Materiaaldikte zilveren amband

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Materiaaldikte zilveren amband

Berichtdoor ErwinG » woensdag 11-05-2016, 13:44

Ik vond een leuk ontwerp voor een zilveren armband: Black Onyx Bracelet.
Afbeelding
Lijkt me leuk om een dergelijke armband te maken.
Hoe dik moeten de (halfronde?) zilveren strips ongeveer zijn om een acceptabele sterkte van de armband te krijgen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 526
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Spanje

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Berichtdoor peterspanje » woensdag 11-05-2016, 14:35

Ik zou het maken van 2.5 tot 3 mm, ik denk dat 1.5 ook nog wel zal lukken, maar ik hou van" Chunky" b:D
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Berichtdoor ErwinG » woensdag 11-05-2016, 15:03

peterspanje schreef:Ik zou het maken van 2.5 tot 3 mm, ik denk dat 1.5 ook nog wel zal lukken, maar ik hou van" Chunky" b:D

...en dan 5mm breed? 4mm?
Afbeelding
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 526
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Spanje

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Berichtdoor peterspanje » woensdag 11-05-2016, 15:20

Ik neem Aandat je een trekijzer gebruikt, voor dat halfrond? Zoniet dan wordt het een hoop werk! Maar half rond met een dikte van 2.5 mm is 5 mm breed b:D het klinkt lullig, maar hou het in je handen kijk naar welke maat steen je gaat gebruiken en laat je gevoel het je vertellen,jeetje ik weet niet of je wel iets hebt aan mijn advies nou :bloos: :tandpasta: :think:
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 526
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Spanje

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Berichtdoor peterspanje » woensdag 11-05-2016, 15:22

Misschien is het mooier om een ovale te nemen? Halfrond is misschien TE halfrond b:D
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Berichtdoor ErwinG » woensdag 11-05-2016, 15:33

peterspanje schreef:Ik neem Aandat je een trekijzer gebruikt, voor dat halfrond? Zoniet dan wordt het een hoop werk! Maar half rond met een dikte van 2.5 mm is 5 mm breed b:D het klinkt lullig, maar hou het in je handen kijk naar welke maat steen je gaat gebruiken en laat je gevoel het je vertellen,jeetje ik weet niet of je wel iets hebt aan mijn advies nou :bloos: :tandpasta: :think:

Het is zeker nuttig, je advies. Ik had geen idee, vandaar mijn vraag. En nu heb ik een mooi uitgangspunt :-) Thanks!

Ik wilde dat draad gewoon halfrond walsen :P Leek mij een stuk makkelijker.
Laatst gewijzigd door ErwinG op woensdag 11-05-2016, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Berichtdoor ErwinG » woensdag 11-05-2016, 15:34

peterspanje schreef:Misschien is het mooier om een ovale te nemen? Halfrond is misschien TE halfrond b:D


Ik denk dat ik een rond draad wals in het halfronde profiel, maar dan niet helemaal 'plat'. Zo hou je ook een mooie afgeronde rand aan de onderzijde. Hoop ik.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4156
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Berichtdoor Willem Parel » woensdag 11-05-2016, 18:39

Ik schat het gebruikte materiaal op de foto op 4 mm. breed en 1.5 tot 1.75 dik.
En dit kan het qua maat ook wel doen is mijn mening.
Laatst gewijzigd door Willem Parel op donderdag 12-05-2016, 8:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1144
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Berichtdoor Cees » woensdag 11-05-2016, 23:52

Mijn suggestie is om geen halfrond draad te gebruiken. Maar 2 mm dik bij 3mm breed. De ronding aan de buitenkant zou ik met een vijl maken.
Binnenkant van de armband blijft dan recht, evenals de binnenkant van de openingen waar je je zetkast in soldeert en je getordeerde draad.
Dit geeft wat meer houvast voor je solderingen ook aan de uiteinden, hierdoor zal de totale constructie ook wat sterker zijn.

Maar bovenstaande is niet meer dan mijn suggestie, de keuze is aan u.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Berichtdoor Stéfan » vrijdag 20-05-2016, 22:39

ErwinG schreef:Het is zeker nuttig, je advies. Ik had geen idee, vandaar mijn vraag. En nu heb ik een mooi uitgangspunt :-) Thanks!

Ik wilde dat draad gewoon halfrond walsen :P Leek mij een stuk makkelijker.


je kan het ook direct halfrond kopen, natuurlijk lijkt het draad zelf trekken mij zelf ook leuker maar als het bijvoorbeeld maar eenmalig is, tenminste ik weet niet hoeveel je halfrond draad gaat gebruiken? ik heb bijvoorbeeld bij Herens ook een trekijzer in hartjesvorm gezien ( ? ) goedkoopst van allemaal ( €14 ex btw dacht ik ) maar dat lijkt me zo ontzettend dom! als je draad heb zie je niet eens dat het hartvormig is. Dan kan je nog beter een hartvormig uitkapset maken, maar dat is mijn mening, kan alsnog wel leuk staan hartvormig draad.

over de dikte, ik denk zelf dat 1.5 tot 2 dik zat is, je moet hem ook nog om je pols krijgen.

voor het draad dat tussen de 2 buitenste draden naar de zetkast loopt ( getwist draad? ) kun je ook nog kijken voor een soort galleriedraad als variatie, kan het sieraad meteen een heel ander beeld geven.

succes, lijkt me een leuk project.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1144
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Berichtdoor Cees » vrijdag 20-05-2016, 23:40

Hoi Stefan ik heb dat hartjes vormige trekijzer ook gezien. Ik denk dat het de bedoeling is om daar draad door geen te trekken en dan hartjes af te zagen.
Dan wordt het effect heel anders b;) , dan hartendraad
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 526
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Spanje

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Berichtdoor peterspanje » zaterdag 21-05-2016, 8:26

Klinkt natuurlijk een tikje harteloos, maar ik kan mij nauwelijks voorstellen dat je zo hartjes maakt, hoe krijg je die hartjes dan mooi geschuurd en gepolijst? :hart:
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 783
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Berichtdoor Abo » zaterdag 21-05-2016, 9:24

Een poliertrommel met het geschikte media peterspanje maar dan moet je echt wel veel hartjes gebruiken om er aan uit te kunnen.

De media kan van geïmpregneerde plastic tot keramische driehoekjes gaan om dan te polieren met staal of porselein media.
Opties genoeg zou ik zeggen b;)
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Berichtdoor ErwinG » zaterdag 21-05-2016, 17:18

Na al die wijze adviezen, vandaag even wat kunnen solderen. In koper, om een beetje een gevoel te krijgen - ik heb tot nu toe eigenlijk vooral ringen en kettinghangers gemaakt.

Armband van 2 x 2,75 mm x 175 mm rond koperdraad, met 18 x 25 mm cabochon.

Het draad heb ik 0,75 mm 'geplet' in de wals met halfrond profiel. Het is nu 2 x 3 mm.

De draden voor de krul zijn 1,2 mm dik, en met zijn 3-en getordeerd en een beetje plat gewalst (1,9 x 2,5 mm).

Let vooral op de mooie zetting van de steen :-)

Wat me opvalt, is dat het geheel erg fors oogt. Kan inderdaad wel wat dunner, vooral de draden voor de krullen. Ook zit er al best wat ronding in de boden van de zetkast; de steen hangt er al gauw 1,5 - 2 mm boven aan elke zijde. Iets om rekening mee te houden straks :-)

20160521_164700.jpg


20160521_165852.jpg


20160521_165518.jpg


20160521_165844.jpg


En nog een keer, met de steen professioneel gezet met dubbelzijdig plakband :tonguit:

20160521_174031.jpg
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 294
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Berichtdoor Sun » zondag 22-05-2016, 9:42

Ziet er goed uit b:D

Ga vooral door met foto's plaatsen... Want ik heb geen flauw idee hoe je nu de zetting gaat maken, dit is errug leerzaam! b;)
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat

Advertentie

Terug naar “Ontwerpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast