SVS: het gieten van plaat

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

mij ook, want scheelt nog een poging tot mezelf omsmelten in deze hitte hehehehe...

Ik heb meer zuurstofgenomen, en dat leek ook te werken.. en het is nu uitgewalst en geen scheuren.. dus dat geluk had ik dan, want ik had gegoten en dacht ooohooooh nu nog maar hopen dat...
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

die enorme smeltbakjes houder he van bijou, vreselijk duur, toch gekocht.
Wat een keloteding!
Voor een gietloop in elk geval.

Net eindelijk mijn 20gram 18kt opnieuw gesmolten om een blokje van te maken wat n?et scheurt bij het walsen... En keer op keer krijg ik het er niet fatsoenlijk in gemikt, omdat je afstand van de gietmond van het bakje tot de gietloop te groot is. Voor mij in elk geval. Dat blijkt...
Hij spettert continu ook een ander stuk van de gietloop in, en ik krijg geen mooi stukje goud, hoe pak ik dit nu aan?
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

20 gram is wel erg bescheiden.
Voor een normale gieting gebruik ik 60 tot 100 gram voor het beste resultaat.

Veel makklijker is een gietvorm uitslijpen ( afzuiging of stofmasker) in een houtskoolblokje en daarin smelten, zodra het gestold is met een pookje eruit wippen en afkoken.
2 keer walsen tot het redelijk vlak is, eventueel een paar meppen op de zijkanten en gloeien, verder als normaal behandelen.

suc6

Ruud


Aldus volgens ervaringen van een inmiddels overleden collega en wekelijks hier toegepast en zelden een slecht resultaat.

Nooit!! met witgoud natuurlijk, daarvoor gebruik je keramiek smeltblokjes. Maar de werking is het zelfde. ( slijpen met een diamant schijfje)
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

bescheiden of niet bescheiden, het zal toch met 20 gram moeten, ik ben niet zo kapitaalkrachtig, dat zul je begrijpen...

bedankt voor de tip van het houtskoolblokje, maar dan zit ik nog steeds met de giethoogte van die tang voor de ronde bakjes, en een giethuid van boven. Ik had mijn gietloop juist op de juiste afstand afgedekt met een(beroette) staalplaat zodat je gieting zo mooi mogelijk is
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

20 gram is wel te doen hoor.

Maar eerlijkheidshalve heb ik hier ook een gietloop en er nog nooit een fatsoenlijke staaf mee kunnen gieten. niet met 10 of 100 gram, ik vind het een bagger ding.

Een gewone gietstaak werkt veel prettiger. Ook voor de kleine hoeveelheden.
Is ook meteen het hoogte probleenm opgelost :roll:

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

20 gram is voor de gietmal die ik gebruik een mooie hoeveelheid, een gietloop heb ik ook nooit iets mee kunnen worden.
Mischien mooie presse papier van maken???
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

wasda? :P

ik baal er wel wat van, was op stage een beetje omgepraat voor een gietloop ipv zon gietmal voor plaat en draad, en heb ik dus zo een gekocht. Eentje voor 6 verschillende dikten. En ook die dure smeltbakhouder voor die ronde bakjes, tis inderdaad erg snel vloeibaar in de die bakjes, maar het liep er voor geen meter in...
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Je had hier ook eerst moeten vragen voor de ervaringen met een gietloop :mrgreen: :mrgreen:

Ff serieus, veel gereedschappen die je tegen komt in de handel zijn twijfelachtig. Sommige achteraf fantastisch, andere helemaal bagger. Wat het ook zo lastig maakt is dat er bijna nooit een gebruiksaanwijzing zit. "Dat weet je vanuit je opleiding" is het verhaal. Daar zit wat in, maar .... doe je een opleiding, of ben je hobbymatig bezig? en zo ja, hoe goed is je docent / opleiding?

Stom voorbeeld;
De gietstaak verhitten, "zet het ding in de buurt van je smeltbak en wordt vanzelf lekker warm". 20 jaar gedaan en geen idee wat het nut was. Liep altijd lekker.
Tot ik overging met een oven constructie van gasbeton, smelt 3 X sneller alleen was de gietstaak onbereikbaar voor de vlam, dus koud, Het zilver zat in het plafond ](*,) ](*,) .
Met de LT idem ditto, smelten gaat supersnel maar stook je gietstaak flink op vooraf.

De dure ronde smeltbakjes en houder zijn perfect, maar het vergt wat handigheid met ingieten. Zie vooral het evenwichtspunt goed te vinden, bij de mijne halverwege op het veerblok.
Koud oefenen met bv wat water ( droogt wel weer) scheelt een hoop ellende.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

heydat water oefenen is een mooie tip!
en vragen voor kopen ook natuurlijk ](*,)

Ik had hem wel heet gestookt,maar kreeg wel het idee dat ie ook supersnel afkoelt omdat het een joekel van een gietloop is. Ik heb namelijk een oventje van ytongblokken gemaakt waardoor het in no time gesmolten was, en dan een tijdje wisselend de smeltbak en gietloop verhitten, maar misschien koelde hij het ook te snel af. Het goud wat het diepst zat was perfect, mooi glanzend in de goeie vorm zat het erin, maar de rest was een vieze brokkelige sliert ernaartoe... Had hem vooraf goed schoongemaakt en daarna flink geroet, stond wat scheef. Dan moet het toch allemaal best lukken dacht ik
Gebruikersavatar
De Wensput
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 49
Lid geworden op: maandag 16-06-2008, 20:59
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Nederhorst den Berg
Contacteer:

Bericht door De Wensput »

Die tip van het houtskool had ik laatst ook van iemand gekregen, werkt helemaal te gek. Maar zou dat ook met zilver kunnen? Of is dit alleen voor geel goud? Heb veel zilver over en wil een plaat smelten, kan hem dus ook in mijn gietmal doen, maar is misschien makkelijker in houtskool.

Bianca
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Werkt ook perfect voor zilver.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Wat ik me dan eigenlijk nog afvraag: waarom moet je zo`n gietstaak wel voorwarmen, maar een gietfles niet. Bij zo`n fles komt het gesmolten metaal toch ook in aanraking met ijzer? Op dat ijzer kan net zo goed water condenseren.

Wat ik wel ergens zag is dat koperchloride gescheurd goud weer goed bruikbaar kan maken. Haalt koperchloride ook opgenomen gassen (zoals zuurstof) uit onedele metalen zoals koper, messing en sterling zilver (okee, semi-edel)? dosering was een mespuntje per 25 gram ofzo toch?
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Een gietfles kan je verwarmen, doe je ook een beetje n?t voor het gieten, maar daar raakt het metaal het gietzand, niet het metaal.

Ruud
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Dus in princiepe is het voorverwarmen van de gietfles niet nodig, maar wel bij de gietstaak natuurlijk.

Hoe zit het verder met het koperchloride? Haalt dat ook de opgenomen gassen zoals zuurstof uit onedele metalen, of werkt het bij ieder metaal / alleen bij edele metalen?
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Jef
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: donderdag 05-02-2009, 20:50
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Opglabbeek
Contacteer:

666

Bericht door Jef »

Is het ook mogelijk plaatjes of staven te gieten , dunner dan 3mm ? Mijn wals haalt net geen 3mm.
Je leeft maar een keer .....dus geniet ervan.
Plaats reactie