gietsnippers?

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Volgens mij kun je daadwerkelijk goud smeden totdat je er doorheen kunt kijken want ik heb een bril met metaal op het glas ivm trillen, het is rustiger aan de ogen.

Maar ik geloof dat je van een gram 24kt goud 1 kilometer draad kunt trekken.
Maar van zilver weet ik dat niet.
Puur goud kan je blijven buigen
Het word na een aantal keren buigen echt wel stijf en je hoeft er maar even de flam er op te zetten en het is weer zacht.


Als puur zilver "boterzacht" is kun je het dan door smeden niet mechanisch harden? Is de toeslag noodzakelijk voor de zilverbewerking?
Misschien kun je net als bij goud er een beetje titanium er bij in gooien en dan zal het wel hard worden.
Ik heb mij dat ook altijd afgevraagd of er niet iets anders is dan alleen maar koper bij zilver. Paladium ofzo.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Er zijn honderden edel-metaallegeringen in gebruik met alle mogelijk toevoegingen.
Basic is zilver met koper, goud met zilver en koper.
Soldeer voor zilver met zink. Goud met cadmium.
Nu zijn er door millieu-eisen veel meer legeringen die elk hun eigen eigenschappen hebben.
Goud ?n zilver kan je zo dun maken dat je erdoorheen kunt kijken. Opdampen of chemische reductie is daarvoor de techniek.
Op brillen/ lenzen/ spiegels, veel toegepast.
Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op maandag 08-12-2008, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

gietsnippers?

Bericht door leen van dijk »

beste forumleden, Hartelijk bedankt voor de tip om achter de juiste zilverprijs aan te gaan en op te bellen. Het is opgelost, ik blijk de eenheidsprijs voor een kleine aankoop betaald te hebben. Bij grotere aankoop komt er een andere prijs. Het is nu 350 euro voor een kilo. Of het het gunstigst is weet ik niet maar ik ben hier erg tevreden mee.
het houdt je scherp
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik kan je nog meer tips geven waardoor je op 20 cent p gram fijn uitkomt. Gaat wel per kilo.
Zekeringen :wink: . Allemaal fijnzilver met een kleinstukje lood/ tin. Oid. Die knip je in seconden er tussenuit. En geef je terug natuurlijk. In ruil voor fijn zilver.
Maar het is mierenn**ken in de marge en alleen haalbaar als je marge erg krap is En je een on/weinig betaalde kracht hebt.

Gietsnippers, zo nu en dan koop ik een paar kilo zilver en een paar ons goud. Super materiaal om mee te werken en zelden grijp je mis. Kan je altijd nog smelten en daar was het toch voor bedoeld??

Ruud

En ja ook stoot ik makkelijk een pond/ kilo zilver af aan een collega voor een gieting. Vaak met op gehalte gegranuleerd materiaal. 25/ 28 cent p gram winst maar bij een kilo al leuk winst en ik ben m'n oude rommel zilver kwijt.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Of het het gunstigst is weet ik niet maar ik ben hier erg tevreden mee.
_________________
het houdt je scherp
Kijk maar naar je eigen onderschrift en anders houden wij je wel scherp :D :D

Gr Freddy
Plaats reactie