oorringen

Alles over het ontwerpen van werkstukken
An.gie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: dinsdag 10-11-2015, 20:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

oorringen

Bericht door An.gie »

Hallo,

Hoe maak ik van zilverdraad oorringen? Momenteel probeer ik het uiteinde van draad te vijlen maar het draad wordt zo dun dat het te breekbaar is. Hameren haalt het ronde er vanaf dus is niet handig. Ik wil geen kant en klare oorstukjes kopen maar een complete loop maken.

Wie heeft tips?

Groetjes
Angela
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: oorringen

Bericht door @tjuh »

??
fotootje zou in dit geval handig zijn (bij vele vragen trouwens aangezien iedereen z'n eigen benamingen heeft voor dingen)
en dan nav de foto het preciese deel aangeven waar je op vastloopt.

ik denk dat je oorhaakjes bedoelt, de uiteindes van het draad bewerk je dan met een holfrees zodat je geen scherpe stukjes hebt die door de oorlel gaan. vervolgens buig je het model welke je wilt.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: oorringen

Bericht door Willem Parel »

Inderdaad @tjuh heeft gelijk betreffende de informatie, ik kan uit je omschrijving niet opmaken of je een complete creool bedoeld of slechts het mechaniek.
Er zijn vele mogelijkheden om oorringen te maken en er een bepaald type mechaniek aan te maken.
Het kan een vaste stift zijn met een poussette er achter, maar het kan ook een scharnierbaar haakje zijn die in een clipje valt. Ook kunnen er zgn. Hollandse haken aan, zo zie je maar, mogelijkheden genoeg.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
An.gie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: dinsdag 10-11-2015, 20:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: oorringen

Bericht door An.gie »

[Hoi Tjuh,

Bedankt voor de tip wat betreft de holfrees.

De oorbel is inmiddels iets anders qua vorm omdat inderdaad het dunne deel dat door het oor moest te kwetsbaar was :-(

Groetjes
Angela
An.gie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: dinsdag 10-11-2015, 20:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: oorringen

Bericht door An.gie »

Hoi Willem-Parel,

Ik bedoel inderdaad een complete creool; dat deel gaat goed, maar ik heb het over de sluiting en het deel dat door het oor gaat. Dat wordt te dun en kwetsbaar door dunner vijlen (inmiddels bestaat oorbel in originele vorm niet meer). En zodra het door het oor heen is, wil ik het door een gaatje laten gaan aan de achterkant van de creool. Helaas lukt een foto uploaden van wat ik dan wel precies bedoel nog niet.

Groetjes
Angela


Willem Parel schreef:Inderdaad @tjuh heeft gelijk betreffende de informatie, ik kan uit je omschrijving niet opmaken of je een complete creool bedoeld of slechts het mechaniek.
Er zijn vele mogelijkheden om oorringen te maken en er een bepaald type mechaniek aan te maken.
Het kan een vaste stift zijn met een poussette er achter, maar het kan ook een scharnierbaar haakje zijn die in een clipje valt. Ook kunnen er zgn. Hollandse haken aan, zo zie je maar, mogelijkheden genoeg.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: oorringen

Bericht door Willem Parel »

Een mechaniek aan een creool zetten kun je op de volgende manier doen Angela, (ik hoop dat ik het begrijpbaar op kan schrijven)
Je hebt dus een ringetje welke de creool wordt, tussen dat ringetje zit een opening waar het oor tusen komt.
Op het ene uiteinde van dat ringetje kun je een scharniertje maken door een stripje zilver van zo'n 2mm breed en zo'n 4 mm lang dubbel te vouwen en er een beetje ruimte tussen te laten.
Je hebt nu een U-vormig stripje en daarvan soldeer je de bodem van de U op het eind van het ringetje en wel zo dat de tussenruimte in de lengte van de creool zit.
In dit U-vormpje boor je nu vanaf de zijkant een gaatje van 0.8mm door beide wanden, hier kun ja dan een pennetje tussen klinken.
Het pennetje of haakje wat door het oor moet kun je maken uit 0.8 mm draad, door een bolletje aan het eind van een stuk draad te smelten en dit bolletje plat te smeden heb je het middendeel van het scharnier. (Door eerst een bolletje te smelten wordt het niet te dun na het smeden)
In dit platgesmede bolletje boor je ook een gaatje en je kunt het tussen het U-vormige deel steken en een pennetje ( stukje draad) als scharnierpen door de gaatjes te steken en licht af te klinken. ( niet te vast anders draait het pennetje niet)
Voor de sluiting kun je aan de andere kant van het creoolringetje een klein oogje solderen welke dwars op de creool staat, hierin laat je het scharnierbare pennetje vallen door hem zo te buigen dat er boogje in zit en het puntje precies in het oogje valt.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
An.gie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: dinsdag 10-11-2015, 20:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: oorringen

Bericht door An.gie »

Hoi Willem,

Ik moest inderdaad ff flink begrijpend lezen ;-) maar nu snap ik het ook. Ik ga dit zeker proberen bij mijn volgende creolen. Ik heb het nu ff simpeler opgelost en er stekers van gemaakt wat eigenlijk de bedoeling niet was.

Bedankt voor je goede tip!!

Groetjes
Angela
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: oorringen

Bericht door Willem Parel »

An.gie schreef: Ik heb het nu ff simpeler opgelost en er stekers van gemaakt wat eigenlijk de bedoeling niet was.

Bedankt voor je goede tip!!

Groetjes
Angela
Potverdorie....had me heel wat schrijven bespaard.... b;)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
An.gie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: dinsdag 10-11-2015, 20:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: oorringen

Bericht door An.gie »

Oepsepoeps :-)
Gebruikersavatar
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 172
Lid geworden op: zaterdag 01-03-2014, 18:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Valkenburg (zh)
Contacteer:

Re: oorringen

Bericht door Eva »

Nee hoor Willem! Ik zit nog steeds te puzzelen hoe je scharniertje inelkaar zit! Machtig leerzaam dit soort tips.. :thumbup:
Als je waagt, groeit je moed. Als je aarzelt, groeit je vrees.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: oorringen

Bericht door Willem Parel »

Eva, ik ben nooit helder geweest in uitleggen, dus trek het je niet aan.... b;)
Ik zal nog eens mijn uiterste best doen (btw, wat is je haarkleur... :lachen: ) maar het scharniertje is super simpel.
Het is een rechthoekig stripje zilver, van zeg maar 1.5 mm breed en 0.8 dik (ik schreef eerst 2mm maar ook Willem is niet altijd consequent...) en 4 mm lang, uiteinden even afronden met een rubberschijfje..
Als je dit in het midden in je rondbektang pakt en je buigt het dubbel, dan heb je al een scharniertje, even nog de gaatjes boren vanaf de zijkant en het is bruikbaar.
Mocht je haarkleur nog blonder zijn dan vermoed... dan wil ik het wel verduidelijken met een tekening....

Alle gekheid op een stokje Eva, bovenstaande is natuurlijk gechargeerd voor de sfeer, als ik nog steeds onduidelijk ben, dan maak ik even een schetsje. ( Wel speciaal voor jou... :lachen: )
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 172
Lid geworden op: zaterdag 01-03-2014, 18:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Valkenburg (zh)
Contacteer:

Re: oorringen

Bericht door Eva »

Okee dan, iig blond geboren :tandpasta: Mijn hersencellen voor ruimtelijk inzicht zijn opgeofferd voor verandering van haarkleur naar peper en zout :yo: Dus ehhh, dat schetsje zou net dat laatste beetje kunnen helpen :tonguit: Kans is groot dat ik denk :duh: als ik je schets zie, maar ik krijg het plaatje echt niet compleet nu.

Drijft mijn gezin af en toe tot waanzin deze blinde vlek. We zijn een jaar bezig geweest met een ontwerp voor onze nieuwe woning (woonark) en het uiteindelijke resultaat was eerlijk gezegd een complete verrassing voor me...

Zullen we het erop houden dat ik andere kwaliteiten heb? :schaam:
Als je waagt, groeit je moed. Als je aarzelt, groeit je vrees.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: oorringen

Bericht door Willem Parel »

Eva, in het kader van woonarktraumaverwerking zal ik morgen even een volledig schetsje proberen te maken van een scharnier mechaniek voor creolen...
Legt wel druk bij mij natuurlijk want ik zou het verschrikkelijk vinden als ik je "cure" zou vertragen door mijn gebrekkige wijze van uitleggen en omschrijven.. b;)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 172
Lid geworden op: zaterdag 01-03-2014, 18:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Valkenburg (zh)
Contacteer:

Re: oorringen

Bericht door Eva »

Jaja, jouw onderschrift is zeker waar, maar mijn onderschrift heeft ook zo zijn waarde... komt goed!

Als ik het concept heb doorgrond zal ik direct een paar van die dingen maken, dan vergeet ik het noooooit meer. Dank alvast voor je moeite!
Als je waagt, groeit je moed. Als je aarzelt, groeit je vrees.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: oorringen

Bericht door Abo »

Wat hebben vrouwen toch met hun haarkleur? :wat?:

Verscheidenheid is mooi.
Plaats reactie