Zilverpoeder

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
MiekeManders
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: vrijdag 09-12-2016, 18:19
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Rocamadour (Fr)

Zilverpoeder

Berichtdoor MiekeManders » zondag 19-07-2020, 12:50

Hallo
Heeft iemand ervaring met het verwerken van zilverpoeder?
(heb al het poeder dat vrijkomt bij het zagen bewaard)
Kun je er zelf bv zilverklei van maken en waarmee kun je dan het poeder binden?
Zilverpoedermetallurgie???
Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom je zilverpoeder niet simpelweg kunt smelten. Mij lukt het niet.
Dank bij voorbaat voor uw antwoord
Mieke Manders
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 572
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Zilverpoeder

Berichtdoor Herman » zondag 19-07-2020, 21:13

Hay Mieke
Zilverklei is een massa die zal bestaan uit zilverpoeder een of andere binder en water ,althans dat denk ik .
Ik heb begrepen dat het zilverpoeder een zuiverheid heeft van 99,9 % , bevat dus geen koper ; wat van belang zal zijn in deze is de korrelgrootte verdeling van het poeder hieraan zullen hoge eisen worden gesteld , waarschijnlijk zal het poeder fijner zijn dan 40 micro meter .
Als bindmiddel zal wel een dextrine achtige stof worden gebruikt ( Stijfsel ) , in ieder geval een stof die gemakkelijk uiteen valt bij zo'n 200-250 gr celsius en die zich mengt met water .
Goed mengen in de ideale verhouding en zie hier zilverklei is ontstaan .
Waarom je zilver restanten van bv 925 als zaagsel niet kunt smelten , dat snap ik niet , ik doe dit al jaren .
Wetenschappelijk gezien is er geen enkel verschil tussen een plaatje zilver 925 en een klein stukje van dat plaatje zilver 925 dat door zagen is ontstaan , sterker nog een molecuul van dit zelfde plaatje heeft nog steeds de zelfde eigenschappen ; dus ook het smeltpunt zal hetzelfde zijn .
Wat misschien een verklaring is voor het slechte smelten is de verontreiniging die ontstaan bij het zagen die ook terecht komen in de opvang , hierdoor kan mogelijk het samen smelten slechter verlopen .
Als ik aan verontreinigingen denk dan denk ik aan ijzer deeltjes afkomstig van de zaagtanden en houtresten of anderzinds van de zaag ondersteun 'al dit spul moet er uit , wil je goed kunnen omsmelten .
Als ik omsmelt dan zorg ik er voor dat 70% bestaat uit zaagsel en de rest zijn gewone restanten en altijd voeg ik een goede schep puur zilver toe alleen om het gevoel te krijgen dat ik goed bezig ben .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 282
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Zilverpoeder

Berichtdoor Sinterklaas » maandag 20-07-2020, 18:06

Je kan het poeder lastig smelten om dat de vlam het weg blaast. Wat je kan doen is het stampen tot een harde massa dan is het te smelten of in pappen met vloeimiddel. Zodat het niet weg waait. Of een massief stuk smelten en dan als dat goed gesmolten is vlam weg en wat poeder er bij gooien. En dan weer heet maken en herhalen. Bij dit alles ga ik er even van uit dat je zilver niet andere metalen bevat van bijv zaagjes etc.
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 282
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Zilverpoeder

Berichtdoor joep » maandag 20-07-2020, 19:29

Gruis smelten

Neem een kroesje in plaats van een bakje,
als je tenminste met een bakje geprobeerd hebt.
Houd afstand met de vlam.
Nog beter kroesje in een oventje.
Op die manier blaast de vlam niet in de smelt.

Joep
MiekeManders
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: vrijdag 09-12-2016, 18:19
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Rocamadour (Fr)

Re: Zilverpoeder

Berichtdoor MiekeManders » maandag 20-07-2020, 23:57

Hartelijk bedankt Herman Joep en Sinterklaas!
Ik ga er dus nog eens goed voor zitten om te kunnen smelten..
Samen met gewoon 925 snippers bv.. Goed idee!
Verder hoop ik dat ik aan "stijfsel" kan komen. Ik woon in Frankrijk en ik kan niet zo gemakkelijk alles vinden.
Toch lijkt het mij leuk om eens te proberen. Zilverklei kopen kan aktijd nog, dat is niet meteen mijn ding.. Maar wieweet?
Mieke Manders
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 572
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Zilverpoeder

Berichtdoor Herman » dinsdag 21-07-2020, 11:43

Hay Mieke
Een belangrijk onderdeel bij het smelten is het smeltzout ,dit voeg ik altijd toe voordat ik ga smelten het bind heel snel de poederdeeltjes als je geen smeltzout hebt gebruik je Borax poeder .
In Frankrijk stijfsel vinden is niet altijd even gemakkelijk , de meest kans heb je bij de plaatselijke Pharmacie en je moet dan vragen om Dextrine of Gommeline of Agar -Agar .
Voor het verkrijgen van een soort klei massa dat gaat niet lukken met zilver zaag resten , de poeder deeltjes zijn veel te grof , ze willen niet samen pakken ook niet omdat er geen zeer fijne poeder deeltjes aanwezig zijn .
Ik wens je toch veel geluk toe .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,

steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.

deze materialen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1382
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Zilverpoeder

Berichtdoor Cees » woensdag 22-07-2020, 12:02

Gewoon wat borax poeder bij het zilvervijlsel en langzaam met de vlam er naartoe, je kan ook van de borax een papje maken en daar je vijlsel in doen.
Als je rookt dan heb je mogelijk wel vloeitjes om een sigaret te draaien, daar kan je het vijlsel en borax ook in wikkelen om te smelten, dan blaast het ook niet zo makkelijk weg.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 645
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Zilverpoeder

Berichtdoor Eljas » woensdag 22-07-2020, 12:45

Mijn methode

Smelt altijd het vijlsel apart van het andere zilver. Stel dat het (nog) teveel verontreinigd te zijn en daarna bros is dan heb je je "goede" gewone zilver niet verknalt.

Stooi het vijlsel uit op een stuk papier en zijl het mogelijk aanwezige ijzer uit het vijlsel.

Strooi smeltzout erdoor of eventueel gewoon keukenzout.

Plaats in een diepe smeltkroes een enkellaags stukje toiletpapier. Ongeveer 50x50 mm.

Giet het vijlsel erop.

Vouw 1 punt van het toiletpapier over het bergje vijlsel en houdt het op die plek.

Laat er enkele druppels water op vallen en laat de punt los. Kom er niet meer aan.

Vouw de andere kant van het toiletpapier erover. Druk het op het natte gedeelte en laat het los.

Zo ook met punt 3 en 4.

Laat met een natte kwast met Borax extra druppels er op vallen.

Kom niet aan het vochtige pakketje.

En smelten maar.

Wat gaat er gebeuren.


Het natte papier verbrand niet. De aanwezige Borax vormt een scherm over het vijlsen. Het verwaait dan ook niet. De temperatuur loopt op en uiteindelijk verbrand het papier. Het vijlsel is dan al zo heet dat er onderlinge bolletjes smelt ontstaan. Kleine bolletjes smelten samen tot grotere, enz. enz.
Laat het smelt goed rondwalsen zodat het smeltpoeder zijn werk kan doen.

Let op gewichtsverlies. Alles wat vloeibaar is verdampt. Hoe langer iets vloeibaar blijft des te langer er dus kan verdampen. En smeltpoeder kan ook het koper in de legering afdrijven.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
kevindm
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 32
Lid geworden op: maandag 16-04-2007, 22:18
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Zilverpoeder

Berichtdoor kevindm » dinsdag 10-05-2022, 8:23

Verleden week experimentje uitgevoerd
met zilvervijlsel smelten.

Eljas zijn process als leidraad gebruikt.
Waarvoor dank.
Het inspireerde me, met name het snufje zout.

Hierbij een kort verslagje voor de leut.

Eerst getest met een gram of tien en daarna met iets van 50 gram

Een pot met 30 jaar oud vijlsel heb ik eerst uitgezijld.
En dat was wel nodig want er bleef behoorlijk wat aan de magneet hangen.
Toen dacht ik : als ik het in de vitriool gooi dan wordt het schoner. ( koperoxides in ieder geval)
Maar ja als ik toch als test in vitriool gooi , dan kan ik het ook gewoon eerst ‘ voor wassen’ in gewoon water.
Hout blijft drijven en zilver zinkt was mijn redenatie.

Ik strooi dik een half ons voorzichtig uit en het resultaat was een drijvende plak vijlsel.
Oppervlakte spanning of zoiets.
Hup een drup afwasmiddel erbij en al roerend kwam er wel vuil los. Ik vermoed van schuurpapier.

Water er voorzichtig uit gegoten
Er bleef best wel wat drijven en dat was niet goed
Wel het process van spoelen herhaald.
Het vijlser werd er zichtbaar schoner van.
Wel teveel verlies.
Daarna afgekookt. Wel met regelmaat geroerd want het vijlsel blijft aan elkaar plakken.

Gedroogd door het op een laag vuurtje uit te dampen , de brei blijven roeren voor het beste resultaat.

Geduld was op, schep borax erdoor met een snuf zout om het op smaak te brengen.

Een aantal theelepels van het vijlsel in een oud smeltbakje gedaan en de vlam erop.
Ging prima, tot mijn verbazing ,het bleef in het bakje

Smelten ging vlot
Staafje gegoten , om te kijken hoe dun draad ik ervan kan maken en of het de moeite waard is.

Daarna nog een keer maar met een kroes en meer vijlsel.
Grote brander erop en dat duurde me lang naar mijn zin
Ik had niet door dat ik tegen slak aan zat te kijken
Eronder was het wel gesmolten ,
en uit gegoten in een mal van brusselse aarde.
Iets te grote gietkop geworden

Al met al is het de moeite waard om het te verwerken tot simpele gietvormen.
Er zit nog verontreinig in
kwam ik achter met het uitwalsen van het stukje staaf
Ook enig donker grijze vlek ontstond er na uitgloeien en het vitrioolbad.

Een gehalte test zou wel interessant zijn.
Iets voor in de toekomst.

Het vijlsel goed schoonmaken voordat het gesmolten wordt is nog wel een dingetje.
Het scheiden ga ik de volgende keer met een filter doen.
Er blijft dan wel het een ander in het filter achter
Van de zomer eens mee experimenteren.

Advertentie

Terug naar “Metalen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast