SVS: Vossenstaart collier

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door jokekuiper »

Ja, zo heeft ieder zijn eigen achtergrond hè? Ik heb pas op latere leeftijd de opleiding tot goudsmid gedaan, naast mijn baan voor 3 dagen bij een onderwijsinstelling. Eigenlijk wilde ik een cursus goudsmeden doen, maar bij nader inzien wilde ik het vak echt goed leren en ben ik dus toch voor de vakopleiding gegaan. Aanvankelijk hoopte ik dat ik (deels) van het goudsmeden zou kunnen leven, maar het is erg moeilijk om zonder fysieke winkel en met al het aanbod dat er is, je producten te verkopen. Als je jong bent en net klaar bent met je opleiding, dan heb je nog niet zoveel verplichtingen en kun je wat meer risico's nemen. Ik heb wel heel veel respect voor vakgenoten die echt helemaal van het goudsmeden kunnen leven, al is het, vooral in de beginjaren, vaak geen vetpot en soms een kwestie van overleven. Jij hebt dat voor zover ik begrepen heb ook gedaan! I

Wel fijn voor je Willem dat je na al het harde werken nu wat meer kunt doen wat je zelf wilt. En je hebt gelijk dat als je te lage prijzen hanteert, dat je jezelf dan eigenlijk niet meer serieus neemt. Ik heb ook wel bepaalde minimum maatstaven voor mijn prijzen, maar die zou ik moeten bijstellen. Aan de andere kant kijk ik wel eens op sites van anderen die het goudsmeden beoefenen en dan zie ik vaak toch prijzen voor bijvoorbeeld ringen die nog ver onder mijn prijzen liggen..
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door Abo »

Met prijzen moet je realistisch blijven en AL (!!) je kosten moeten gedekt zijn hoe miniem ze ook zijn. Dan komt je uurloon er nog bij waar je wat mee kunt schipperen maar het moet zich ook lonen om het te doen. Beginners maken dikwijls de fout van te goedkoop te werken en dan krijg je de naam van "goedkoop" te zijn. Als je dan wat meer durft te vragen wordt dat zelden in dank afgenomen en weg zijn je klanten. Keurig werk met vakmanschap vraagt voor een prijs en als je dit kunt leveren zul je klanten maken. De aanloop is echter lang net zoals je schrijft Joke. Sommigen overleven deze aanloop niet en met het grote aanbod van jong talent is het extra moeilijker.

Ik heb langer geleden een cursus bedrijfsbeheer gevolgd. Op een moment kom je aan om je break even point te berekenen.
Velen beseffen niet wat je achter de hand moet hebben (toch in België) om de eerste jaren te overleven en dit break even point te bereiken.
Belastingen zetten je echt in je onderbroek. In Nederland is het wel wat gemakkelijker om een zaak te beginnen en heb je nog wat beweegruimte.

Het boek "Goldschmieden 3" is een erg goed boek om kettingen te maken.
Heel gedetailleerd, veel uitleg, en mooie voorbeelden hoe het moet met telken de dikte van de draad en het gewicht van het materiaal dat gebruikt werd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door Erika »

jokekuiper schreef:Ja, zo heeft ieder zijn eigen achtergrond hè? Ik heb pas op latere leeftijd de opleiding tot goudsmid gedaan, naast mijn baan voor 3 dagen bij een onderwijsinstelling. Eigenlijk wilde ik een cursus goudsmeden doen, maar bij nader inzien wilde ik het vak echt goed leren en ben ik dus toch voor de vakopleiding gegaan. Aanvankelijk hoopte ik dat ik (deels) van het goudsmeden zou kunnen leven, maar het is erg moeilijk om zonder fysieke winkel en met al het aanbod dat er is, je producten te verkopen. Als je jong bent en net klaar bent met je opleiding, dan heb je nog niet zoveel verplichtingen en kun je wat meer risico's nemen. Ik heb wel heel veel respect voor vakgenoten die echt helemaal van het goudsmeden kunnen leven, al is het, vooral in de beginjaren, vaak geen vetpot en soms een kwestie van overleven. Jij hebt dat voor zover ik begrepen heb ook gedaan! I

andere kant is , dat als je net van school komt je over het algemeen nog geen geld hebt en ook nog de stevigheid van in je schoenen staan aan het leren bent.
Ik ben nu dit jaar 15 jaar geleden afgestudeerd, ben ook 15 jaar geleden gestart met de onderneming een paar weken na diploma. Maar de weg was en is niet makkelijk en omdat ik niet de financiele middelen heb om groots te beginnen is de weg anders.
En ik heb wel een werkplaats, maar die is verstopt en toch heb ik werk liggen. Alleen is mijn weg zo gegaan dat ik alleen in opdracht werk, mijn eigen voorraad niet echt kwijt raak maar ik moet ook zeggen dat ik daarmee toch heb geprobeerd de massa te behagen en ik juist het laatste jaar ontdek dat men bij mij komt voor juist niet dat..
Ik snap hje wel hoor , maar toen ik van school kwam had ik ook een flat, verzekeringen en al die verplichtingen te betalen alleen heb ik de kindertjes nog niet

En dat zal ook een reden hebben dat mijn weg bestond uit vooral als single keihard werken aan mijn bedrijf
Om vervolgens op een net verkeerde timing een leuke vent te vinden die net zo moet strugglen. Mss moeten we maar samen een knallend bedrijf opzetten ipv twee :)
Het zijn ook vooral de panden die zo duur zijn dat het niet meer leuk is. En dat is mede, naar mijn mening maar ook een ander topic waard denk, de oorzaak van de leegstand. Hier een heel winkelplein in centrum leeggelopen,. De huurcontracten hielden op, en daar gingend e ketens. Maar als ik wil huren kan dat vanaf 122 vierkante meter en de huurbaas valt niet meer te onderhandelen. Terwijl ik denk dat als je kleiner verhuurt, leukere prijzen het voor die leuke gave ondernemers die overal in schuurtjes verstopt zit veel leuker isd in het zicht te zitten en daarme de centra ook weer op doen leven. Laat er een glasblazer, pottenbakker etc in zitten, Nee leegstand is belastingtechnisch interessanter.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door jokekuiper »

Ja, het is natuurlijk waar dat de meeste beginnende goudsmeden met niets beginnen en het hoe dan ook moeilijk hebben. De goudsmid waar ik in het verleden stage gelopen heb is direct nadat ze haar diploma gehaald had een eigen zaakje begonnen. Ze had het geluk dat ze een winkelruimte kon huren in een prachtige winkelstraat met historische pandjes tegen een redelijke prijs. Ze woonde de eerste jaren in de werkplaats achter de winkel. Ze vertelde me dat ze de eerste 5 jaar vaak op het punt heeft gestaan de handdoek in de ring te gooien, maar ze heeft het toch gered en heeft nu al meer dan 20 jaar een bedrijfje met heel veel vaste klanten. Ze kan er nu goed van leven. Ik denk dat als je een winkelruimte hebt, dat een gunstige plek zeer (mede-) bepalend is voor je succes. Maar zo'n ruimte is niet voor iedereen te realiseren en dan moet je erg volhardend en ook zakelijk creatief zijn.

Ik denk ook dat veel mensen veel eerder naar een goudsmid gaan voor 'werk in opdracht' dan voor een eigen collectie van die goudsmid. Je drukt het mooi uit Erika: 'Ik heb ook geprobeerd de massa te behagen!'. Massa-producten kunnen mensen ook elders vinden, maar unieke stukken waarin hun eigen wensen verwerkt zijn, die kun je alleen bij een echte goudsmid krijgen. (Hoewel ik het zelf eerlijk gezegd diep in mijn hart nog steeds erg leuk zou vinden, wanneer één van mijn eigen ontwerpen bekendheid zou krijgen. Maar áls dat zou gebeuren, dan heb je direct een probleem: je moet massaal gaan produceren!)

Voor wat betreft dat leegstandsverhaal in de winkelcentra: ik ben het helemaal met je eens Erika! Die huren zijn belachelijk en de winkelcentra worden steeds leger en wat er aan winkels zit is bijna overal in het land hetzelfde. Het zou prachtig zijn als ambachtslieden kleinere oppervlakten zouden kunnen huren en er weer echt en creatief leven in de brouwerij zou komen! Wie weet komt er dan nog een mooi pandje voor een gezamenlijk bedrijf van jou en die leuke vent!
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door Cees »

Bedankt voor de svs mbt het vossenstaart collier. Heb in middels de ketting klaar 6 meter zilverdraad van 1 mm verwerkt en door een houten trek"ijzer" gehaald. Tot op heden vond ik de hoeveelheid werk nogal meevallen maar nu moet het slot nog gemaakt worden, Zit te denken aan een rond bakslot maar ben nog aan het denken over het ontwerp.

Als hij af is zal ik wel een fototje plaatsen. dikte van de ketting komt uit op 6 mm en ongeveer 47 cm lang, regel die gebruikt is was 18 mm.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door Cees »

Bedankt Erika de mijne is ook klaar
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door Erika »

Fotootje? :)


Leuk om te doen al ben ik het snel zat b:D
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door peterspanje »

Erica, Foto's zijn geplaatst in Cees zijn werk, mooie ketting maat wat een werk!
Gebruikersavatar
Krisje
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: donderdag 21-01-2016, 21:07
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door Krisje »

Vind het allemaal zo mooi ...
Dat ik zelf ook ben gaan proberen (in goedkoop koper om te oefenen )
Mijn conclusie : " Ik moet nog heel veel oefenen !" :schaam:
Knap hoor .!
Bijlagen
image.jpeg
Wanneer er oneindig veel wegen zijn om tot een resultaat te komen en 1 van die manieren leidt tot een catastrofe , dan zal er uiteindelijk iemand zijn welke dat op die manier doet .
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door peterspanje »

Krisje, daar markeert toch niets aan? Beetje kort dat wel....!
Gebruikersavatar
Krisje
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: donderdag 21-01-2016, 21:07
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door Krisje »

Haha en de lussen zijn ongelijk ... Worden steeds krapper ...
Wanneer er oneindig veel wegen zijn om tot een resultaat te komen en 1 van die manieren leidt tot een catastrofe , dan zal er uiteindelijk iemand zijn welke dat op die manier doet .
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door Abo »

Klopt ook Brasser, er mankeert niks aan.

Het is niet zo dat je dat snel maakt dan soldeert en klaar.
Zo is het niet met jou en bij niemand.
Deze ketting moet je nog trekken door een trekijzer of trekhout, dan soepel maken en als laatste polieren.

Na die bewerkingen komt jouw werk er net zo goed uit.
Doorzetten en niet opgeven is de boodschap.
Je breekt jezelf af en daar kom je nergens mee en zeker niet na enkele schakels gemaakt te hebben.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door Erika »

Het blijft altijd een beetje prutten en frutten met de lussen.
Als je de ogen allemaal gelijk hebt dan moet het goed gaan . Je zou ze nog met een staafje recht kunnen trekken. Ik gebruik uberhaupt mijn kraspen om de lussen af en toe verder te openen om er de volgende tussen te kunnen rijgen. Dan is dat koperen staafje wat ik er als eerste aanzet wel een lekker iets, om vast te houden in ieder geval en voor het trekken ook ideaal.


En wat er wordt gezegd: dit is een langdurige klus, dit doe je niet even snel (maar wat wel in dit vak\) en een trekijzer is ook nog een must.
Dat het lastiger wordt komt omdat je lussen strak zitten.
Je zou ook kunnen kijken iets grotere ogen te nemen. Maar dan is het effect ook weer ruimer.

Die dubbele vossenstaart, die hele strakke zogezegd was echt wel een klus. Die eerste die ik maakte ook
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door Cees »

Krisje het ziet er helemaal niet verkeerd uit.
En dat trekken door een trekijzer.
Ik heb in een plankje 3 gaten geboord op maat want mijn trekijzer had te kleine gaten gaat tot max 5 mm en ik had 7, 6.5 en 6 nodig, buitenste deel van het gat een beetje conisch gemaakt met een wat grotere boor, stukje koperdraad door de ketting heen en getrokken ging perfect je ziet dan dat de lussen gelijkmatiger worden.

Lastigste en meest cruciale is naar mijn mening het goed solderen, je wilt niet dat er spontaan schakels open springen.
Mocht ik er nog eens een maken dan zou ik iets meer aandacht spenderen aan het weghalen van te veel soldeer op de ringen, en het buigen bij het rijgen van de ketting iets meer letten op gelijkmatigheid van de buiging.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door jokekuiper »

Krisje schreef:Vind het allemaal zo mooi ...
Dat ik zelf ook ben gaan proberen (in goedkoop koper om te oefenen )
Mijn conclusie : " Ik moet nog heel veel oefenen !" :schaam:
Knap hoor .!
Dit is gewoon een heel goed begin hoor Krisje! Gewoon lekker gaan rijgen. Als je zorgt dat de soldering niet in het stuk van de lussen zit, maar in het deel waarin de cirkels naar elkaar toe gedrukt zijn, dan zie je ze nauwelijks terug. Hoe gelijkmatiger hoe mooier, maar na het trekken vallen kleine onregelmatigheden niet meer op. Je moet zo'n project meer zien als een breiwerkje. Als je het eenmaal onder de knie hebt, is het niet moeilijk en doe je het gewoon heel relaxed met een muziekje erbij aan! Ik vond het persoonlijk heel leuk om te doen, maar je moet er natuurlijk niet 10 achter elkaar in opdracht hoeven maken..
Plaats reactie