Edele en onedele metalen

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Kevin
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 19-04-2017, 9:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Heusden-Zolder

Edele en onedele metalen

Bericht door Kevin »

Dag allemaal,

ik ben voor een Eigen projectje eens aan't kijken naar andere materialen dan zilver; de bedoeling is om een, niet conventionele, ketting te maken van een metal, gelijkaardend op zilver, maar met een iets donkerdere afwerking, of tenminste, da's het idee...
Nu vroeg ik me af of iemand me wat info kan geven betreffende metalen die geschikt zijn hiervoor, dus een beetje gelijkaardig als zilver te verwerken zijn en toch een andere uitstraling hebben... en natuurlijk niet te duur worden...

grtz
Grtz
Papaguero
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Edele en onedele metalen

Bericht door ErwinG »

Alpaca is een koperlegering en lijkt qua kleur op zilver. Wordt vaak gebruikt, gedraagt zich net als koper - in dat opzicht dat je huid er groen van uitslaat, maar laat zich niet zo mooi donker afwerken als zilver.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Edele en onedele metalen

Bericht door Erika »

Laat zich oo niet zo fijn solderen als zilver of de andere koperlegeringen.

Staal, zirkonium en Titanium zijn wel mooi grijs, maar totaal verschillend aan zilver. Totaal andere manier van verwerken en bewerken,. Kan niet gesoldeerd, dus moet je aan klinken , zetten en lijmen denken als verbindingn.
WAt je ook nog zou kunnen doen is een lager gehalte zilver nemen, 2e of 3e gehalte. Is al anders van kleur, is harder, vandaar ook vaak het gebruik in gebruiksvoorwerpen, veelal hebben zij het 2e gehalte. Alleen heb je wel zilver in gebruik.


Je kan ook gaan kijken naar japanse legeringen, welke ze veelal gebruiken voor mokume , maar dan zul je denk zelf moeten gaan legeren . Shaduko bijvoorbeeld goud en koper, vooral koper is de hoofdmoot van het metaal .
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie