SvS: Mozaiek damast

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Mooi sierlijk handvat !!
Hoe maak je de schalen ivoor vast op het staal, ik zie volgens mij een liner ertussen zitten en volgens mij twee inbussen en een moza?ek pin.
Ik heb zelf nogal zitten klooien met allerlei lijmsoorten om hout en staal te verbinden totdat ik erachter kwam dat er schroeven zijn die eruitzien als een klinkverbinding na het afwerken #-o
Klinken op hout was ook niet altijd een succes grrr.
Is dit trouwen olifant ivoor, het lijkt me zo mooi wit voor mammoet.
"Quality is a habit not an act"
athanor
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: vrijdag 19-10-2012, 22:40
Ervaring: Overig
Woonplaats: Wodecq
Contacteer:

.

Bericht door athanor »

smidje schreef:Mooi sierlijk handvat !!
Hoe maak je de schalen ivoor vast op het staal, ik zie volgens mij een liner ertussen zitten en volgens mij twee inbussen en een moza?ek pin.
Ik heb zelf nogal zitten klooien met allerlei lijmsoorten om hout en staal te verbinden totdat ik erachter kwam dat er schroeven zijn die eruitzien als een klinkverbinding na het afwerken #-o
Klinken op hout was ook niet altijd een succes grrr.
Is dit trouwen olifant ivoor, het lijkt me zo mooi wit voor mammoet.
Zoals ik al vertelde het is fossiel ivoor, en de schalen zijn verlijmd op een gevulkaniseerd materiaal dat de uitzetting verschillen van schaalmateriaal en metaal gedeeltelijk opvangt, deze spacers worden verkocht in verschillende diktes en kleuren, ik gebruik als lijm voor dit soort constructies altijd kleurloze tweecomponentenlijm van eender welk goed merk maar altijd de traag hardende soort.
De bevestigings- pennen zijn voor wart de twee dunne betreft althans brazeer baguettes die zijn nl hol en kan je na het verlijmen enkel uitzetten aan de oppervlakte zonder te grote spanning op het ivoor uit te oefenen vermits alle ivoor maar zeker fossiel ivoor de eigenschap heeft om altijd te barsten behalve zo.Miss mogelijk om een wrijf zetting te doen in de holte van de pennetjes ? De middelste dikkere bevestiging is wat en noemt een moza?ek pen verkrijgbaar in verschillend uitvoeringen , vermits deze gevuld zijn met kunststof hebben deze ook voldoende flex voor het ivoor en ze zijn mooi om naar te kijken.
Dirk
mijn ervaring is de optelsom van mijn fouten
Gebruikersavatar
Jeanine
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 119
Lid geworden op: vrijdag 21-10-2011, 19:47
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Veghel
Contacteer:

Bericht door Jeanine »

Dit is inderdaad prachtig, ik sta er aangenaam verbaasd van hoe mooi zoiets uiteindelijk gesmeed is! Eerst een nog tamelijk vormeloos "stuk staal" en dan een fraai vlijmscherp mes :P

Groet,
Jeanine
Gebruikersavatar
Gadiena
Actief lid
Actief lid
Berichten: 266
Lid geworden op: woensdag 01-09-2010, 9:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Gadiena »

Prachtig hoor. Dat ivoor is een prachtige aanvulling op dit prachtige mes.
Past heel goed bij elkaar en versterkt elkaar. :D
"Sometimes there's not a better way. Sometimes there's only the hard way.?
― Mary E. Pearson
Plaats reactie