SVS: Beschadigde steen in sieraad polijsten.

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Ben net nog even met de turkoois verder gegaan. Op vilt geprobeerd met aluminium oxide. Daarna op wolbuf met parijsrood. daarna op vilt met parijs rood laag toerental. Stenen gereinigd, daarna opgepoetst met wat parafine en een watje. resultaat is redelijk tot goed, heb ze maar eens vergeleken met die turkoois uit Afganistan glans is bijna hetzelfde nu dus wat mij betreft zijn ze klaar. Bij die steen uit Afghanistan zaten er een paar kwartskorrels in die hebben me toen de nodige strubbels gekost bij het vormslijpen.
Kortom Turkoois is zeker niet mijn meest dankbare steen om te bewerken :D

Maar ga zeker geen nieuwe Turkoois kopen waar ik deze vandaan had, natuurlijk kan ik net een rottig stuk getroffen hebben maar daar geloof ik niet zo in.

Met sodaliet, heliotroop (bloedjaspis), en lapis lazuli (wat veel weg heeft van soldaliet) heb ik tot op heden nog geen problemen gehad.
Veel valt en staat in deze bij de kwaliteit van de steen en deze turkoois is in mijn ogen duidelijk ietsjes minder.

Bedankt voor jullie goede adviezen. Ik zal wat fototjes plaatsen in mijn werk als er wat meer steentjes helemaal klaar zijn.

Fototjes zijn geplaats bij mijn werk.

By the way als je opaal mooi op hoogglans wil brengen dan helpt het handmatig napolijsten op leer met aluminium oxide met daar enkele druppels azijn aan toegevoegd, geeft net een beetje meer glans.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie