Messing met 15%Zn en brons met 15% Sn, zelfde kleur?

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

http://lh5.ggpht.com/_qNyWM29290I/SCsR3 ... CF0194.JPG

Dit is een goede imitatie van het plaatje dat ik wil. de klinknagels zitten er ook op. Het ontwerp komt totaal niet overeen met het voorbeeld hier, maar de benodigde technieken zijn wel hetzelfde voor beide plaatjes. Het zwarte is natuurlijk niello dan.

Het plaatje heeft geen relief maar misschien kan ik idd beter uitstampen. Eerst een vormpje met positieve afdruk gieten, daarna het plaatje brons verhitten en met een flinke slag de afdruk erin slaan. Dan heb je een negatieve afdruk binnen een minuut in het brons. Zou dat werken?

Verder wil ik het plaatje juist niet in messing maken omdat de overige "houders" in het brons moeten. Dan zou je een kleurverschil krijgen en dat vind ik echt niet mooi. Heeft iemand verder een idee hoe ik aan bronzen platen kan komen? Rond de 0.8 en 1 mm dik
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Latinitas is het :wink: . Maar goede tip, ik ga in het weekend achter de spullen aan. Ik ben erg benieuwd of het lukt omdat het de vorige keer ook al zo moeilijk was om messing in te kopen.

Bedankt iedereen iig :)
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Ah super!! Ik zal ze meteen benaderen wanneer die andere zaak waar ik het messing kocht niet voldoet.
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Ik ben alleen wel benieuwd naar jullie mening over het warm stempelen van het brons. Zoals gezegd wil ik het brons dan warm stoken en de vorm er met een mal in slaan. Het gaat dus niet over een relief, maar meer om die lijnen"diep" te krijgen om te nielleren. Voor zover ik weet is warm brons namelijk bros.
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Ik ga het eerst even met warm borns proberen en dan maar hopen dat het niet breekt. Ik ben er namelijk nogal benieuwd naar of dat zou werken. Maar ik denk wel dat het lukt omdat muntgeld 2000 jaar geleden ook op die manier gemaakt werd. Volgende week hoop ik dus naar een beurs te gaan voor bodemvondsten en het stansvormpje te gieten en dan tussendoor naar bronsplaten zoeken.

Mocht het niet lukken dan probeer ik graag die pers :D
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Hey

Vandaag was ik weer even aan het klooien met de niello. Het gaat al wel beter, de clue zat in het meer gebruiken van de niello. De kleur ervan is nu alleen zo zilver achtig. Alsof ik zilver gebruikte ipv het zwarte niello. Ja, niello bestaat uit zilver, ik weet het. Wat zou ik dan verkeerd doen, want voor zover ik weet en zie is het zwart en niet zilverkleurig.

Ik neem een beetje niello met Pb, en meng het met een beetje water. vervolgens haal ik het overtollige zoveel mogelijk weg met een tissue. Dat nog 1 a 2 keer. Dan wat boraxine erop zodat het flink nattig is. Later zal ik dat waterglas halen, als ik voor het serieuse werk ga nielleren. Ik heb dus geen vrij droge brij van niello maar juist behoorlijk nat. Dat prop ik voldoende in de gravure en verhit het.
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

amen!
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Dan ga ik ervan uit dat het klopt!! :shock: :)
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Plaats reactie