Chirurgisch staal

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Chirurgisch staal

Bericht door @tjuh »

Ik heb hier chirurgisch staal liggen van na mijn operatie, en graag zou ik dit verwerken tot een riemgesp ofzoiets. Is het eigenlijk wel te bewerken? Want de gereedschappen die ze in het ziekenhuis ervoor hebben liegen er niet om, en heb ik uiteraard thuis niet liggen...
Ik had iig begrepen dat het niet te solderen is, kan je dan alleen dmv klinken er iets mee doen? en zo ja wat voor soort boortjes heb ik dan nodig om er gaten in te maken?
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Titanium coated boren gaat meestal redelijk, goed koelen met boorolie.
Verder is de verwerking als normaal zilverstaal.
Verwerk hier veel RVS / inox in sieraden en in technische toepassingen. Chirurchisch staal is inox mogelijk alleen niet ontlaten dus kan wat harder zijn. Even op 800 C. opstoken en rustig laten afkoelen.. Harden op de gebruikelijke manier.
Polijsten is wat lastiger. Bijoux heeft er diamantine polijstvet voor.
Als je afdekt met blanca bespaar je je een hoop ellende.

Hete soda!! G??n vitrex :P :P

Solderen met zilver en FU40 gaat best geeft alleen onder slijping bij het polijsten. Beter nog cadmium houdend goudsoldeer, heeft een grotere affiniteit met rvs.

Solderen is een makkie !

Wederom Soda geen vitrex.
Die rode laag krijg je er nooit meer uit.
Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

Ruwas Sieraden schreef: Wederom Soda geen vitrex.
Die rode laag krijg je er nooit meer uit.
Ruud
Bedoel je dat als je afkookt in vitrex dat je dan een rode laag krijgt?
En zo ja is dat dan nog wel te solderen nadat het rood is geworden? lijkt me namelijk wel een leuk effect om sommige delen die kleur te geven...

thnx voor je uitgebreide antwoord!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Dat is idd wat ik bedoelde.
Solderen wordt dan ook een stuk lastiger omdat de hechting niet goed meer is. Trouwens de soldeerpunten blijven zowiezo wat zwak.
Vergroting van het soldeervlak is vaak nodig.

Ruud

Voor rode plaatselijke kleur toepassingen zou ik afkoken met soda en met afdek lak of was ( Kaarsvet) afdekkenen de overgebleven delen kleuren met vitrex.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik heb dan ook even een vraag hierover,

Ik heb ook altijd geleerd dat staal (RVS, chrirugisch etc) allemaal niet goed te solderen zijn.
Ik werk niet vaak met staal od. maar als ik er mee werk is het klinken, klemmen etc.

Nu heb ik een cursist die er wel mee werkt maar van de week moeite had met solderen van goud op staal. Ik heb t nu net zelf geprobeer met een gouden stripje op een edelstalen k&k ring.

Ik smelt het goud weg of het zit niet vast.


Nu lees ik dus ruud zn tip over vloeimiddel

Met borax werkt het dus niet?

En in vaktheorie van vakschool spreken ze alleen over zilver en witgoud soldeer.

En jij ruud over cadmium houdend. Is dat belangrijk?
Kan het aan t soldeer liggen, niet cadmiumhoudend.




Eigenlijk in het kort komt het er op neer.:

- is goud goed te solderen op staal?! Of blijft de verbinding altijd zwak vanwege de niet capilaire werking....
- Als het te solderen is, welk soldeer?


ik ben toch altijd van het klinken enzo, das er soort ingestamperd, of klemmen natuurlijk
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik vindt het solderen van rvs zowiezo lastig. Maar haal een redelijk resultaat met cadmiumhoudend reparatie goudsoldeer smeltp ca 500 C en zeer goed afdekken met bv boorzuur omdat FU 40 niet meer te koop is :evil: en blanka .


Cadmiumhoudend reparatie goudsoldeer smeltp ca 500 C vindt je niet bij een leverancier, moet je zelf maken.

18 K sloopgoud mengen met 7 / 10 % cadmium.
Wordt geen 14 K wel een goedwerkend soldeer.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Oftewel even goud solderen aan staal is niet zo makkelijk en tis niet vreemd dat ze me op school hebben geleerd dat dat moeilijk gaat.

Ik weet wel dat de cursist met witgoud dan weer geen moeite had om dat met witgoud vast te solderen.

Maar je moet t dus met heeeeeeeeeeel zacht soldeer solderen.

ik zal t m zeggen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Dat is wat bij mij het beste werkt. Lage temperatuur en heel goed afdekken.

Maar wil je eens goedkoop wat uitproberen met edelstaal ringen? Ik heb hier zo'n 100 (FL Paris) ringen egaal glad breed bol. Glanzende en matte uitvoering voor 1,50 p stuk. alle maten.

Dan kan je eens voor weinig wat uitproberen.
Groet Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb geen plannen in die richting en ik ben zo ingepeperd met n iet goed solderen van het spul dat ik denk dat ik eerder een soort intarsia techniek zal gebruiken.


Mijn cursist maakt veen uit staal maar probeert dus nu geelgoud en staal aan elkaar te maken.
Dan zijn het niet perse strakke ring met stukkie goud, maar zelfde soort onderdelen die aan elkaar moeten.

Maar goed afdekken met boorzuur en blanka en zo laag mogelijk solderen.


Dus met heel veel solderingen wordt dat weer erg pittig


Met witgoud ging t m wel goed af
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

hmmm ik had gelezen dat je zilver en rvs zonder problemen kan solderen met zilver soldeer, maar is dat dan fout en kleurt m'n rvs rood in de vitrex maar het kan geen kwaad voor het zilver?
(ben net bezig met iets te ontwikkelen met deze 2 metalen)
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb t dus over geelgoud en geeldgoud soldeer... das dus anders blijkbaar.
Gezien de man witgoud wel vast kreeg.. weet ook niet of t nu is gelukt


en dat het rood wordt in vitrex, daarom schreef ruud al dat je het in hete soda moet afkoken, of je moet het rose willen hebben
DAt doet vitrex/vitriool altijd met ferro metalen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

oke ik weet genoeg weer wat geleerd!!!
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Chirurgisch staal

Bericht door Kraai »

RVs kun je goed met TIG lassen, dus met een PUK apparaat moet het ook goed gaan.

Het verwijderen van de oxidelaag doe ik met een beitspasta.

---------------------------------------------------
Advies van VOM (gekopieerd):

Er zijn vele recepten voor beitsmiddelen, maar slechts enkele worden breed toegepast. Deze zijn gebaseerd op zwavelzuur, salpeterzuur, zoutzuur en/of waterstoffluoride (fluorwaterstofzuur). De volgende beitsmiddelen worden in het Vademecum Oppervlaktetechnieken genoemd:

-beitsmiddelen op basis van salpeterzuur en fluorwaterstofzuur (meest gebruikt)
-beitsmiddelen op basis van zwavelzuur
-beitsmiddelen op basis van zoutzuur (hierbij wordt ijzer(III)chloride gevormd: gevaar voor putcorrosie!)
-beitsmiddelen op basis van ijzer(III)sulfaat (veel gebruikt bij de fabricage van roestvaste staalplaat)

Bij de juiste keuze van het type beitsmiddel is het roestvaste staalsoort van belang. Hierbij gaat het niet alleen om het type kristalrooster (zie voor kristalstructuren RVS typen), maar ook om het gehalte van de verschillende legeringselementen. Elk roestvast staalsoort kan anders reageren per beitsmiddel; waar het ene middel effectief werkt, kan het bij een ander type roestvast staal te agressief zijn.
--------------------------------------

Werken met edelmetalen is een toch een stuk makkelijker.

Jan
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Beitsen van inox / RVS / edelstaal is voor niemand aan te raden wellicht in een goede zuurkast.
Zeker als je gaat werken met een HF ( fluorwaterstofzuur) ook wel titaniumbeits of glas-ets middel.

Dampen zijn zwaar giftig, levensgevaarlijk spul. Al heb ik het wel staan.

Ik heb me enige tijd bezig gehouden met etsen van inox en dat is geen makkie, electrolitisch wel maar m'n afdekmiddel trok het niet.
Nu wel overigens, iets veel stabielers gevonden, sanitair siliconenkit \:D/ . En fikt er makkelijk van af.

Veel makkelijker zijn beitsen op electrolietbasis en maar 10 % van de normaal gebruikte sterkte, paar volt erop en klaar. Coca Cola geeft dan al een aardig effect. soda ook. :wink: :mrgreen:

Maar simpeler is te kiezen voor een cadmiumgoud soldeer op lage temperatuur en een goed afdekmiddel.


Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

hij heeft als ik het goed heb een tiglas apparaat staan... maar heeft t met witgoud vastgezet.


Maar goud vast met een tig is te doen en dan welk soldeer kraai?!



En beitsmiddel van zwavel, das vitriool toch en dat wordt dan toch ook roze?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie