SVS: Hanger met bloemen-filigraan

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 958
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

SVS: Hanger met bloemen-filigraan

Bericht door Zilvermaan »

Afbeelding

Deze hanger is een eigen ontwerp ge?nspireerd op het patroon van onderstaand plaatje dat ik ergens op internet heb gevonden. Ik heb het patroon omgezet naar een cirkel-vorming ontwerp. Het ontwerp diende weer als voorbeeld bij het maken van de hanger, maar heb ik niet helemaal exact gevolgd.

Afbeelding Afbeelding

Het begin bestaat uit een ring van 3 mm zilverdraad die de buitenste cirkel vormt.

Afbeelding

Daarna worden de takken gemaakt van 1 mm zilverdraad, de blaadjes worden gevormd van dunne plakjes van een 2 mm zilverdraad. Iedere tak wordt afzonderlijk gesoldeerd in het frame van de buitenste ring.

Afbeelding Afbeelding

Zo worden steeds nieuwe takken met blaadjes toegevoegd.

Afbeelding Afbeelding

Tot slot worden de bloemetjes gemaakt uit een plaatje zilver van 1 mm. Eerst het gaatje geboord dat het hart van het bloemetje vormt, daarna de bloemvorm getekend met een kraspen, vervolgens de vorm uitgezaagd. De rondingen van de bloemblaadjes tenslotte gevijld met een naaldvijl, totdat het voldoende detail heeft om er op te solderen.

Afbeelding

Als laatste een ringetje en een gebogen zoutvormpje gemaakt zodat het sieraad aan een ketting gedragen kan worden.

Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door Zilvermaan op zaterdag 14-02-2009, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Leuke hanger joh !
en een goede uitleg ook !

ff een tipje je kunt heel makkelijk kleine ronde plaatjes maken door gelijke stukjes metaal te smelten ( bolletjes van maken ) en te pletten met een ringen rekker ( stalen blokje eronder ipv de stuikringen.)
als je aan de zijkant of ergens dan een plaatje titanium of staal legt van de goede dikte druk je ze altijd regelmatig van dikte.


Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

hanger

Bericht door hellen »

Hallo Ingrid

Fantastisch gemaakt. Hoe heb jij alles goed kunnen polijsten?

Hellen :)
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 958
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Zilvermaan »

Ik heb alleen gepolijst met een handstuk. Polijstmachine was iets te groot gevaar op beschadiging.
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

polijsten

Bericht door hellen »

Hallo Ingrid

Heb je de hoekjes gewoon met een wolbuf gedaan? Ik heb ook vaker van dat soort lastige hoekjes en ik had al gelezen over een tandenstoker met een watje eromheen maar dat lukte niet zo goed en met dat fijne werk moet je inderdaad oppassen dat je het niet beschadigd.

Hellen :)
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 958
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Zilvermaan »

Inderdaad wolbufje gebruikt, geen tandenstokers of zo.
Plaats reactie