SVS: Ring: rare guard voor entourage

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

SVS: Ring: rare guard voor entourage

Bericht door Daniel Houwer »

Soms moet je wat raars maken. Of eerder ongewoon.
Deze klant wilde een guardring naast haar Entourage ring (van 8kt met synthetische saffier en zirconia?s)
De stenen moesten precies tussen de stenen van de ring inpassen.
Het rare is dat het maar aan 1 kant moest.

Goed,

Een stuk octogoon en de stenen.
Afbeelding


Maak een ring op de goede maat, met een stukje dat precies onder de rand van de entourage ring past.

Afbeelding


Dan de poten erop solderen. Ik heb de ringen over de tribulet geschoven en met een kraspen de plaats bepaald waar de poten moesten komen. Die plaatsen iets ingevijlt en de poten gesoldeerd.

Afbeelding


Daarna komen de ringetjes voor onder de stenen aan de beurt. De ringetjes zijn gemaakt van 0.7 mm draad, met de steen maat maar dan een tiende kleine.

Afbeelding


De hoogte van de ringetjes heb ik wederom op de tribulet naast de entouragering op het oog afgetekend. Daarna iets ingevijld en uit de hand gesoldeerd.

Afbeelding


Dan komt het opsolderen van de zetpoten. Eerst een draad dubbelvouwen zodat je in 1 keer 2 poten kunt solderen. Dit is goed te doen door eerst gleuven te frezen e.d. maar sneller als je uit de hand kunt solderen. Op de onder ring heb ik wel al de gleuven op regelmatige afstand gefreesd. Da ziet er later netter uit.

Afbeelding


Heb eerst de bovenkant gesoldeerd en nu is de onderkant aan de beurt.
Poten naar binnen buigen en met kleine pioentjes vastsolderen.

Afbeelding


Dan de ring zetklaar afwerken.

Afbeelding


Achterkan (onderkant) ziet er dan zo uit.

Afbeelding


Dan de stenen zetten zoals bij normale chatons. Afwerken en de klant bellen.

Afbeelding


En dan heeft de klant een oprecht unieke ring.
Geen idee wat ik er nu van vind, maar klant is koning.

Commentaar hoor ik graag.
Oh ja, heb bij deze ring alleen 18kt hardsoldeer gebruikt.

Groeten,

Daniel.
Laatst gewijzigd door Daniel Houwer op maandag 12-02-2007, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
The best things in life are still made by hand
Plaats reactie