materiaalkosten baby-armband

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Louitje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 26
Lid geworden op: donderdag 22-02-2007, 20:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

materiaalkosten baby-armband

Bericht door Louitje »

Ik ben voor een collega van me een prijsopgave aan het maken voor een zilveren plaatarmbandje.
Alleen kom ik totaal op maar 5,34 euro totaal, lijkt me een beetje laag...
In het armbandje zit het volgende:
8 kraaltjes, swarovski
12 cm jasseron, 2mm
stukje draad om de kraaltjes op te kettelen
stukje plaat waar naam op komt en 2 kleine stukjes voor de verbinding met jasseron.
En natuurlijk een veerringsluiting.

Dit kost toch meer dan 5 euro?!?
En wat voor prijs kan ik dan doorberekenen aan mn collega?

Thanks alvast!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Dit zijn vaak van die moeilijke dingen, het artikel mag eigenlijk al niks kosten, de materialen zin ook niet erg duur maar als je al het werk rekend wat je er van hebt.
Bij mij is dat vaak een gevoelskwestie en ik schat dit in op ? 15,- tot ? 17,- en dan heb je nog niet dik betaald genomen.
alleen het wordt wel vergeleken met die bandjes van Kasius uit India of China of waarvandaan ook.
Let wel!! ik reken dit als een inkoopsprijs naar de juwelier, particulier kun je rustig meer vragen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Louitje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 26
Lid geworden op: donderdag 22-02-2007, 20:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door Louitje »

Maar mijn berekening van 5 euro zou dus wel kunnen kloppen?

Concureren met Kasius is erg lastig, vooral omdat ikzelf en mn collega dus bij een juwelier werken...
Maar ze zal wel snappen dat handwerk duurder is, hoop ik...

Ik dacht trouwens aan ongeveer 20-25 euro verkoop, beetje redelijk?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Wat zijn je inkoop kosten en wat is je margefactor en wat reken je per uur, 5 euro lijkt me ietwat weinig voor alles en dan ook nog met je factor
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Louitje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 26
Lid geworden op: donderdag 22-02-2007, 20:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door Louitje »

Ik heb 5, 34 euro berekend aan inkoopkosten, maar dat lijkt me al te weinig.

Margefactor en uurloon weet ik eigenlijk niet, dit is voor het eerst dat ik echt een betaalde opdracht heb.

Zat zelf te denken om gewoon inkoopkosten x2,5 te doen, maar dat lijkt nu zo weinig
Gebruikersavatar
sandra
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: dinsdag 16-01-2007, 11:06
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zelhem
Contacteer:

Bericht door sandra »

Nou Louitje, als je je inkoop van 5,34 x 2,5 doet, dan zit je voor je materiaal op 13,35. Tel daarbij nog zeker wel een half uur tot drie kwartier bij op voor je tijd (plaatje zagen en afwerken/polijsten, kraaltjes kettelen, kost toch allemaal tijd), bij mij zou zo'n armbandje dus tussen de 25,- en 30,- komen. Ligt er een beetje aan voor wie het is en wat mijn gevoel bij het hele verhaal is.

Succes ermee!

PS Ingrid, misschien handig om deze vraag even in het afgesloten gedeelte te plaatsen?
groetjes Sandra.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Dan ligt mijn gevoel dicht bij dat van Sandra, mijn 15 tot 17 is inkoop juwelier, als de juwelier dit verdubbeld (2.2 is het niet altijd)zit je ook ongeveer op Sandra's bedrag.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Eerlijkheid halve zou ik er niet eens aan beginnen, maar als de klant er op staat. K&K pl-bandje bestellen (want de plaat met aanzet maken is het meeste werk. ) en een paar kralen ertussen kettelen. Tevens geen gezeur met de keurkamer want het is meestal al gekeurd.
Alhoewel dit wettelijk natuurlijk verboden is!!

Idd Kasius- Wika- Polidor- Gem-import zijn geschikte leveranciers hiervoor. Met excuus voor de nog 50 geschikte leveranciers. :wink:
Meerdere namen voorkomt reklame !!

Ruud

Trouwens ik maak vaak gebruik van m'n voorraad. Vooral gladde zilveren en gouden ringen , armbanden, hangers etc etc . bieden vaak een basis voor wat ik maken wil. En het bespaard zeer veel tijd. En dus geld.
Regelmatig kom ik zilveren ringen tegen in de dump voor ? 0.85 per gram. Daar kun je niet tegen op werken.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Plaats reactie