SVS: Een verstoken zetting met drie stenen.

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

:P :P :P

Zo is het.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
sandra
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: dinsdag 16-01-2007, 11:06
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zelhem
Contacteer:

Bericht door sandra »

Het moge duidelijk zijn dat menigeen hier van mening is, dat de reactie van Joodje wel wat genuanceerder had gemogen. Het klinkt erg neerbuigend zoals het nu geschreven staat, eerst een heleboel commentaar (niet alleen op de manier van zetten) en dan toch nog durven schrijven dat het zetten toch wel ok? is.
Ook het gebruik van hoofdletters komt erg hard over op het internet en dat is hier geen uitzondering. Bij deze dus een oproep van mij persoonlijk om dat dus zoveel mogelijk te beperken, dan verloopt de communicatie vaak al een stuk prettiger.

Verder ben ik het er van ganser harte mee eens, dat als er nog een andere, goede manier van zetten is, we die ook graag in een SVS zouden willen zien, behalve alleen maar commentaar te leveren. Dus Joodje, ga de uitdaging aan, maar dan wel op een positieve manier. :wink:
groetjes Sandra.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik ben ook erg benieuwd naar werk van Joodje, want na veel commentaar en andere wegen heb ik nog niets mogen aanschouwen, hetgeen me een dubbel gevoel geeft.

Dat typen in Caps lock op internet eigenlijk betekend dat je SCHREEUWT komt mss nu ook wel over bij joodje.

Er zijn vele wegen die leiden naar Rome en ik neem nog steeds mijn petje af voor Dani?l en al de SVS die hij heeft gemaakt en hopelijk nog zal blijven maken (zodra ie weer van zn nieuwe liefde is losgeweekt ;))


Joodje mag ik vragen waarom je zo veroordelend hier op mensen inspringt?! De manier waarop een aantal van je teksten zijn geschreven doen mijn haren rechtop staan, vooral omdat ik niets van je werk heb gezien dus het kan zomaar zijn dat je alleen maar roept...

Erg benieuwd naar je Stap Voor Stap voor een zelfde zetting als deze en al je andere betere manieren van smeden.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Joodje.

Dani?l is hier een zeer gerespecteerd forum lid.
Trouwens vrijwel alle leden hier.

Dit forum is bedoeld om voor iedereen het vak interessant te maken zonder te kijken naar achtergrond. Voor de beginner en gevorderde.

Hiermee worden de mogelijkheden en problemen ook op vele manieren belicht.

Elkaar afkraken is er niet bij.
En ik sluit me bij erika aan en laat je kunnen en meesterschap eerst maar eens zien.
Wat parate kennis betreft, ga ik graag de uitdaging met je aan, hoor.
Gek eigenlijk je doet me sterk denken een een z??r gegoede juwelier waar ik voor gewerkt heb. Altijd alles afkraken en hij kon alles beter.
Nieuwsgierig als ik was zou hij het wel eens laten zien. Pffffff m'n staiger was nog 10 keer beter.

Jonge even goeie vrienden maar schrijf je bericht en lees het een uur later nog eens over, corrigeer het en verstuur het dan.

Ruud.

Een prutser :wink:
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Daan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: zondag 30-09-2007, 12:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Daan »

joodje schreef:aangepaste caresteker (de punt van de steker loopt iets weg van het midden rechts of links hangt af van de richting waarin ik steek)
dit is het geheim van de smid ga er maar eens mee aan de slag
Zelf steek ik de facetranden met een vlaksteker. Echter vind ik dit lastig bij het einde van de rij bij de steen om die twee greinen mooi te doen. Echter ben ik zeer benieuwd naar foto's. O.a. ook van je aangepaste carr?steker. Dank je voor de tip, die zijn altijd welkom :P . Echter hoef ik geen SVS te zien maar zou ik altijd wel eindresultaten willen zien wat iemand kan bereiken :) .
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

?eh, lijkt erop alsof Joodje ervan langs krijgt.
Maar,
Dit is mijn manier van zetten. Er zijn veel wegen naar Rome, net als manieren naar een goede zetting. Als 1 van jullie andere manieren van zetten heeft hoor ik ze graag.
Commentaar en kritiek ook.
Staat onder mijn svs. en ik vraag er dus om. Toch misschien wat onduidelijk.

"Dit is "een" manier waarop ik stenen zet. Er zijn veel wegen naar Rome, net als manieren naar een goede zetting. Als 1 van jullie andere manieren van zetten heeft hoor ik ze graag.
Commentaar en "opbouwende" kritiek ook."

Zou misschien beter zijn geweest.

Blij met het weten dat ik niet de enige ben die het een wat ongenuanceerd berichtje vond maar geloof dat Joodje nu enigszins de ongeschreven forum wetten over kritiek begrepen moet hebben.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
sandra
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: dinsdag 16-01-2007, 11:06
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zelhem
Contacteer:

Bericht door sandra »

En ik sluit me bij erika aan en laat je kunnen en meesterschap eerst maar eens zien.
Dan nog is dat geen excuus om mensen, gevorderd of beginnend, op deze manier te benaderen. Hij of zij schaart zich onder het kopje proffesioneel goudsmid, laat ie zich dan ook zo gedragen en niet alleen op het vakgebied.
groetjes Sandra.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Daniel dat jij niet alle wijsheid in pacht hebt en jou weg perse de juiste is, lijkt me niet meer dan normaal....
Dat er kritiek en commentaar komt is ook nog oke.,

Maar de manier waarop dingen worden gebracht komen mij respectloos over.
Kritiek geven of iemand afbranden. Er is een verschil

Ik ben gewoon enorm benieuwd naar het werk van Joodje, want tot nu toe heb ik alleen commentaar gezien op verschillende technieken die zijn benoemd (niet alleen hier in dit topic) maar heb nog geen andere fotos gezien.
Kom je hier om andere manieren te vertellen laat ze dan zien zodat we het begrijpen.

Want naast het schreeuwen in de post en het ongenuanceerde van joodje, begrijp ik voor de rest verdomd weinig van wat ie/ze probeert te zeggen...



We willen allemaal zoveel mogelijk informatie geven en verzamelen, ik hoop dat ook opecht dat professioneel goudsmid joodje ook weer informatie wil geven, liefst in beeld (omdat dat ze lekker kijken is) en niet alleen maar zeggen: dit is fout.


Ben daarnaast ook erg benieuwd naar joodje, de meesten van ons hebben zich even voorgesteld, wel zo netjes toch.
Laatst gewijzigd door Erika op donderdag 24-04-2008, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

sandra schreef:Hij of zij schaart zich onder het kopje proffesioneel goudsmid, laat ie zich dan ook zo gedragen en niet alleen op het vakgebied.
Nou nou :P En wij op school hoeven ons niet te gedragen zeker :wink:
hehe
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

kritiek

Bericht door hellen »

Ik ben het helemaal eens met Daniel:
"opbouwende kritiek"mag maar "ongezouten kritiek"vind ik nergens voor nodig. Ik heb veel bewondering voor Daniel en voor alles wat hij doet op dit forum.

Laat ik deze zetting nou hartstikke mooi vinden :)

Hellen
Passion meets Jewellery
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Daar sluit ik me helemaal bij aan. Er zijn sowieso weinig zetters die hun vak verstaan. Behalve het zetwerk is het maken van goede detailfoto's op zich al heel knap van Daniel. Ik kan me ook haast niet voorstellen dat er echt heel veel verschil in manier van zetten is. Het komt uiteindelijk bij hetzelfde uit.
En Joodje........kom maar op en doe ons verbazen. Want we willen allemaal geprikkeld worden met nieuwe ideeen en inspiratie.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Rik VS
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: zondag 18-03-2007, 12:12
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Affligem

Bericht door Rik VS »

Daniel knappe foto's en nog knapper dat je dit met forumleden zo wilt delen en je tijd in steken.

Laat ons eerlijk zijn: dit is commercieel zetwerk. Niet de perfectie maar zeker behoorlijk goed . Als prestatie van een goudsmid die zijn brood hoofdzakelijk verdient met goudsmeden kan dit tellen en bewijst enkel het all -round vakmanschap. Maar dat wisten we eigenlijk met zijn allen al.

Joodje: het was waarschijnlijk niet de bedoeling je nogal ongelukkig uit te drukken, en dat overkomt ieder wel eens. Overkomt mezelf ook wel eens zonder het te beseffen.

"In het belang van het forum zou ik ieder willen vragen te stoppen met zijn/haar mening verder hierover te willen geven ." Daar wordt toch niemand beter van.


Persoonlijk gebruik ik een" heel heel goed "gepolijste spitssteker voor het steken van de fil?. Aangescherpt met een diamantschijfje waarvan nadien even het randje is gepolijst. Liefst steek ik in een vlotte maar fijne beweging zonder ineens al het metaal te gelijk te willen wegsteken. De laatste maal zal ik dit hoofdzakeijk in een vlotte zachte beweging willen doen om een spiegelvormig oppervlak te verkrijgen . Ik gebruik ook een spitssteker om de greintjes mooi op te zuiveren en dit tot net iets onder de rondist van de steen. De Basis van de grein wordt eerst piramidaal uitgestoken om daarna deze mooi op te zuiveren tot cylindervormig (als ik veel tijd heb en het stuk de moeite waard is). Persoonlijk ben ik niet zo een fan om de bovenkant van de grein hevig bij elkaar te persen met een perloire (wat door de meesten wel gedaan wordt) maar gebruik ik eerder een zachte lichte druk om te vermijden dat ik een te dikke bol krijg.Liever een mooi konisch bovenaan bol afgewerkt greintje. De stenen moeten eigenlijk al vast zitten bij het ajusteren in het metaal en het steken van de greinen door een bol of andere steker naar keuze. Als de basis van de grein maar goed is. Hiervoor maak ik een naar links en naar rechts wiebelende beweging tijdens het steken op het laatste van de grein. De grein moet ook mooi rechtop staan na het steken en de basis moet iets over de steen hangen en zo de steen klemmen.Een vlaksteker gebruik ik wel voor een fil? te steken bij railzettingen, en is daar ook het meest aangewezen.

Ook goede ogen en/of een microscoop en veel geduld zijn onontbeerlijk.

Jammer dat ik geen foto's kan maken anders ging ik de uitdaging zeker aan, maar die hebben jullie in de toekomst zeker tegoed. Als iemand anders me dan al niet voor is.

met collegiale groeten,
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Rik,

Bedankt voor je uitleg en wijze woorden. Helemaal mee eens.
Wil je eens een camera lenen? :P

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

:lol: wat heeft dit forum toch leuke oude topics!
Ben bezig met orientatie op graveren en stuitte zo toevallig op dit topic.
Laat ik nou met 15 mede studenten net begonnen zijn aan de cursus 'zetten basis' van de vakschool! ](*,) Stomme zet, begrijp ik? Weet iemand een beter alternatief? Afgezien dan van dit forum natuurlijk met svsjes van sympathieke en zeer professionele giganten waar ik in ieder geval bijzonder veel aan heb.

:D Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Meer dan de vakschool is er officie?l niet, of je moet gaan micro-zetten.
De ?chte kennis haal je hier en ....... lekker veel voor weinig :P .

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Plaats reactie