SVS: Ring met railszetting

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

SVS: Ring met railszetting

Bericht door Daniel Houwer »

Ring met drie railszettingen.

Afbeelding

Dit was eens een ring met een invisible setting erin. Helaas merk ik maar al te vaak dat die zetting erg mooi is en alleen mits niet gedragen mooi blijft. Er bleef steeds een steentje uitvallen. Erg vervelend, en dat mocht van de klant nooit meer gebeuren. Daarvoor heb ik een nieuw montuur gemaakt en de stenen in een rails gezet met een gezonde rand goud op de steen.

Eerst het stuk voor de stenen maken. Daarvoor heb ik 4 randen nodig met de ringmaat erin en hoogte genoeg voor de stenen.

Afbeelding

2 ringen gemaakt van 0,8 dik x 3.5 en iets kleiner dan de uiteindelijke ringmaat. Dan houd je nog wat speling.
Vervolgens zaag ik de 4 nodige stukken uit de ringen en vijl die gelijk.
Dan soldeer ik met een plaatje ti van de juiste dikte (steenbreedte - 2xzetrand= in dit geval 1.7mm geloof ik) ertussen de eerste twee bogen op een zijkant en herhaal dit totdat alle bogen aan 1 kant vastzitten.
Afbeelding
Afbeelding
En vervolgens de andere zijkant.
Afbeelding
Even checken of de tien stenen goed uitkomen van links naar rechts.
Helaas is het bij deze ring zo, dat de 3 rijen van 10 stenen iets taps aflopen. 1.9 vierkant aan de uiteinden en 2.3 in het midden. Erg vervelend, maar houd het ook spannend. Om het tussenstuk op de juiste breedte te houden tijdens het fixeren, klem ik er passtukjes van titanium tussen.
Afbeelding
Hier soldeer ik 3 strippen goud tussen de zijkanten van de kop.
Afbeelding
Vervolgens heb ik een 0.3mm dikke binnenring aan de kop gesoldeerd, zorgvuldig rondgetikt en als laatste een buitenring gemaakt van 0.8mm, de juiste afstand ertussenuitgezaagd en om de binnenring aan de kop gesoldeerd. Met dit als gevolg.
Afbeelding
De open stukjes zo nauw passend mogelijk opgevuld met 0.8 mm materiaal en dicht gesoldeerd. Oh ja, tot nu toe alles met 18kt witgoud hardsoldeer.
Afbeelding

En nu kijken of ik goed gerekend heb.
Afbeelding
De eerste drie erin zonder al te veel problemen. Het zijn ook meer de laatste drie waar ik mij zorgen overmaak.
De railsen (rustingen) frees ik eerst met een bolfrees met de hulp van een dieptekaliber en daarna met de juiste maat chatonfrees. UIteraard in oplopende maten.
Afbeelding
Lastig werk maar wel leuk.
Afbeelding
Ik hamer de stenen in met een badeco 220rl hamerhandstuk. Erg krachtig apparaatje maar werkt geweldig.
Deze stenen komen er nooit meer ongewild uit.
Afbeelding

Hopelijk heeft iemand hier wat aan en indien niet, leuk verhaaltje toch?

Groeten,

Daniel
Laatst gewijzigd door Daniel Houwer op zaterdag 13-10-2007, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Wauw mooi werk gozer!!!!!.

ff een vraag werkt dat nu goed zo'n diepte kaliber? Ik heb er geen ervaring mee en zit vaak met een justeer steker te prutten.
Ik had het idee dat je daarmee de bovenrand beschadigd.

Goeie svs. meteen vastleggen . ( mijn onzin scrhappen natuurlijk)

Groeten Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Complimenten Daniel, helemaal met niet gecalibreerde stenen. Chappeau.
Zelf kom ik vaak zelden goed uit met de laatste stenen in zo'n railzetting en wordt het aanpassen geblazen.
Die maathulp tijdens het solderen moet ik onthouden.

vakwerk !

Zo'n diepte kaliber is erg handig en als de bovenzijde van het kaliber hoogglans is, zal hij de zetrand niet echt beschadigen.


ari
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Dank je Ruud.

Arlee is me net voor. Hoi Ari.
Zal dan ook nog maar iets opbiechten, :oops:
Ik kwam met de laatste stenen ook niet helemaal uit. Toch een rekenfoutje dus.
Door een diamantslijper bij de hand te hebben kon ik de laatste steentjes een fractie laten inkorten. Ging maar om een paar tienden maar dat is meestal zo. Heb ook nog een paar tienden uit het goud verwijderd zodat ik genoeg plaats had.
Maakt zo'n verhaal zo ingewikkeld niet?

Groeten.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Vraagjes:

Bedoel je met oplopende maten dat je de steenmaat volgt en dus in het midden iets groter freest? Alleen met de chaton frees?

Is de afstand van boven naar de freesrand 1mm?
En hoe neem je die hoogte/laagte, doe je deze ook iets lager naar het midden toe? Of zitten de stenen op gelijke hoogte?!

Schuif je ze er gewoon in...naast elkaar? Beschadigen ze elkaar dan niet. Vorig jaar een ring gezien met wrijfzettingen naast elkaar waar er 2 te dicht zaten en er een beschadigd was.

Waar vind je die diamant slijper :)

WOW wat een werk, kost wel wat ook, Wat vraag je hier nu voor?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Erika,

Ja, in het midden iets breder. 0.4mm maar dat is best veel op steentjes van deze maat.
Eerst bolfrees en dan chatonfrees.
Dit is niet zo'n rails waarbij je vanuit het midden alle stenen naar de zijkanten toeschuift hoor, de stenen kunnen er van bovenaf in.

Die slijper die zit beneden te slijpen. En het is niet erg veel werk hoor, het schoonmaken van de steentjes duurde langer dan die paarhondersten die van de rondist afgingen. Het verschil was met het blote oog nauwelijks te zien. Alleen als je het wist. Ik kon naast de rails maximaal 0,8mm wegsteken voordat ik in het holle deel van de ring kwam dus dan ga je niet veel verder dan de helft.
Ik geloof dat hij er 25hondersten over drie stenen per rij vanafgehaald heeft. Achteraf was het waarschijnlijk niet nodig geweest, maar vond het zelf erg prettig zo.

De kans dat de stenen elkaar bijten is bij dit soort zettingen altijd aanwezig. Voorzichtig te werk dus. Toch als je rustingen goed zijn kan je best vlot werken hoor.

Groeten
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
sandra
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: dinsdag 16-01-2007, 11:06
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zelhem
Contacteer:

Bericht door sandra »

Daniel, er is hier maar 1 woord voor:

wauw

Ik heb al een aantal svs'en van je gezien die ik graag wil uitproberen en ook direct aandurf, maar dit is mij echt een stapje te ver. Wie weet als ik de anderen geprobeerd heb, dan volgt deze ook vast nog wel.

In ieder geval vooral doorgaan met het plaatsen van dit soort svs'en, geweldig leuk voor mij! (en velen anderen hier denk ik :wink: )
groetjes Sandra.
Gebruikersavatar
draconia
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: vrijdag 16-02-2007, 8:48
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Bericht door draconia »

Ziet er goed uit. Begrijp ik nou goed dat de steentjes niet afzonderlijk gezet zijn, maar als het ware los in de rails liggen? Want als het zo strak past hoe krijg je dan de laatste drie erin?
Of begrijp ikhet nou niet goed???
:oops:
Mijn site is helemaal vernieuwd!
www.sieradenathome.nl
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Draconia,

Elke steen zit tussen twee walletjes goud vast. Ze passen er eerst gewoon van bovenaf in en dan wordt net als bij een normale zetkast de rand op de steen gehamerd.
Alleen houden de middelste twee banen aan beide kanten de stenen vast.
Dus je schuift/drukt de eerste steen zo ver mogelijk b.v. linksaf, en dan zet je hem klem (fixeren) dat doe je totaan de laatste steen en dan ga je de zetrand haaks op de steenrijen aanhameren. In geen van die stenen zit nog enkele beweging.

Hopelijk is dit duidelijk.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
draconia
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: vrijdag 16-02-2007, 8:48
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Bericht door draconia »

Frees je de afzonderlijke zettingen ook nog in? Of maak je er een soort gladomzetting van? Met zijn allen in een zetting, ja gezellig :)
Nee ziet er heel mooi uit!
Mijn site is helemaal vernieuwd!
www.sieradenathome.nl
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Of maak je er een soort gladomzetting van?
Stel dat je maar 1 rij zou doen, dan lijkt het op een u profiel met een rusting. En je zet de randen op de stenen.
De zettingen worden niet per steen ingefreest maar per rijtje stenen van dezelfde maat.

Ik vind hem ook wel mooi :P Dank je.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

ring

Bericht door hellen »

Hallo Daniel

Helemaal fantastisch, ik snap er nog weinig van :? en moet het nog een paar keer overlezen maar jij maakt echt hele mooie sieraden.
bedankt voor de SVS.

Hellen :)
joodje
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 78
Lid geworden op: vrijdag 21-03-2008, 14:43
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door joodje »

heb jij ook een diepte kaliber voor je chatonfrees en welke maat chatonfrees gebruik je
Dat gevalletje van BM vind ik waardeloos je ziet niets van wat je freesd N.B. heb je een filetrand gestoken Of ziet het er niet echt strak uit omdat de foto zo groot is WEL KNAP WERK HOOR!!! :) :)
joodje
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 78
Lid geworden op: vrijdag 21-03-2008, 14:43
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door joodje »

wat reken je eigenlijk voor een railzetting per steen
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Nou ik vind het fantastisch werk en het ziet er nog goed uit ook.
Ga dat ook eens proberen met wat zirkonias.

Petje af hoor =D> =D>

Heb je voor de hele ring 18 kt goud gebruikt en in welke samenstelling?

Gr Freddy
Plaats reactie