SVS Mokume gane ring met regelmatig patroon

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
Caty
Actief lid
Actief lid
Berichten: 216
Lid geworden op: vrijdag 08-06-2007, 13:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Vlaardingen
Contacteer:

materiaal

Bericht door Caty »

Halo,
Even een vraagje,ik lees hier over de verschillende materialen die jullie gebruiken, wij hebben in schoonhoven alleen met koper en zilver gewerkt en zou niet weten waar ik de door jullie genoemde materialen vandaan moet halen. Iemand een antwoord hierop? Is ook prettig voor de andere lezers om te weten, verder mijn complimenten over de duidelijke uitleg, groeten Caty.
Nooit geprobeerd is altijd mis.
riejaadekker
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: woensdag 15-12-2010, 23:26
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Goes

Bericht door riejaadekker »

Ik heb met grote aandacht de uitleg van mokume gelezen. Mijn handen kriebelen om het experiment aan te gaan. Kun je dat ook met keer en zilver alleen doen, of is het resultaat dan niet zo.? Hoeveel lagen moet je minimaal gebruiken voor een leuk resultaat? Ik wil graag beginnen maar dan op een zo eenvoudig mogelijke manier. Kan het ook met 1 brander? Ik heb er nl. Maar 1.
Alvast veel dank voor jullie antwoorden.
Riejaa
Riejaa
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Re: materiaal

Bericht door TomTom »

Caty schreef:Halo,
Even een vraagje,ik lees hier over de verschillende materialen die jullie gebruiken, wij hebben in schoonhoven alleen met koper en zilver gewerkt en zou niet weten waar ik de door jullie genoemde materialen vandaan moet halen. Iemand een antwoord hierop? Is ook prettig voor de andere lezers om te weten, verder mijn complimenten over de duidelijke uitleg, groeten Caty.
Hoi Caty,

Ik snap wat je bedoelt. De materialen shibuichi en shakudo zijn niet commercieel verkrijgbaar zover ik kan heb kunnen zien en je moet ze dan ook zelf maken. Dat is op zich wel te doen.

Shibuichi: kwart zilver en driekwart koper
Shakudo: 2 tot 10 % goud 24 K en de rest koper

Ik heb het een in smeltkroes gemaakt en de smelt goed doorgeroerd met een koolstofstaafje om de twee verschillende metalen goed gemengd te krijgen.
Shibuichi is wat gemakkelijker te maken vanwege de lagere smelttemperatuur door het relatief grote gehalte aan zilver. Het shakudo daarentegen is een ramp om te maken. Met de spullen die ik tot mijn beschikking heb is het gieten een crime. Om toch de zaak te ?foppen? giet ik het niet uit maar laat de zaak even afkoelen en gooi de smeltkroes in het water. Het metaal is daarna prima in vorm te smeden en klaar te maken voor de wals.

Na het gieten, smeden en walsen viel me door het kleurverschil op dat het mengen toch niet helemaal goed was gelukt. Dit gold voor zowel Shibuichi als Shakudo. Wat ik de volgende keer zal doen en dat kan ik iedereen aanraden, is de legering maken, in stukken zagen/knippen en nog een keer smelten zodat ie goed homogeen wordt.


Groeten,

Tom
Ervaring komt in stapjes
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door TomTom »

smidje schreef:Mooi gedaan,
Het zilver en shibuichi ligt hier naar me te lonken op de werkbank maar druk,druk,druk ik kom er nog niet aan toe :(
Dit is wel weer een mooie motivatie of tantaluskwelling maar net hoe je het wil zien.
Weer een paar foto's van het eindresultaat:

Afbeelding

En twee details:

Afbeelding

Afbeelding
Ervaring komt in stapjes
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door TomTom »

riejaadekker schreef:Ik heb met grote aandacht de uitleg van mokume gelezen. Mijn handen kriebelen om het experiment aan te gaan. Kun je dat ook met keer en zilver alleen doen, of is het resultaat dan niet zo.? Hoeveel lagen moet je minimaal gebruiken voor een leuk resultaat? Ik wil graag beginnen maar dan op een zo eenvoudig mogelijke manier. Kan het ook met 1 brander? Ik heb er nl. Maar 1.
Alvast veel dank voor jullie antwoorden.
Riejaa
Hoi Riejaa,

Ik wil je graag op weg helpen maar dan is het wel handig dat ik weet welke voorzieningen je hebt. Heb je de beschikking over een octogoonwals of een plaatwals en/of een groot aambeeld? Wat voor een brander heb je?
Ervaring komt in stapjes
riejaadekker
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: woensdag 15-12-2010, 23:26
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Goes

Bericht door riejaadekker »

Mijn vraag was een beetje onduidelijk sorry, maar ik bedoelde zilver en koper ipv keer.

Riejaa
Riejaa
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door TomTom »

riejaadekker schreef:Mijn vraag was een beetje onduidelijk sorry, maar ik bedoelde zilver en koper ipv keer.

Riejaa
Hoi Riejaa,

Zilver en koper gaat prima voor mokume. Wat je kunt doen om eens kennis te maken met mokume is het pakken van een pakketje met een aantal laagjes:

Koper
Zilver
Koper
Zilver
Koper
Zilver
Koper
Zilver
Koper

Je kunt deze configuratie gebruiken voor het maken van een stervormig patroon. Volg gewoon met deze volgorde van koper-zilver alle stapjes en dan moet dat lukken.

Wat ook kan is dat je met deze volgorde van koper-zilver een vierkant pakketje maakt maar dan heb je wel een aambeeld nodig. Als je plaatjes pakt van 30 x 30 mm en een dikte van 1 mm dan krijg je voldoende detail in je patroon. Stapel de laagjes netjes op elkaar zodat de zijkanten een geheel vormen zonder al te veel uitstekende lagen. Dit is handig voor het zicht op het welproces tijdens het branden.

Voor het klaarmaken van de plaatjes verwijs ik je naar de SVS. Wat handig is om te kopen, is een klem zoals ik die in de SVS heb gebruikt. Die kun je bij meeste zaken voor IJzerwaren & Gereedschappen kopen. Let er wel op dat ie van staal is en niet van aluminium oid. Dit smelt namelijk weg als je gaat branden.

Zet het pakketje in de klem en schroef ?m goed aan. Bedek dan het hele pakket met borax. Dat kun je nog eens herhalen als je ziet dat er nog plekken zijn waar geen borax zit. Met een zuurstof propaan brander moet het wel lukken. Het wordt goed heet maar kost je wel veel zuurstof. Een alternatief is om bij de Gamma een brandertje te kopen waar je zo?n campinggas patroon in stopt. Dat scheelt in de kosten.

Tijdens het branden zul je zien dat er in het begin niet veel gebeurt. Zorg er voor dat de energie van de vlam gelijkmatig in het pakketje komt. Op een gegeven moment zul je aan de zijkant van het pakket zien dat het zilver gaat glimmen. Je hebt dan het punt bereikt dat het zilver en koper een legering vormen. Voer net zoveel warmte toe totdat alle lagen in die ene zijkant van het pakket gaan glimmen en herhaal dit voor alle zijkanten. Doe dit wel gelijkmatig, teveel warmte aan een kant kan er toe leiden dat de zaak wegsmelt en dan is het afgelopen.

Als je pakketje klaar is kun je het meteen uitsmeden op het aambeeld. Niet als ie roodgloeiend is en spat het metaal alle kanten op! Smeed van binnen naar buiten en draai het blokje om en doe de andere kant. Gloei dan het blokje uit en zorg ervoor dat ie roodgloeiend is en herhaal het smeden nog twee maal. Je blokje moet dan een stukje platter zijn en wat groter. Je kunt dan op een kant de patronen aan gaan brengen. Dat kan op een aantal manieren:

Boren
Vijlen
Beitelen
Frezen

Of een combinatie van de twee, zie ook onderstaande foto?s:

Patroon dmv boren
Afbeelding

Patroon dmv boren en frezen/vijlen
Afbeelding

Hierbij is het belangrijk dat je niet teveel lagen tegelijk openlegt door het boren/vijlen/etc. Beperk het tot drie lagen. Ook belangrijk bij langgerekte inkepingen, die je met een vijl/frees maakt, is dat de profiel van de inkepingen niet hoekig is. Je hebt dan kans dat door de spanning van de hamerslagen de zaak gaat scheuren (spanningsconcentratie). De inkepingen moeten dan ook een U-profiel hebben ipv een V-profiel. Haal dan nog even een vijl oid door de inkepingen en rond ze af. Dit geldt niet voor boren.

Vervolgens ga je weer verder met smeden en smeed je het blokje weer aan twee kanten een stukje platter. Gloei weer roodgloeiend en gooi ?m even in het zuur. Herhaal het smeden totdat de patronen die je hebt gemaakt dichtgeslagen zijn. Hierna kun je de patronen die je gemaakt hebt weer ophalen door ze weer uit te diepen. Doordat het blokje nu groter is geworden, kun je extra patronen er bij gaan zetten.

Herhaal dit totdat het blokje ca. 3 mm dik is. Je kunt het dan door de wals heen halen.

Wals het een paar keer uit in de lengte en de breedte richting. Door het walsen kun je ook het patroon bepalen want je rekt het uit in de richting waarin je walst. Gloei nog eens goed uit, even in het zuurbad en daarna kun je het patroon weer ophalen en nieuwe bijzetten. Let wel opdat je niet dieper gaat dan drie lagen en hou er rekening mee dat de lagen een stukje dunner zijn geworden. Anders krijg je dit:

Afbeelding

Hier ben ik te diept gegaan met boren voordat ik het plaatje (wat dus eerst een blokje was) voor de allerlaatste keer door de wals haalde.

Je kunt het beste walsen tot een dikte van 0,6 tot 0,8 mm. Gloei wel heel goed uit tijdens het walsen anders ontstaat scheurvorming en is er een goede kans dat de laagjes los komen van elkaar en je een schilferig plaatje overhoudt.

Probeer het eens op deze manier en laat even weten hoe het gaat.

Succes en groeten,

Tom
Ervaring komt in stapjes
Gebruikersavatar
Ed
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: woensdag 02-01-2013, 11:00
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Nederweert

Mokume gane

Bericht door Ed »

Hallo

Kan mij iemand een uitgebreide uitleg geven hoe ik een mokume gane ring maak?
En ook welke materialen ik kan gebruiken zodat ik op het eind een zilver met zwart resultaat krijg?


Gr Ed
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door TomTom »

Weer eine uut Niewieert!!!

Kiekt mer us op de link van Smidje
Ervaring komt in stapjes
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Re: Mokume gane

Bericht door TomTom »

Ed schreef:Hallo

Kan mij iemand een uitgebreide uitleg geven hoe ik een mokume gane ring maak?
En ook welke materialen ik kan gebruiken zodat ik op het eind een zilver met zwart resultaat krijg?


Gr Ed
Nu even in het NL. Anders moet ik het woordenboek Nederlands-Weerts erbij pakken en ben ik nog wel ff bezig :D .Ik zit even te dubben (denk vooral met me mee op het forum) want het zwarten doe je chemisch. In ieder geval met de materialen die voor mokume worden gebruikt. Dit chemisch zwarten of patineren is maar een dun laagje op de oppervlakte van het metaal wat er snel weer vanaf gaat door het dragen van de ring. Behalve dat het snel afslijt, is het ook niet erg prettig voor kleding en je gezondheid.


Wat wel kan, is een mokume patroon op een ring zetten en wel dusdanig dat er geen contact op kan treden met de huid of kleding.

Je kunt een stukje zilver -koper mokume maken. Het koper kun je zwarten met blitsbeits.

Als je het leuk vindt, zondag aanstaande is mijn neefje jarig en ben ik in Weert en kan ik wel even aanwaaien.

Groeten,

Tom
Ervaring komt in stapjes
Gebruikersavatar
Ed
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: woensdag 02-01-2013, 11:00
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Nederweert

Bericht door Ed »

Weer eine uit Nieweeirt ! Zijn er nog meer in mijn regio?

Mooie en goede uitleg van smidje, bedankt.

Ik kreeg vandaag te horen dat ik de ring in de dampen van amoniak moest hangen ( koper word dan zwart ).

Dat is jammer, ik heb zondag een feest anders was dat een strak plan geweest.

Gr. Ed
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Ho ho de uitleg was van tomtom ik was alleen maar de wegwijzer, de smidjesmidje zeg maar :mrgreen:

@tomtom eerst het materiaal etsen zodat er wat hoogte verschil ontstaat en dan zwart maken zorgt er voor dat het patroon langer mooi blijft.
Blitsbeits maakt je zilver ook zwart.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door TomTom »

smidje schreef:Ho ho de uitleg was van tomtom ik was alleen maar de wegwijzer, de smidjesmidje zeg maar :mrgreen:

@tomtom eerst het materiaal etsen zodat er wat hoogte verschil ontstaat en dan zwart maken zorgt er voor dat het patroon langer mooi blijft.
Blitsbeits maakt je zilver ook zwart.
Etsen, ja, dat is een hele goeie inderdaad. Ga ik ook eens proberen. Ben altijd wat huiverig voor zuren maar daar moet ik me maar eens overheen zetten.
Ervaring komt in stapjes
Gebruikersavatar
Caty
Actief lid
Actief lid
Berichten: 216
Lid geworden op: vrijdag 08-06-2007, 13:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Vlaardingen
Contacteer:

mokume

Bericht door Caty »

Bedankt voor de uitleg, ik stuur even een pb, gr Caty.
Nooit geprobeerd is altijd mis.
Plaats reactie