Goudprijzen e.d.

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Waar je in elk geval naar moet kijken is: "hoe lang blijf ik er op zitten voordat ik het zelf verkoop."

Hoe langer je er op blijft zitten, des te meer koers-risico je loopt en des te verder je er onder moet gaan zitten.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=2316`

hier heb je wrs wat meer aan Ik herinner me dat er eea in het topic moet staan ook over marges
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Briolet, bedankt voor de tip, lang vasthouden is een risico. Ik dacht na deze wat grotere inkoop eens met mijn onsmeltbare goud eens langs de Whes te gaan om een klein baartje te laten maken.

Erika, dank je, het topic heb ik doorgespit. Maar echt in concrete euro's vind ik het ook daar niet helaas. Ik zou graag horen wat een ander geeft op dit moment. Of +/- hoeveel euro onder de grote inkopersprijzen toch netjes is, want ik wil niet teveel geven, en ook niet te weinig. :)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Vanwege wisselende koers is dat moeilijk te zeggrn denk. Staan er geen marges in het topic?! .
Zit oP mobiel dus wat rotter zoeken

Ook kan een ander denk niet eggen wat jij moet doen. Wat wil je fverdienen en hoe is je omloop
Ik heb bepaalde marge genomen waar ik kij prettig voel en doe er iets op als ik inneem.

Atm bwn ik niet up to date op mn site maat dat komt wel weer binnenkort
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Ik ga nog een keertje zoeken naar die marges dan!

Ik vergelijk altijd met een grote inkoper en ga er dan een paar euro onder zitten. Natuurlijk moet iedereen voor zichzelf bepalen wat hij/zij geeft en ik ook. Mijn vraag was meer bedoeld om een idee te krijgen hoe anderen hun oud goud prijs bepalen. Als vergelijkingsmateriaal dus, waaruit ik mijn eigen conclusie kan trekken! :)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

mijn prijs up toe date weer, kijk maar op site.

welke grote bedrijven kijk jij dan trouwens degenen die ik ken, hebben vaak geen prijzen erop staan
Ik heb een excelsheet met daarin mijn marge, wat wil ik verdienen per kg (ook als de koers weer zakt dat ik niet verlies voor ik inleveren kan)

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?p=44489
hier staat ook nog eea, alleen dan moet je wel even terugkijken wat de koers van die tijd was

Je moet dan wel van d inkoop koers uitgaan, de lage koers.

Verder kun je ook flink googlen natuurlijk op oudgoud inkoop en goudsmid. niet naar die groten zoeken maar naar die kleintjes als wij
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Ik kijk op deze site: http://www.klumpers.nl/inkoopprijzen.php
Heb ik een keertje hier van het forum vandaan.
Jij hebt het op je site staan! Slim... Goeie om te googlen naar kleine goudsmederijen zoals wijzelf, daar had ik nog niet aan gedacht.

Nou, ik ben alweer een heel stuk verder! Dank je!!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik heb t online staan, kunnen mensen daar lekker kijken, hoef ik niet elke dag te rekenen want ik vul het sheetje in en dan zie ik het ook meteen.
Elke ochtend even , behalve dus als ik thuis revalideer :)

En kijk eens hier:
http://www.kleenedelmetalen.nl/inkoopprijzen/ (zit bij mij in buurt, is ook groter bedrijf al)
Op haarlemmerstraat zie ik toch altijd wel van die prijzen in de etalage bij die kleine juweliers, maar ik denk wel dat er een * bij staat, dus de kleine lettertjes goed lezen

Verder heb ik ook wel eens her en der gemaild naar bedrijven als ze niets op hebben staan wat zij zouden geven voor gekeurd nl 585 en 750 goud
En ook is het dan voor jezelf te beslissen wat je erop wilt/kunt verdienen, hoeveel je inkoopt, waar je het inlevert enzovoorts.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Krisje
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: donderdag 21-01-2016, 21:07
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Goud en zilver prijs

Bericht door Krisje »

Hii,

Ik heb wat goud en zilver wat ik wil verkopen om gereedschap voor te kopen ...
Wat is een eerlijke prijs voor goud ?
minimaal 18k geelgoud
( heb geen vloeistof om hoger te testen )

En heb 65 gram zilver, maar daar zit wat vervuiling in ... ( op zicht wat gelige vlekjes ...lijkt op messing of zo dat per ongeluk is meegesmolten :(( )
Niet veel ...

Wil iemand van jullie dit materiaal over nemen ?
Of kan iemand mij vertellen wat een eerlijke prijs is ?

Groetjes ,
Krisje
Wanneer er oneindig veel wegen zijn om tot een resultaat te komen en 1 van die manieren leidt tot een catastrofe , dan zal er uiteindelijk iemand zijn welke dat op die manier doet .
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Goud en zilver prijs

Bericht door Willem Parel »

65 gram zilver met onduidelijk gehalte gaat je vrijwel niks opleveren Krisje, je kunt beter nog even doorsparen, goud tikt wat meer aan....

http://www.prakkenedelmetaal.nl/index.p ... ge&page=76
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Krisje
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: donderdag 21-01-2016, 21:07
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Goud en zilver prijs

Bericht door Krisje »

Dan laat ik dat zilver idd ff achterwege ..
Thnx voor de link !!
Wanneer er oneindig veel wegen zijn om tot een resultaat te komen en 1 van die manieren leidt tot een catastrofe , dan zal er uiteindelijk iemand zijn welke dat op die manier doet .
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Goud en zilver prijs

Bericht door Abo »

Zuiver je zilver zelf wat op eenvoudige wijze te doen is.
Zo kun je het verkopen als zuiver zilver met een zuiverheid van meer dan 98%
Niet dat je er echt rijk van wordt maar het is in elk geval meer waard en je weet wat je hebt.

Heb er hier overigens ooit eens artikel over geschreven en moeilijk is het echt niet.

Goud kun je beter laten doen, dat is een ander paar mouwen en veel gevaarlijker ook.
Er zit hier trouwens een persoon op deze forum die je daarmee zou kunnen helpen.
De naam weet ik niet meer, moet je maar eens opzoeken, die kan je zeker verder helpen.
Dan heb je puur goud en dat kan je wel heel makkelijk verkopen.

Verder zijn er nog altijd bedrijven zoals Argentor in Antwerpen die het goudgehalte bepalen en je de dagprijs geven in cash.
Je kunt het daar ook laten zuiveren tot puur goud maar dat is aan kosten verbonden (*/- 200€).
Je kan deze kosten betalen met het aantal gram aan puur goud (+/- 6gr) en het overige puur goud meenemen en ter plaatse verkopen eventueel.

Kijk maar hoe het je uitkomt.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Goud en zilver prijs

Bericht door peterspanje »

Als je van plan bent on in de toekomst sieraden te makes van goud en of zilver heeft het geen enkele zin om het nu te verkopen, vergeet niet dat om mooie sieraden te maken je niet echt veel gereedschap nodig hebt, kijk maar eens naar goudsmeden in Azië en Afrika, maak niet de fout die ik altijd maak, mijn gebrek aan kennis en kunde compenseren met veel gereedschap, het helptbeen klein beetje...... Misschien.
Het zuiveren voor dit soort kleine hoeveel heden ik zou er niet eens aan beginnen
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Goud en zilver prijs

Bericht door Willem Parel »

goed advies van Peter, kleine hoeveelheden zilver niet zelf gaan zuiveren, gewoon in een pot bewaren tot je heel veel hebt ( zeg maar tussen een halve en een hele kilo) en dan lever je dat in bij bv. Drijfhout.
Die kunnen je uitbetalen, maar ook plaat, draad en soldeer voor leveren.
En inderdaad, wat Peter zegt, veel gereedschap maakt je niet per definitie een betere vakvrouw, maar ik voel wel met je mee.
Ik had die armbanden ook anticlastisch kunnen smeden, maar omdat mij dat te lang duurt schaf ik een pers aan...
Het valt ook niet mee zodra je weet dat iets gemakkelijker gedaan kan worden, dat je het dan steeds op de omslachtige manier moet doen....
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Krisje
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: donderdag 21-01-2016, 21:07
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Goud en zilver prijs

Bericht door Krisje »

Hi Peter en Willem ..,

Bedankt voor de tips ze zijn erg welkom ...
Op dit moment zit ik in dubio
Natuurlijk wil ik in de toekomst iets met goud creeeren ..., maar op dit moment heeft de mokume gane mij nogal betoverd ...
En wil heeeeel graag die little torch ...
Dat zuurstof apparaat welk ik besproken heb is gekeurd en kost me 250,- .....
Die heb ik helaas niet in een oude sok zitten b;)
Om verder te gaan op t pad dat ik nu ingeslagen ben zal ik dus moeten compenseren ...
Dus deels verkopen van het goud ( kan ik nog wel 1 ring maken voor mijzelf ) en verder oefenen met goedkopere materialen zoals zilver en koper ....
( ik oefen vooral veel met koper !)

Na de little torch staat alleen nog een wals op m'n verlanglijstje ....
Maar tijd zat om voor te sparen ... op les staat er toch een .
Verder heb ik een hoop alternatief gereedschap gemaakt en ook de basis dingen zoals vijlen hamer en pincetten , enz heb ik in huis
Dus na de little torch en de wals hoef ik lang niets meer aan te schaffen !

Heb er nu zelfs een kamertje voor ingericht **)

Wil dit vak echt leren en er dus veel energie instoppen ...( en lekker experimenteren )

Denk dat ik edelsmidkoorts heb ..
:LOLtear:

Groetjes
Wanneer er oneindig veel wegen zijn om tot een resultaat te komen en 1 van die manieren leidt tot een catastrofe , dan zal er uiteindelijk iemand zijn welke dat op die manier doet .
Plaats reactie