SVS: UV Resin - plaatjes weer terug
Geplaatst: zaterdag 12-06-2010, 20:34
Hier dan de beloofde SvS over UV resin.
Wat heb je nodig:
- Een vetvrij en gepolijst werkstuk. Als ik hars gebruik wil ik dat het geheel strak en vlak wordt. Mijn ervaring is dat je lichte deuken in de hars krijgt als je het machinaal gaat polijsten (het is per slot kunststof), dus zorg ik dat het polijstwerk gedaan is voordat ik aan de hars begin.
Voor deze SvS heb ik een werkstukje genomen wat nooit af is gekomen en wat ik inmiddels bij mijn smeltspul gegooid had.
Verder moet je werkstuk een ruimte hebben waar de hars in kan; ik heb nooit geprobeerd om resin op een vlak stuk aan te brengen, maar ik denk niet dat dat lang blijft zitten ;)
- UV resin en een lamp om de hars uit te harden
- Pigment om de hars mee te kleuren. Dit kan met speciaal UV resin pigment, maar je kan ook 'gewoon' pigment gebruiken waarmee kunstenaars hun verf maken.
Waar je bij pigment op moet letten: lichtechtheid en oplosbaarheid. Als het niet goed oplosbaar is (bijna geen enkel pigment is echt helemaal oplosbaar is mijn ervaring) krijg je spikkeltjes in de hars en als het niet lichtecht is kan de kleur opeens heel anders zijn als je werkstuk onder de lamp vandaan komt ;)
- Sat? prikkers oid om het pigment en de hars te mengen.
- Bij het vullen van een holle vorm: transparant plakband om ??n kant van het werk dicht te maken. Als je transparant plakband gebruikt kan je je werkstuk z? in de lamp zetten dat er van twee kanten licht op valt en de hars dus beter/sneller uithardt.
- Palet oid om de hars in te mengen. Wat je ook gebruikt, zorg dat het wit is zodat je de gemengde kleur en transparantie van de hars het beste kan beoordelen.
- Wcpapier of keukenpapier om je handen of gereedschap mee schoon te maken en je mengstokjes op weg te leggen. (Die hars plakt echt overal aan )
Doe de pigment eerst los naast je hars en zorg dat je genoeg hars hebt om alles te vullen; als je niet genoeg hebt zal het heel moeilijk worden om PRECIES dezelfde kleur nog een keer te mengen.
Breng dan met een houten prikker heel voorzichtig een klein puntje pigment in je hars. Je hebt maar een heel klein beetje pigment nodig!
Roer de hars om tot de kleur helemaal egaal is en voeg daarna pas meer pigment toe als dat nodig is. Maar zorg dat de hars niet te donker wordt. Het UV licht moet er bij kunnen komen om de hars uit te harden. Dus maak je je hars te donker dan wordt het niet hard.
Nu heb je de hars klaar. Waarschijnlijk zitten er behoorlijk wat luchtbelletjes in maar dat is niet erg. Zet de hars opzij en laat het een half uurtje staan in een schemerig hoekje of dek het af met een donker stuk papier oid. Dit zorgt er voor dat veel luchtbelletjes verdwijnen en je pigment lost meestal ook mooier op.
Hierna kan je de hars voorzichtig nog een keer roeren (zorg dat je geen nieuwe luchtbellen maakt) om je kleur weer mooi egaal te krijgen.
Ik heb mijn hars toch nog ietsje donkerder gemaakt en dit is het resultaat na een half uur wachten en heel voorzichtig roeren.
Ik heb plakband op mijn werkstuk gedaan en voorzichtig aangewreven met een houten prikker zodat de onderkant goed dicht zit.
Draai je prikker door de hars zodat er een mooie druppel aan zit als je hem uit de hars tilt en laat de druppel voorzichtig in je werkstuk zakken. Ga de hars niet duwen, maar laat hem vloeien. Op die manier krijg je minder nieuwe luchtbellen in je hars.
In dit geval kan ik de vorm in ??n keer opvullen, omdat mijn hars nog heel erg transparant is. Ik vul de vorm totdat er een bolletje op het oppervlak zit. Dat maakt het makkelijker om het oppervlak later mooi vlak te schuren.
In het grote rondje heb ik een druppel ongemengd hars gedaan om te laten zien dat je hier leuke effecten mee kan krijgen. Ik ben echter een beetje onvoorzichtig geweest, waardoor er flinke luchtbellen in de hars zijn gekomen.
Er zijn een paar trucjes voor het verwijderen van luchtbellen. Wat je NIET moet doen, is met je prikker de belletjes proberen door te prikken. Hiermee maak je de belletjes alleen kleiner en je hebt de kans dat je nieuwe bellen cre?ert.
Je kan de hars aan de kant zetten. De belletjes komen dan uiteindelijk omhoog en verdwijnen. Om dit proces te versnellen kan je de hars ook verhitten. Het liefst met een aansteker, niet met lucifers. Want lucifers roeten en als je de vlam in je werk zet kan hier dus roet in komen.
De hars kan hier best tegen, het verbrandt niet. Tenminste, ik hou de vlam er nooit langer dan een paar seconden in. Ik weet niet wat er gebeurt als je hem er tien seconden in houdt ;)
Door de hars te verwarmen wordt hij vloeibaarder. (Als je hars niet goed wil vloeien kan je er dus ook even een klein vlammetje op zetten. Als je een palet hebt wat tegen hitte kan, kan je het palet ook boven een vlammetje houden om de hars te verwarmen)
En omdat de lucht heet wordt, stijgen de belletjes op.
Ik zet de vlam dus op mijn werk, maar pas wel op dat ik het plakband niet verbrand. Hier is lastig een goede foto van te maken, maar ik zorg hierbij dat de vlam dus echt helemaal tegen de hars aan komt.
De luchtbelletjes zijn er nu allemaal uit, maar door het verwarmen is de hars wel gaan vloeien en is de vorm van de lichte vlek wat veranderd. En je kan zien dat ik het plakband met de vlam geraakt heb ;)
Nu kan het werkje onder de lamp.
Op deze manier komt het licht echter niet goed tot op de bodem van mijn werk. Je kan dan een stellage bouwen en met aluminiumfolie om het werk het licht zo laten weerkaatsen dat er maximaal licht op het werk valt. Maar ik was nu even lui, dus ik keer het werk na een kwartiertje gewoon om en laat het dan nog een kwartier liggen. In dit geval kon dat, maar als je heel ingewikkelde dingen gaat doen loont het soms de moeite om wel iets in elkaar te prutsen met folie.
Als je later nog meer hars gaat aanbrengen is een kwartier lang genoeg om de hars hard te krijgen. Er zit dan nog een heel dun plakkerig laagje op de hars. Dit schijnt normaal te zijn en het is juist goed voor de hechting met een volgende laag. Maar als je geen zin hebt om je hars daarna af te werken is zo'n laagje heel vervelend.
Ik heb ooit spul gekocht wat nagelstylistes gebruiken om dat plakkerige acryllaagje te verwijderen, maar het oppervlak van de hars wordt dan dof en dat kreeg ik niet meer mooi.
Wil je dat de hars zijn hoogglans houdt, doe hem dan minstens een uur of zelfs twee onder de lamp zodat dat laatste laagje ook helemaal hard wordt. Laat je werk daarna afkoelen voordat je heeeeeel voorzichtig met je vinger (of met je lippen) voelt of hij goed hard is. Als het goed hard is: niet meer aan zitten en ook niet meer verder afwerken. Met afwerken is het mij, zelfs met speciale polijst voor kunststof, nog niet gelukt om de hars een spiegelglans te geven.
Mijn werkje is afgekoeld en ik heb het plakband er af gehaald. Ik had mijn plakband toch niet straks genoeg op de achterkant geplakt waardoor het oppervlak een beetje bobbelig was geworden. Dat heb ik opgelost door er een druppeltje ongemengde hars op te gooien (mijn gemengde hars was op, anders had ik die ook kunnen gebruiken) en dit laagje weer een half uur laten harden onder de lamp.
Ook als er iets mis gaat met afwerken is dit altijd een goed redmiddel: goed schoonmaken, nieuwe hars er op en opnieuw onder de lamp
De achterkant na toevoegen van de hars en onder de lamp geweest:
Het rechter rondje is niet zo netjes gedaan, maar het linker rondje laat zien hoe het zou moeten zijn ;)
Ik laat nu 1 kant zoals hij onder de lamp vandaan is gekomen, de andere werk ik vlak af.
Omdat ik maar weinig hoef af te schuren begin ik met grid 1200 en daarna 2000. Maar als het nodig is om veel weg te halen kan je het zelfs vijlen. Schrik niet als het schuurpapier een donkere waas op de hars achter laat. Maar was het wel regelmatig weg met water om te voorkomen dat je het afgeschuurde stof in je hars drukt. (Ik heb zelf geen 'nat' schuurpapier, maar misschien werkt dat hier wel beter.)
Hoe langer de hars onder de lamp is geweest (en hoe harder het dus is), hoe minder snel dit gebeurt trouwens.
Daarna werk ik het verder af met een setje wat ik ooit via internet heb gekocht, speciaal voor het verwijderen van krassen uit kunststof. In dit setje zitten schuurmatjes tot grid 12000 en polijst voor kunststoffen.
Vooral de schuurmatjes maken veel verschil.
Het setje:
Met alleen grid 2000 krijg je de hars niet glanzend. Met de flits kan je heel goed zien hoeveel krassen er nog in zitten.
Resultaat na het schuren en polijsten met het setje:
En nogmaals met de flits, voor het verschil:
Een tip die ik kreeg van Ruud: gebruik imperial lapping film voor het het polijsten van hars. Ik heb het nog niet in huis en heb het dus niet kunnen proberen. Maar ik verwacht dat het resultaat net zo mooi of nog mooier wordt dan met het setje wat ik nu heb.
Vragen of opmerkingen zijn welkom
Wat heb je nodig:
- Een vetvrij en gepolijst werkstuk. Als ik hars gebruik wil ik dat het geheel strak en vlak wordt. Mijn ervaring is dat je lichte deuken in de hars krijgt als je het machinaal gaat polijsten (het is per slot kunststof), dus zorg ik dat het polijstwerk gedaan is voordat ik aan de hars begin.
Voor deze SvS heb ik een werkstukje genomen wat nooit af is gekomen en wat ik inmiddels bij mijn smeltspul gegooid had.
Verder moet je werkstuk een ruimte hebben waar de hars in kan; ik heb nooit geprobeerd om resin op een vlak stuk aan te brengen, maar ik denk niet dat dat lang blijft zitten ;)
- UV resin en een lamp om de hars uit te harden
- Pigment om de hars mee te kleuren. Dit kan met speciaal UV resin pigment, maar je kan ook 'gewoon' pigment gebruiken waarmee kunstenaars hun verf maken.
Waar je bij pigment op moet letten: lichtechtheid en oplosbaarheid. Als het niet goed oplosbaar is (bijna geen enkel pigment is echt helemaal oplosbaar is mijn ervaring) krijg je spikkeltjes in de hars en als het niet lichtecht is kan de kleur opeens heel anders zijn als je werkstuk onder de lamp vandaan komt ;)
- Sat? prikkers oid om het pigment en de hars te mengen.
- Bij het vullen van een holle vorm: transparant plakband om ??n kant van het werk dicht te maken. Als je transparant plakband gebruikt kan je je werkstuk z? in de lamp zetten dat er van twee kanten licht op valt en de hars dus beter/sneller uithardt.
- Palet oid om de hars in te mengen. Wat je ook gebruikt, zorg dat het wit is zodat je de gemengde kleur en transparantie van de hars het beste kan beoordelen.
- Wcpapier of keukenpapier om je handen of gereedschap mee schoon te maken en je mengstokjes op weg te leggen. (Die hars plakt echt overal aan )
Doe de pigment eerst los naast je hars en zorg dat je genoeg hars hebt om alles te vullen; als je niet genoeg hebt zal het heel moeilijk worden om PRECIES dezelfde kleur nog een keer te mengen.
Breng dan met een houten prikker heel voorzichtig een klein puntje pigment in je hars. Je hebt maar een heel klein beetje pigment nodig!
Roer de hars om tot de kleur helemaal egaal is en voeg daarna pas meer pigment toe als dat nodig is. Maar zorg dat de hars niet te donker wordt. Het UV licht moet er bij kunnen komen om de hars uit te harden. Dus maak je je hars te donker dan wordt het niet hard.
Nu heb je de hars klaar. Waarschijnlijk zitten er behoorlijk wat luchtbelletjes in maar dat is niet erg. Zet de hars opzij en laat het een half uurtje staan in een schemerig hoekje of dek het af met een donker stuk papier oid. Dit zorgt er voor dat veel luchtbelletjes verdwijnen en je pigment lost meestal ook mooier op.
Hierna kan je de hars voorzichtig nog een keer roeren (zorg dat je geen nieuwe luchtbellen maakt) om je kleur weer mooi egaal te krijgen.
Ik heb mijn hars toch nog ietsje donkerder gemaakt en dit is het resultaat na een half uur wachten en heel voorzichtig roeren.
Ik heb plakband op mijn werkstuk gedaan en voorzichtig aangewreven met een houten prikker zodat de onderkant goed dicht zit.
Draai je prikker door de hars zodat er een mooie druppel aan zit als je hem uit de hars tilt en laat de druppel voorzichtig in je werkstuk zakken. Ga de hars niet duwen, maar laat hem vloeien. Op die manier krijg je minder nieuwe luchtbellen in je hars.
In dit geval kan ik de vorm in ??n keer opvullen, omdat mijn hars nog heel erg transparant is. Ik vul de vorm totdat er een bolletje op het oppervlak zit. Dat maakt het makkelijker om het oppervlak later mooi vlak te schuren.
In het grote rondje heb ik een druppel ongemengd hars gedaan om te laten zien dat je hier leuke effecten mee kan krijgen. Ik ben echter een beetje onvoorzichtig geweest, waardoor er flinke luchtbellen in de hars zijn gekomen.
Er zijn een paar trucjes voor het verwijderen van luchtbellen. Wat je NIET moet doen, is met je prikker de belletjes proberen door te prikken. Hiermee maak je de belletjes alleen kleiner en je hebt de kans dat je nieuwe bellen cre?ert.
Je kan de hars aan de kant zetten. De belletjes komen dan uiteindelijk omhoog en verdwijnen. Om dit proces te versnellen kan je de hars ook verhitten. Het liefst met een aansteker, niet met lucifers. Want lucifers roeten en als je de vlam in je werk zet kan hier dus roet in komen.
De hars kan hier best tegen, het verbrandt niet. Tenminste, ik hou de vlam er nooit langer dan een paar seconden in. Ik weet niet wat er gebeurt als je hem er tien seconden in houdt ;)
Door de hars te verwarmen wordt hij vloeibaarder. (Als je hars niet goed wil vloeien kan je er dus ook even een klein vlammetje op zetten. Als je een palet hebt wat tegen hitte kan, kan je het palet ook boven een vlammetje houden om de hars te verwarmen)
En omdat de lucht heet wordt, stijgen de belletjes op.
Ik zet de vlam dus op mijn werk, maar pas wel op dat ik het plakband niet verbrand. Hier is lastig een goede foto van te maken, maar ik zorg hierbij dat de vlam dus echt helemaal tegen de hars aan komt.
De luchtbelletjes zijn er nu allemaal uit, maar door het verwarmen is de hars wel gaan vloeien en is de vorm van de lichte vlek wat veranderd. En je kan zien dat ik het plakband met de vlam geraakt heb ;)
Nu kan het werkje onder de lamp.
Op deze manier komt het licht echter niet goed tot op de bodem van mijn werk. Je kan dan een stellage bouwen en met aluminiumfolie om het werk het licht zo laten weerkaatsen dat er maximaal licht op het werk valt. Maar ik was nu even lui, dus ik keer het werk na een kwartiertje gewoon om en laat het dan nog een kwartier liggen. In dit geval kon dat, maar als je heel ingewikkelde dingen gaat doen loont het soms de moeite om wel iets in elkaar te prutsen met folie.
Als je later nog meer hars gaat aanbrengen is een kwartier lang genoeg om de hars hard te krijgen. Er zit dan nog een heel dun plakkerig laagje op de hars. Dit schijnt normaal te zijn en het is juist goed voor de hechting met een volgende laag. Maar als je geen zin hebt om je hars daarna af te werken is zo'n laagje heel vervelend.
Ik heb ooit spul gekocht wat nagelstylistes gebruiken om dat plakkerige acryllaagje te verwijderen, maar het oppervlak van de hars wordt dan dof en dat kreeg ik niet meer mooi.
Wil je dat de hars zijn hoogglans houdt, doe hem dan minstens een uur of zelfs twee onder de lamp zodat dat laatste laagje ook helemaal hard wordt. Laat je werk daarna afkoelen voordat je heeeeeel voorzichtig met je vinger (of met je lippen) voelt of hij goed hard is. Als het goed hard is: niet meer aan zitten en ook niet meer verder afwerken. Met afwerken is het mij, zelfs met speciale polijst voor kunststof, nog niet gelukt om de hars een spiegelglans te geven.
Mijn werkje is afgekoeld en ik heb het plakband er af gehaald. Ik had mijn plakband toch niet straks genoeg op de achterkant geplakt waardoor het oppervlak een beetje bobbelig was geworden. Dat heb ik opgelost door er een druppeltje ongemengde hars op te gooien (mijn gemengde hars was op, anders had ik die ook kunnen gebruiken) en dit laagje weer een half uur laten harden onder de lamp.
Ook als er iets mis gaat met afwerken is dit altijd een goed redmiddel: goed schoonmaken, nieuwe hars er op en opnieuw onder de lamp
De achterkant na toevoegen van de hars en onder de lamp geweest:
Het rechter rondje is niet zo netjes gedaan, maar het linker rondje laat zien hoe het zou moeten zijn ;)
Ik laat nu 1 kant zoals hij onder de lamp vandaan is gekomen, de andere werk ik vlak af.
Omdat ik maar weinig hoef af te schuren begin ik met grid 1200 en daarna 2000. Maar als het nodig is om veel weg te halen kan je het zelfs vijlen. Schrik niet als het schuurpapier een donkere waas op de hars achter laat. Maar was het wel regelmatig weg met water om te voorkomen dat je het afgeschuurde stof in je hars drukt. (Ik heb zelf geen 'nat' schuurpapier, maar misschien werkt dat hier wel beter.)
Hoe langer de hars onder de lamp is geweest (en hoe harder het dus is), hoe minder snel dit gebeurt trouwens.
Daarna werk ik het verder af met een setje wat ik ooit via internet heb gekocht, speciaal voor het verwijderen van krassen uit kunststof. In dit setje zitten schuurmatjes tot grid 12000 en polijst voor kunststoffen.
Vooral de schuurmatjes maken veel verschil.
Het setje:
Met alleen grid 2000 krijg je de hars niet glanzend. Met de flits kan je heel goed zien hoeveel krassen er nog in zitten.
Resultaat na het schuren en polijsten met het setje:
En nogmaals met de flits, voor het verschil:
Een tip die ik kreeg van Ruud: gebruik imperial lapping film voor het het polijsten van hars. Ik heb het nog niet in huis en heb het dus niet kunnen proberen. Maar ik verwacht dat het resultaat net zo mooi of nog mooier wordt dan met het setje wat ik nu heb.
Vragen of opmerkingen zijn welkom