SVS: het gieten van plaat

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

SVS: het gieten van plaat

Bericht door Willem Parel »

Omdat we in de topic van Hellen het uitgebreid hebben gehad over het gieten van plaat in een gietmal maar er nog geen SVS van bestond.... bij deze.
Velen van ons zullen het alwel kunnen maar voor degene die het nog nooit hebben gedaan.

Afbeelding
Dit is dus de gietmal.

Afbeelding
Met een te rijk afgesteld olielampje of kaars roet je even de mal dan loopt het vloeibare goud er lekker soepel in.

Afbeelding
De beroette mal.
Afbeelding
De klem op de mal gezet, een nisje gemaakt met een steen opdat de hitte niet te veel verloren gaat en het goud in het smeltbakje gedaan.

Afbeelding
Onder de mal leg ik even een staafje messing of iets anders om hem scheef te zetten.
Dan kan de lucht gemakkelijker weg langs de zijkant tijdens het ingieten.

Afbeelding
Vervolgens boraxpoeder over het goud strooien en Auropurifax bij de hand houden want dit voeg je toe zodra het goud mooi vloeibaar is (een mespuntje of een theelepelpuntje, niet te veel!!!)
Daarna even weer goed doorstoken tot je ee mooie gladde glimmende smelt hebt.

Afbeelding
Afbeelding
Even lekker doorstoken met een zgn. bolle vlam zodat je het materiaal niet verbrandt.
Als je tijdens dat doorstoken je bakje lichtjes heen en weer schud zul je zien dat het totaal wat sneller gaat vloeien.

Afbeelding
Op dit punt even de Auropurifax toevoegen en even weer doorstoken tot lekker vloeibaar.

Afbeelding
Vervolgens met een vloeiende beweging het goud in de mal gieten, ik kon deze beweging helaas niet "life" fotograferen omdat ik beide handen nodig was voor de brander en het gietbakje.
Wel tijdens het ingieten je brander op de smelt gericht houden!!

Afbeelding
Afbeelding
Het resultaat, een lekker broodje goud 8)
Afbeelding
Afbeelding
Na wat gloeien en walsen heb je een mooi stukje basismateriaal en niet onbelangrijk het nodige geld uitgespaard.
Succes als je het zelf gaat doen, het is niet altijd gezegd dat je meteen een feilloos resultaat hebt.
Soms ontstaan er bij het walsen scheurtjes, dat kan aan het verhitten of het gieten liggen maar ook aan wat je als sloopmateriaal in je smeltbakje hebt gedaan.
Met de toevoeging van Auropurifax heb ik het gemiddelde resultaat aanmerkelijk verbeterd.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Uiteraard weer een toppie SVS!!!

1 opmerking. Uiteraard :cry: . Verwarm je de gietmal ( gietstaak) voor tot ruim handwarm?? Om condensatie vocht te voorkomen, dus spatten?

Persoonlijke tip, je gebruikt de vierkante smeltbakjes, heb ik ook jaren lang gedaan niks mis mee. Maar dankzij een tip van Daniel ben ik overgestapt op de ronde met klem uiteraard, al is het handvat onhandig lang ( halverwege zit het veer deel en is precies in balans om goed en vlot te gieten) giet het een stuk sneller. En is het materiaal sneller gesmolten.
( shhhhhh zaag een smeltbakje middendoor ( slijpschijf / diamantzaag) en zet die op z'n kop op je eigenlijke smeltbakje als mantel aan de bovenkant zegmaar en je smelt 2 keer sneller :o Met de borax kleeft die wel, een klemveer is beter) .

Ruud

Fantastische branders die littel torch, voelt aan als speelgoed in gebruik. Maar is een zeer waardige brander. En lekker goedkoop.
Gebruik jij een zuurstoftank of een concentrator?
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

smelten

Bericht door hellen »

Perfect Willem Dankjewel.
Ik doe de auropurifax altijd meteen op het materiaal waarom vind jij dat het moet als het materiaal al gesmolten is?

Hellen :)
Passion meets Jewellery
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Mooi gedaan en mooi broodje, persoonlijk giet ik in een gietloop maar heb deze ook staan en ga vanmiddag even proberen hoe jij het deed.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

@ Ruud, ik had het als optie beter even kunnen vermelden om je mal voor te verwarmen.
Ik doe dat echter nooit omdat die van mij nooit echt koud staat (alleen mijn borrel :lol: )
Ik heb hem altijd in de buurt van mijn warmhoudplaatje voor de vitrex staan en is dus al handwarm
Maar bij koud staal (kun je uitproberen) zul je zien dat er een vochtlaagje op het staal komt als je er met je brander op richt.
Dus voorverwarmen is zekerheid!!

Om je metaal sneller te kunnen smelten zijn er allerlei maatregelen te bedenken waaronder een dubbel smeltbakje (zijn in die vorm ook kant en klaar te koop).
In mijn geval ben ik niet veel meer nodig dan een eenvoudig nisje (en dat nog niet eens) omdat ik smelt met de Little Torch.
Als je alleen over een propaanbrander beschikt is een kleiner smeltbakje of ??n met een kapje aan te bevelen maar een beter nisje met een chamottesteen is dan ook voldoende.

@ Hellen, ik doe de Auropurifax er pas op dat moment bij omdat dit zo voorgeschreven is.(althans zo is me dat bij aanschaf 20 jaar geleden gezegd)
Ik merk dat de Auropurifax dan ook een reactie aangaat met het metaal.
Ik denk als je het in een te vroeg stadium er bij doet dat of de werking minder is of het een verbinding aan gaat met de borax.
http://www.ottofrei.com/store/product.p ... uctid=1413
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Er staat nu niets op de verpakking hoe je het moet verwerken, dus ik deed t ook meteen in het begin.
Dank voor de tip ik zal het later in het proces toevoegen.

Maar ik heb t dus een maand of 2 in huis, en er staat alleen in duits een tekst op voor de veiligheid
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Daan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: zondag 30-09-2007, 12:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Daan »

Hoe denken jullie eigenlijk over het gieten van stukken metaal met soldeer erin verwerkt? Ik zorg altijd dat er geen soldeer bij mijn smeltmateriaal zit maar ik weet eigenlijk niet het resultaat met soldeer... Ik neem dat het sneller zou kunnen gaan scheuren.
En willem had je je plaat goud nog voor het walzen even gesmeed?

Mooie SVS
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Het hangt er van af of je veel goud zonder soldeer hebt en daar een klein deel met soldeer erbij doet dan kan het geen kwaad.
Maar als je allemaal kleine armbandjes en holle kettinkjes en die shit van de kijkshop er bij doet dan vraag je om problemen dan kun je een vreemd kleurtje krijgen en het kan met walsen echt fout gaan, dan heb je kans dat je scheurtje krijgt op de plekken waar je het niet wilt.
Maar daar weer over nieuw smelten en een beetje auropuriflex er op dan gaat het wel beter.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

gieten

Bericht door hellen »

Willem dat wist ik niet, bedankt voor de tip.

Daan ik smelt nooit meer armbandjes en kettingtjes. Er zit zoveel soldeer aan dat het bij mij vaak niet goed gaat.
Maar ringen, hangers, armbanden waar een klein beetje soldeer aan zit geeft bij mij geen problemen.

Hellen :)
Passion meets Jewellery
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Daan ik probeer soldeer te mijden maar een klein beetje ben ik niet bang voor.
En nee ik smeed het goud niet voordat ik het ga walsen, ik heb het nooit gedaan en meestal gaat het goed.
Maar ook ik heb wel eens haarscheurtjes in de plaat, dat kan dus komen van het gebruikte sloopmateriaal, het gietproces op zich, te weinig gloeien maar ook mischien wel van het niet smeden??? wie zal het zeggen.
Maar in meer dan 8 van de 10 gevallen gaat het goed.
Afbeelding

Dit was mijn sloop materiaal, (als je de foto aanklikt kun je het nog beter zien) gietkanalen, oude karabijnhaken (zonder veertje!!!), oude ringen, stukjes horlogeband.
Daar zal vast een beetje soldeer tussen hebben gezeten maar de plaat is perfect.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Daan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: zondag 30-09-2007, 12:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Daan »

Behoorlijk wat gram :) , dank jullie voor de antwoorden...
Dus dat "Auropurifax" is voor het extra reinigen? Een goudsmid vertelde me ooit dat hij wel een reinigingsmiddel ervoor gebruikte, maar aangezien ik niet veel giet en het zonder ook goed ging had ik er geen itresse in. Dus het is voornamelijk het reinigen van oud materiaal? Maar op school eigenlijk nooit van gehoord...

En hoe zit het met een stokje van houtskool? Ik had ook ooit gehoord dat je daarmee zou kunnen reinigen, wie weet wat meer van deze techniek? Natuurlijk niet met nikkel witgoud.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

[quote]Maar op school eigenlijk nooit van gehoord...

[/quote]
Er zijn wel meer dingen die je niet op school hoort, en als je de bijou gids doorbladert staan er vast dingen in waarvan je de werking of het nut niet van weet hiervoor kun je gewoon met bijou contact over op nemen en die kunnen je dan wel uitleggen wat het is.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

smelten

Bericht door hellen »

Ik roer het materiaal altijd even door met een grafietstaaf. Je kunt het ook doen met een tak van de linde? (heb ik de boomsoort goed?)

Hellen :)
Passion meets Jewellery
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Willem,

Mooie SVS. En een verrijking van het forum!
Ik verwarm ook het gietijzer voor om condensatie en de daarop volgende explosie van vloeibaar metaa te voorkomen. Ook het roeten om zijn perfect isolerende werking bij het ingieten van je smelt.
Het snufje auropurifax laat ik te vaak weg maar zal het weer in het draaiboek opnemen.

Als je plaat of staf giet is een goed herkenningspunt van een goede giet de glans van je gietstuk. Als je erg schoon en heet/ koud genoeg gegoten hebt komt je goud hoogglans uit je gietijzer.
Bij het gieten van ouwe meuk en zeker als er soldeer bijzit mis je vaak die glans.
Als je op je gieteling groene en roze en andere kleuren oxidatie ziet (vooral bij geelgoud) zit er teveel soldeer of andere verontreiniging bij.
Het auropurifax werkt als een verslakkingsmiddel die onedele metalen oxideerd en die oxide's worden door de borax opgenomen en blijven dan een tijdje lang uit je smelt.
Het roeren met een koolstaafje of een verse wilgenscheut doen dit ook maar binden ook het gas dat je smelt opneemt aan oxide's.
Verse wilgenscheuten worden niet zozeer gebruikt in de goudsmederij maar werden lang geleden vooral bij brons- koper en zilver-gieten gebruikt om deze gassen uit de smelt te krijgen.
Dat is ook de reden dat het smelten van grotere hoeveelheden in een reducerende omgeving werden gedaan. De kroes met metaal in een moffeloven met een dikke laag houtskoolpoeder erop. Dit is mooi beschreven in Hammes. Door het verbranden van de houtskool komt co vrij en die bind zuurstof aan zich en vormt co2. De zuurstof komt uit de vlam of uit een oxide.

Als je klaar bent met gieten kan je dus ook vaak aan de kleur van je borax in de kroes zien of het gezond of vervuild materiaal was.
Doorgaands kleurt bij zilver en goud van goede kwaliteit je borax rood bruin. Met auropurifax erbij wordt het al snel zwart en kan je niet meer goed zien of je de kroes nog een keer kunt gebruiken.
Ik gebruik voor goed goud mijn kroes meestal maar 3 keer en smelt er dan alleen nog een paar keer zilver in.

Als je na het walsen van een gegoten plaat goud scheurtjes krijgt aan de zijkant smelt ik die vaak weer even dicht. Meestal resulteerd dit in een prima plaat om verder mee te walsen. Als er overal scheuren ontstaan heb je niet goed uitgegloeid of is je materiaal echt verontreinigd en kan je proberen het nogmaals met reinigingsmiddel te smelten of er een gietring van te maken of het in je veilingbak te gooien.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Het roeren door het goud doe ik met een wolfraam staafje en draai de smeltbak net zo lang in de ronde dat alle stukjes goud mee draaien en dat is voor mij het moment om te gieten en ondertussen hou ik de vlam op het punt waar het goud uit de smeltbak valt, dan heeft het nog net iets meer teperutuur voor onder weg tijdens de val in de gietloop.

Gr Freddy
Plaats reactie