Alpaca

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Judith11
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 16-07-2008, 11:16
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Alpaca

Bericht door Judith11 »

Hallo,

Kan iemand mij misschien vertrellen of ik Alpaca op dezelfde manier kan bewerken als zilver?

Ik ben een beginnend amateur ( heb 1 cursus edelsmeden van 12 lessen gevolgd en ben nu thuis vanalles aan het uitproberen) en dacht dat het misschien verstandig is om eerst te oefenen met alpaca, omdat dat gedkoper is.
Kan ik alpaca bijvoorbeeld gewoon met zilversoldeer solderen of heb ik daar weer aprt soldeer voor nodig?

Groet,

Judith
caprice
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: donderdag 05-06-2008, 14:16
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Schoonoord
Contacteer:

Bericht door caprice »

mijn ervaring met het solderen van alpaca is dat het snel oxideert en dan weer moeilijk op kleur te krijgen is. misschien kun je het beste solderen met extra zacht soldeer. je zou het misschien wel schoon kunnen krijgen maar mijn ervaring is dat het daarna snel weer gaat oxideren. met tin wil het ook wel maar dat is weer niet zo stevig het ligt eraan wat je wilt gaan maken.
groetjes manda
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Judith11
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 16-07-2008, 11:16
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Judith11 »

Bedankt voor de info!

Ik ga ermee aan de slag.
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Ik heb een vraagje,

kreeg de vraag een halssieraad uit afrika na te maken in zilver, omdat het koper eronderdoor kwam.
Maar kreeg op school het advies dit niet te doen, dat zilver te zacht zou zijn, en gauw de vorm zou verliezen, het is namelijk een open vorm bestaande uit een stuk of acht geloof ik, in een ronde gebogen stukken draad, van ??n millimeter, die opeenvolgend kleiner worden.
Misschien niet helemaal duidelijk, maar ben nu niet in de mogelijkheid voor een fototje.

het zijn dus stukken draad, rondgebogen en open aan de achterkant, met aan de uiteinden aan elkaar vast, en twee schuivende verbindingstukken verderop.

Wat als ik het uit alpaca zou maken? Dit is een stuk taaier, maar is het een beetje fatsoenlijk te polijsten, en vervolgens, hoelang blijft het mooi?
Er hoeft niet gesoldeerd te worden, trouwens
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Alpaca kun je wel mooi polijsten Thijmen, dat hoeft het probleem niet te zijn.
Het wordt wel sneller dof minder mooi, maar het is een beetje onduidelijk zonder foto.
Zijn het lange draden?? hebben ze onderling verbinding met elkaar??
Allemaal aspecten die mee kunnen spelen in je overweging om i.p.v. alpaca zilver te gebruiken.
Als je 0.835 zilver neemt, dat is alweer een stuk minder zacht dan 0.925.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Hmm, dat zou dan opzich misschien een optie zijn, maar geeft wel weer een boel meer werk ivm legeren, gieten, walsen en draad maken. Dat blijft ook goed glanzen? Ik heb er nooit mee gewerkt.

Het zijn best lange stukken, en ze zijn op de uiteinden aan elkaar bevestigd, en er zitten twee verbindingstukjes nog tussen. Ik kan volgende week pas een foto maken, de vakantie is namelijk begonnen.
Plaats reactie