Gewicht van Hanger

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobertGlotzbach
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 10-04-2017, 19:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Gewicht van Hanger

Bericht door RobertGlotzbach »

Hallo allemaal,

Ik ben van plan en zilveren hanger te maken van 50*35 mm met een dubbele plaat.
Ik wil het niet al te slap en buigbaar maken, dus lijkt me plaat van 0,7 een gepaste dikte.
Ik kom dan zo bij elkaar waarschijnlijk op 30 gram uit. Het heeft natuurlijk alles te maken met iemands persoonlijke voorkeur.
Maar ik vraag me af wat een 'veilig' gewicht zou zijn, wat wordt algemeen gebruikt? Het moet niet te veel zwieberen om iemands nek maar ook comfortabel dragen.
Iemand een idee?

Groet, Robert
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Gewicht van Hanger

Bericht door @tjuh »

ik kom bijna 10 gram lager uit qua gewicht met die afmeting en 1.4mm dik.

en een leidraad is er echt niet, laatst iemand die een trouwring van 8gram als een molensteen ervoer :LOLtear:

hoe is iemands bouw, wat voor ketting hangt het aan etc.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Gewicht van Hanger

Bericht door ErwinG »

Heb nu een draak om van 24 gram zilver. Voelt heel prettig :-)

Ik kom op bijna 13 gram uit voor zilver 50 x 35 x 0,7. Twee maal is 26 gram. Licht dingetje dus b;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Gewicht van Hanger

Bericht door Erika »

@atjuh ik had vorig jaar iemand die een molensteen als trouwring wilde .. Zilver 3 mm dik en 14 mm breed.. (binnen bol voior draagcomfort )
Ik heb nog aangegeven dat het mss wat zwaar was of wat breed, maar nee helemaal tevreden en draagt heerlijk en was toch zo'n 28 gram .. Ring!!!!!


Het zal per persoon verschillen .
Waar je wel op moet letten is dat je een zware hanger niet aan een iel kettinkje moet hangen, ivm de breekhaarheid. Maar vaak is het ook mooier bij een stevige hanger wat steviger collier te hebben.

Ik heb colliers die best zwaar zijn maar toch heerlijk dragen, 250 gram om de nek en dat kan lekkerder zitten dan een hanger die stuk lichter is..
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
RobertGlotzbach
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 10-04-2017, 19:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gewicht van Hanger

Bericht door RobertGlotzbach »

Ja bedankt beide...

Ik was misschien niet helemaal compleet in m'n bericht.
Ik heb hier een stukje van 50*87*0,7 en dat weegt 32 gram.
Het worden 2 plaatjes van 50*35, er gaat nog iets uitgezaagd worden maar er komen ook nog wat verbindingsstukjes bij en een pareltje.
Dus het zal wel iets worden van rond de 30 gram.
Ik ben zelf altijd geneigd dingen degelijker/zwaarder te maken dan nodig, vandaar mijn vraag; het moet wel draagbaar zijn tenslotte.
Dus al ik Erika goed begrijp zou die 30 gram ok moeten zijn (voor sommige ;-) )

Groet, Robert
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Gewicht van Hanger

Bericht door Erika »

Naast draagbaar is gewicht ook van groot belang voor de verkoopprijs en het keuren, onder de 8 gram zilver hoef je niet te keuren als je verkoopt (prof of niet verkopen is verkopen)
Nu is zilver niet zo duur, maar in goud kan het zo op aantal grammen flink wat euros schelen.



De som om gewicht uit te rekenen van plaat is heel simpel:
lengte x breedte x dikte x s.g = ....... en dit delen door 1000 zo kom je aan je grammen
Zo kom ik per plaatje op 12,74 uit. Dat is dus een heel plaatje, geen idee wat eruit gaat maar dat kun je ook nog berekenen
Parel zal vast geen gram zijn of je moet een flinke hebben.
Dus 30 is misschien wat optimistisch, maar voor deze vraag verder niet van belang. Draagbaar zit niet alleen in gewcihten maar in heel facetten
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie