horen hoe het afloopt.

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: gietsnippers?

Bericht door @tjuh »

leen van dijk schreef:betaalde op basis van 845 euro per kg en dat is toch een beetje overdone
ik wil best kwaliteit betalen maar is dit niet wat veel?
voor dat bedrag heb ik nog wel een kilootje 999.9 voor je liggen, dan neem ik de verzendkosten wel voor mijn rekening :P
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

3 Kilo kan ook nog wel.

Gr Freddy

http://www.kitco.com/market/euro_charts.html
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Een paar weken geleden betaalde ik bij Bijou 350.- 925 dz p kilo gietsnippers dus ik denk dat ze een fout gemaakt habben.

Ruud
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik had het bedrag niet gelezen, maar wow he das echt fout

Ik heb net even ingelogd bij bijou en ik zou voor zilver (maakt niet uit welke) 0.69 ct per gram
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Loop even bij een juwelier binnen en vraag of ze nog oud zilver voor je hebben, omdat je toch zelf giet is dit vaak de goedkoopste manier.
Heb onlangs bij Bijou 250 euro betaald voor 1 kilo grenailes puur.
excl btw natuurlijk.
en direct afrekenen.

ari
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Kan ik voor het gieten van kegeltejs, ringen etc ook zilver met de gewone verkoopprijs, het broodje of hoe dat dan ook heet, gebruiken?
Dat heet fijnzilver en daar kun je van alles van maken maar het is veel te zacht, nog zachter als 24kt goud.

Maar wat Ari zegt daar zit ook wat in want als je bij een juwelier het oude zilver weghaald en er 0,20 tot 0.,22 cent per gram voor betaald is de juwelier ook weer blij en jij hebt het voor de prijs wat het daadwerkelijk kost (en geen cent te veel :twisted: )

Ik weet zo de prijzen niet van zilverplaat 1mm 925 maar ik bestel dat altijd en maak er allerlij dingen van en wat er over is dat giet ik weer, het giet heel goed.

En als ik echt iets moois moet maken bestel ik bijzet in belgie bij buyschaart, dat is echt superspul je krijgt er een hele mooie glans mee.

Als je daar wat van wilt proberen moet je maar even langs komen.


Gr Freddy
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

gietsnippers?

Bericht door leen van dijk »

maakt het uit dat als "partikulier" koop? Ik ben door diverse omstandigheden nl niet ingeschreven bij de kvk. Voor de rest en voor nu even, ik ga maandag bellen. Hartelijk bedankt voor jullie snelle reakties
het houdt je scherp
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

gietsnippers?

Bericht door leen van dijk »

Mijn vraag is nu een geldkwestie geworden en dat was niet alleen mijn bedoeling. Ik vroeg mij dus ook af wat buiten de financien om het verschil was en waarom. Het gaat mij ook om het materiaal. Als puur zilver "boterzacht" is kun je het dan door smeden niet mechanisch harden? Is de toeslag noodzakelijk voor de zilverbewerking?
het houdt je scherp
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Om van metalen sommige eigenschappen te verbeteren worden ze gelegeerd.

Fijnzilver is 999.9999999999....dz
Dat houdt in dat er zoveel delen zilver in het metaal zitten op 1000 delen
925 of 935 staat dus voor zoveel delen op die 1000 de rest is bijzet.

Maar ik neem aan dat je dat wel al weet, dit is basiskennis.
Het metaal blijft zachter dan als het gelegeerd is en ja door mechainsche bewerkingen of harden door verwarming kan het best harder worden.

Het ligt dus ook aan wat je wilt maken enzo


Waar bestel je je zilver eigenlijk?



Wat ik heb begrepen zijn gietsnippers gewoon stukje metaal dat ze over hebben na knippen van grotere/meerdere stukken uit een plaat.Vaak weinig van te maken mits je het omgiet


Als ik met 999.99 metaal werk dan legeer ik het zelf tot het gehalte dat ik wil.Of dat nu zilver of goud is.

Ben ook zeker eens van plan dat spul van freddy te bestellen :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Daan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: zondag 30-09-2007, 12:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Daan »

Puur goud kan je blijven buigen en ik heb me laten vertellen dat als je het zodanig dun walst dat je er dan doorheen kan kijken...
Geldt dit ook voor puur zilver?
Aspasia schreef:En als ik echt iets moois moet maken bestel ik bijzet in belgie bij buyschaart, dat is echt superspul je krijgt er een hele mooie glans mee.
Waarom bestel je dat helemaal daar? En over wat voor een spul heb je het? Gebruik je dan ook zo'n toevoeging/reiniging middel wat Willem gebruikt?
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Puur goud kan je blijven buigen en ik heb me laten vertellen dat als je het zodanig dun walst dat je er dan doorheen kan kijken...
Geldt dit ook voor puur zilver?
Dat is maar ten dele waar hoor. Puur goud is erg lang te smeden maar er komt een moment dat het barst en dat moment komt voordat je er doorheen kunt kijken. Bladgoud word idd erg dun gewalst en dan tussen leer met een houten hamer verder dun geklopt.
Voor fijn zilver geldt dit ook maar komt dat moment een stuk sneller. Als je een staf van 5mm dik fijnzilver hebt kan je die erg gemakkelijk buigen en nog een keer terug. Daarna heb je al gereedschap nodig en zal het snel scheuren.
Dus plastisch harden van fijnzilver is goed te doen maar als het daarna ooit verhit moet worden heb je een probleem.
Het is ook zo zacht zelfs als flink is doorgesmeed dat het vrij snel een dof oppervlak krijgt. Wel een voordeel, het wodt niet zwart.

Als particulier kan je alles bij Bijou Moderne bestellen. Wel het handigste om langs te gaan geloof ik.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Plaats reactie