Cursus 3D ontwerpen in het noorden

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JWK
Actief lid
Actief lid
Berichten: 211
Lid geworden op: maandag 26-07-2010, 16:12
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Burgum
Contacteer:

Cursus 3D ontwerpen in het noorden

Bericht door JWK »

Hallo allemaal,

Ik wil al lang een cursus volgen om bijvoorbeeld met Rhino te leren ontwerpen. Nu is Schoonhoven voor mij op een avond geen haalbare kaart.
Ik ben daarom aan het kijken of ik een cursus kan organiseren op lokatie centraal in het noorden.

Hiervoor heb ik wel meerdere deelnemers nodig.
Zijn er onder jullie mensen die een dergelijke cursus ook willen volgen, stuur me dan een mailtje via de mailknop hieronder. Dan ga ik kijken of dat te organiseren valt.

Groetjes Marco
"Leer uit de fouten van anderen, je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken"
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Niet dat ik mee wil doen Marco maar ik vind het een mooi initiatief! ;)^
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Volgens mij worden er Rhino cursussen gegeven in Leeuwarden.

ff gegoogled en kwam op http://www.rhinocentre.nl/
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Carabas
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: donderdag 24-05-2007, 23:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Monnickendam
Contacteer:

rhino cursus

Bericht door Carabas »

Misschien kan John van dutch innovision group je verder helpen. Ik heb door hem ook een cursus Rhino gevolgd.

http://dutchinnovisiongroup.com/

Na de cursus begint het trouwens....je zit avonden achter de pc en loopt tegen diverse problemen op. Zorg ervoor dat je altijd een leraar om advies mag vragen na de cursus.

Oh ja...een nieuwe laptop voor Rhino met een render programma loopt leuk op..Rhino+render+cursus+laptop +/- ?4800,-

succes!!
Carabas
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Hahaha, klinkt allemaal heel bemoedigend....
Maarja, zo zit het met veel facetten van het vak....
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Carabas
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: donderdag 24-05-2007, 23:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Monnickendam
Contacteer:

rhino cursus

Bericht door Carabas »

Ik wil niet negatief overkomen maar dat zijn dingen waar ik niet aan had gedacht en dus tegenaan loop. Hoe meer mensen je kent die met Rhino werken hoe leuker het kan zijn om elkaar te helpen met een probleem......dus gaat allen aan de Rhino!!!!
Carabas
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik vind geloof matrix mooier, maar die was nog duurder...
onde de 5000 ben je niet klaar natuurlijk.
Das de reden waarom ik nog nooit die sprong heb gewaagd..

en voorlopig niet ga wagen ook, dat geld ben ik net kwijtgeraakt aan een dief
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Re: rhino cursus

Bericht door RM »

Carabas schreef:Ik wil niet negatief overkomen maar dat zijn dingen waar ik niet aan had gedacht en dus tegenaan loop. Hoe meer mensen je kent die met Rhino werken hoe leuker het kan zijn om elkaar te helpen met een probleem......dus gaat allen aan de Rhino!!!!
Je voorstel spreekt mij wel aan. Maar dan na de zomer voor mij, want de uitdaging waar ik nu vooral tegen aan loop is tijd . In laptop, Rhino en de cursus heb ik inmiddels ge?nvesteerd.

Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Carabas
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: donderdag 24-05-2007, 23:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Monnickendam
Contacteer:

rhino cursus

Bericht door Carabas »

Leuk Robert, dan ben jij nummer 2 die interesse heeft voor een Rhino groepje....wie volgt?
Carabas
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Wat een bedragen allemaal 4800 / 5000 euro.

Dat zal menigeen toch afschrikken, mij in ieder geval wel.

Rhino kost 950 euro en wanneer je de beschikking hebt over een studenten ID dan ben je voor 190 euro klaar. Na die studietijd gewoon commercieel te gebruiken. :) De basis van Matrix is Rhino en kookt net als Rhinogold een heleboel voor, speciaal ontwikkeld voor de gebruiker die ?snel" even iets op beeld wil hebben, maar niet noodzakelijk, want kun je met de basis Rhino3D overweg, dan kun je echt alles tekenen en daarvan dan eventueel zelf een database aanleggen.
Databases van edelsteen slijpsels zijn vast van internet te halen en renderen, met bv Keyshot, V-ray, Brazil of Arion, daar kun je in investeren, maar is niet echt noodzakelijk om bv sieraden te kunnen vervaardigen, hooguit om een klant over de streep te trekken. :D
Rhino heeft voor iedere handeling een video voorhanden met uitleg.
Een laptop of pc hebben de meesten al tot hun beschikking, anders zat je niet op dit forum, dus die hoef je al niet mee te tellen, tenzij je persee een speciale Rhinolaptop wilt hebben, enkel voor Rhino. Daarbij kan mijn scherm niet groot genoeg zijn voor Rhino :D
Daarnaast zijn er zeer veel leerboeken te vinden over Rhino en op internet barst het van de tutorials.
Al enige jaren geven bedrijven als bv Shapeways en Materialise de mogelijkheid de 3d ontwerpen uit te printen. Ook zijn er bedrijven als V&H wasplotservice in Overloon, die de beschikking hebben over een Solidscape die dus jouw ontwerp in was kunnen uitprinten.
Met Rhino kun je naast sieraden natuurlijk van alles tekenen wat niet 123 voorhanden is, dus ook voor huishoudelijk gebruik, of gewoon voor ons, speciale gereedschappen. 3D technologie geeft ook voor ons heel veel mogelijkheden en de ontwikkeling van mn het 3dprinten gaat momenteel heel erg hard.
zie bv.

http://3dprint.com/51566/carbon3d-clip-3d-printing/

deze Clip technologie is echt revolutionair en zal menig 3dprinter fabrikant afgelopen weken een slechte nachtrust hebben bezorgd.

Misschien toch leuk om ook hier op Zilvermaan een speciale hoek in te richten voor de Rhino liefhebbers, om info uit te wisselen en elkaar middels tekenopdrachten te kietelen, want dan wordt je nl uitgelokt om echt op onderzoek uit te gaan binnen dit schitterende programma en blijven handelingen allemaal veel beter hangen dan klakkeloos opdrachtjes uit een boekje na te volgen.
Carabas
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: donderdag 24-05-2007, 23:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Monnickendam
Contacteer:

rhino cursus

Bericht door Carabas »

Ik ben het met Ari grotendeels eens, alleen is een cursus toch wel handig om basiskennis op te doen. Natuurlijk kan je veel uit boeken halen en van internet maar de cursus die ik heb gedaan was speciaal gericht op het tekenen van sieraden en daar zaten toch wel handige tips tussen hoor.
Natuurlijk is een render programma niet noodzakelijk maar het is toch wel leuk om je ontwerp een beetje knap op je scherm te krijgen maar dat kan ook een afwijking van mij zijn natuurlijk
:wink: Ik heb daardoor toch opdrachten binnen gehaald.
Ik hoop dat er een hoekje voor Rhino kan komen, maar kan je op dit forum ook bestanden plaatsen?
Carabas
Gebruikersavatar
JWK
Actief lid
Actief lid
Berichten: 211
Lid geworden op: maandag 26-07-2010, 16:12
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Burgum
Contacteer:

Bericht door JWK »

Bedankt voor de tips allemaal,

Ik ga zeker de cursus in Leeuwarden even checken. Als deze er is, dan is de noodzaak voor een cursus groep er ook niet.
Voor mij persoonlijk zal het vooral de overgang tussen 2D en 3D zijn. Ik ben jaren autocad tekenaar geweest ;-)

Laptop is er en een legale Rhino versie is ook nog te behappen.

Bedankt voor de feedback.

Gr. Marco
"Leer uit de fouten van anderen, je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken"
Gebruikersavatar
Colinde
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: vrijdag 21-02-2014, 22:08
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door Colinde »

Urgh! Ik heb al zo vaak gekeken naar Rhino. Het lijkt me echt een fijn programma met veel mogelijkheden. Alleen al de mogelijkheden voor het ontwerpen! Helaas ben ik er ook eentje die afgeschrikt wordt door de prijs! :shock:
Het is voor mij gewoon niet te betalen anders had ik echt graag mee gedaan! :oops:
mkeesm
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: vrijdag 04-12-2015, 6:49
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Contacteer:

Re: Cursus 3D ontwerpen in het noorden

Bericht door mkeesm »

Hallo, ik zou graag een betaalbare cursus willen volgen voor rhino.

Is er inmiddels iemand die goede ervaringen heeft liefst in het noorden van Nederland.

En wat is momenteel de beste printer ook wederom betaalbaar.

Gr Kees
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Re: Cursus 3D ontwerpen in het noorden

Bericht door Precious Art »

Zou er ook in het zuidwesten een (betaalbare) cursus te volgen zijn.
Ik had het 3d wat losgelaten, maar telkens als ik er over lees gaat het kribelen.
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Plaats reactie