3D Ontwerpen

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Gebruikersavatar
JWK
Actief lid
Actief lid
Berichten: 211
Lid geworden op: maandag 26-07-2010, 16:12
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Burgum
Contacteer:

Bericht door JWK »

Ik ben een beetje aan het stoeien met RhinoGold, dit is een plugin op Rhino. Hiermee zijn heel veel zaken voor de goudsmid aangepast in de interface. Er zitten standaard al veel stenen, zettingen en materialen, waarmee je snel een ontwerp mee kunt maken. Een ring maken met chaton zetting en diamant teken je in een een paar minuten.

T is even zoeken, maar wel te vinden op het net :D

gr. Marco
"Leer uit de fouten van anderen, je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken"
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Wow, dat Matrix zo duur was, wist ik niet.
Daar moet ik toch nog even achteraan.
Want het eerste is natuurlijk een goed tekenprogramma leren.
Ik denk dat ik de eerste tijd dan toch het printwerk uitbesteed, om te kijken hoe vaak ik het zal integreren in mijn ontwerpen.

De vraag of geprinte sieraden kunst / handwerk zijn?
Ik denk dat de vraag naar echt ambachtelijk werk ook wel zal blijven bestaan, maar dat daarnaast zeker ook een grote markt zal zijn voor de op de computer ontworpen en door 3d geprinte sieraden er ook zal zijn en dat deze markt alleen maar groeiende is.
Ze zijn namelijk al volop op te koop. En als je even om je heen kijkt zie je ineens allemaal producten die geprint (extrusie-methode) gemaakt zijn.
De producten (of dat nu sieraden zijn of anders) zullen immers uiteindelijk goedkoper geproduceerd kunnen worden, dus is er altijd een markt.

Of het kunst is?
Ik denk het wel. Het blijft immers altijd een ontwerp dat uiteindelijk in iemands hoofd is opgekomen en uitgedacht. Of dat nu op ambachtelijke manier uitgevoerd is of op de moderne 3d print-manier.

Ik vind zelf dat het het leukste is om de technieken te combineren. Zo hou ik ook het meest van combinaties van materialen.

Dat ze uiteindelijk ook gouden (of andere metalen) kunnen printen?
Ik denk het wel. De techniek gaat heel snel. Er worden nu al zoveel technieken gebruikt waar je geen weet van hebt.
Als die tijd aanbreekt is het gewoon ook weer de vraag? Ga je er zelf mee aan de slag of blijf je bij de oude vertrouwde technieken?
Die keuze is natuurlijk voor iedereen verschillend.

Zelf sta ik open voor alle nieuwe ontwikkelingen, en wil graag van alles leren. (wou dat ik niet zo oud was, ha, ha)

Dus we zijn nog steeds op zoek naar een plek waar ik rhino of matrix kan leren.
Matrix lijkt me het beste, daar heb ik van gehoord dat dat gebruiksvriendelijk is.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Kun je met dat programma ook vrije ontwerpen maken?
Ik bedoel daar mee wat amorfe vormen, dus geen stenen e,d?

Ik zit zelf tussen Rhino en Matrix te twijfelen.
De ontwerpen die ik nu maak (vaak van een klad je met potlood geschetst) zijn soms modern en strak maar ook vaak met rondingen.
Weet eigenlijk niet goed hoe ik het moet uitleggen.
Ik werk niet zo heel vaan met stenen.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
linux
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 63
Lid geworden op: woensdag 28-11-2012, 18:34
Ervaring: Overig
Woonplaats: Antweroen

Bericht door linux »

Eigenlijk dat kan vrij vormen met matrix 7 t-spline functie,
Ik kan het elke vorm maken stuur mij een foto van de schets dat ik betere idee hebben over wat gaat het eigenlijk.
mijn email atelier.andreas gmail
Grt Andreas
Atelier Andreas
Optical Diamond Setting, Casting.
Vestingstraat 59-63 3de v +32484818013
2018 Antwerpen, Belgium
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Hoi, hoi.

Ik wil het eerst zelf proberen.
Als ik het opstuur weet ik nog niet hoe het moet.

Maar bedankt voor het aanbod.


Groet
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Zat ik ook al aan te denken, maar logistiek is Schoonhoven wat onhandig.
Moet nog even kijken of ze het wat meer in de buurt ook geven.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Pnew
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 10-10-2013, 21:23
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Pnew »

Een 3D-printer is een tool.
Net als een potlood voor een tekenaar,
een kwast voor een schilder.

3D-printen is een fascinerende kunst.

Er zijn heel veel 3D-printers.
http://www.3ders.org/pricecompare/3dprinters/
https://sites.google.com/site/3dprinterlist/
maar weinig zijn er echt geschikt voor sieraden.


Peter
You got to feel it to make it
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Voor wie ook geinteresseerd is in het MATRIX programma.
Er is op 8 januari een live webdemonstration.

Je moet je er wel voor inschrijven. Is gratis. Je kunt dan vaak meteen vragen stellen. Ligt er een beetje aan hoe ze de seminar hebben in gesteld.


http://gemvision.com/global/webinars/

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Karin13
Actief lid
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: donderdag 29-07-2010, 18:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Karin13 »

Ik vind Matrix best een moeilijk programma.
Vorig jaar heb ik er wat mee geprobeerd.
Ik had er wel allerlei tutorials bij, want ik kwam er niet uit.
Zoveel knoppen!
Nu jij erover begon, ben ik er weer mee bezig geweest, maar ik weet er eigenlijk niks meer van, moet weer helemaal opnieuw beginnen.
Dus voor af en toe gebruik zou ik het niet aanraden.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Ik ga in ieder geval even deze live tut bekijken.

Ik had ook op you-tube al een aantal tuts van Rhino bekeken.
Die leken me qua gebruik vrij vriendelijk.

Ben dus nog steeds aan het dubben.
De programma's zijn niet goedkoop, dus wil er wel waarmee ik uit de voeten kan en waar ik mijn ontwerpen op kan maken. Ik werk niet zo heel erg veel met stenen. Meer figuratief, dus dat moet er zeker ook mee kunnen.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Bericht door Kraai »

Pnew schreef:Er zijn heel veel 3D-printers.
http://www.3ders.org/pricecompare/3dprinters/
https://sites.google.com/site/3dprinterlist/
maar weinig zijn er echt geschikt voor sieraden.
Peter
Bij een winkel in Groningen staat al maanden de 3d printer van Velleman te de gekste dingen te printen. Na al die tijd geen sporen van slijtage. Nadeel van die printer is dat het een bouwpakket is (700 euro) en je minstens 12 uur bezig met de montage. De resolutie is behoorlijk goed wat ik daar zie. Waarschijnlijk dat je er zo ringen met een chatonzetting mee kunt printen die je dan meteen in gips kunt inbedden net als een wasmodel (tenminste als je het PLA draad gebruikt).

Jan
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Voor wie het interessant vindt om eens een dagje met een 3D printer te stoeien, kan ik FabLab in Amsterdam aanraden. Ze hebben daar zo'n 300 euro zelfbouw machine, de Ultimaker. Je kunt de machine gratis een dagje of dagdeel reserveren en het enige dat ze terugvragen is het delen van je opgedane kennis en ervaring. Ze zijn erg behulpzaam, maar verwachten wel dat je na de introductie van de printer redelijk zelfstandig aan de slag gaat.
Er zijn nog meer Fablabs in het land trouwens, uit mijn hoofd iig Den Haag en Rotterdam.

Met de tekenprogramma's heb ik zelf nog weinig ervaring.Wij hadden een ontwerpje gedownload om het printen eens uit te proberen. Maar dat is vooral een kwestie van uren maken voordat je een beetje vrij kunt tekenen. Of een cursus idd. Als je de programma's duur vindt: er zijn ook gratis programma's te downloaden op Open Source basis! Bijvoorbeeld het programma Blender, dat erg fijn schijnt te werken.

http://fablab.waag.org
http://fablab.waag.org/machine/3d-printer-1

Er is, naar ik begreep, wel nog een hele wereld van (kwaliteits) verschil tussen de ene 3Dprinter en de andere, dus dat is wel iets om uit te zoeken. De Ultimaker bijv is niet super strak, je ziet duidelijk de lijntjes. (beetje als op een LP)
Wel hoorde ik weer van een bedrijf waar je je 3Dtekeningen kunt laten uitprinten, die doen ook veel sieraden, dus daar hebben ze vast ook advies. Je hoeft dan niet zelf een printer aan te schaffen. Ik zal eens kijken of ik die website ergens heb opgeschreven.... ;)

100% 3Dgeprinte sieraden vind ik zelf trouwens niet interessant. Ik mis dan echt de menselijke hand, dat maakt dat het sieraad leeft. Het is mij te perfect. Maar..... als toevoeging in een sieraad lijkt het me geweldig om er mee te gaan werken. Ben benieuwd hoe gewoon het gaat worden in de toekomst! Het is nu iig nog reuze spannend. ;)
Gebruikersavatar
Tomva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 83
Lid geworden op: dinsdag 22-12-2009, 22:40
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Tomva »

Aanrader:
Ik ben sinds kort aan het werk Rhinoceros.
Rhinoceros heeft een plugin die alle andere 3D teken programma's ver achter zich laat, namelijk Rhinogold.
Met 1 klik van de muis heb je een facet geslepen edelsten in de afmeting die je wilt, 3 klikken verder zit er een zetkast of chaton omheen in welke vorm en met zoveel poten je wilt. Een leuke hanger getekent? Knal hem vol met pav? dmv 3 klikken met de muis.
Overal is rekening mee gehouden, je kan zelfs de precieze afmetingen van de frees bepalen voor je ruimtes die je over wilt houden rondom een steen.
Kijk zelf maar:
http://www.youtube.com/watch?v=--1sU8o7J2E
(Mooiste is tevens dat er honderden tutorials staan op youtube die precies stap voor stap laten zien hoe rhinogold werkt, filmpjes zijn geupload door de Spaanse vertegenwoordiger van rhinogold zelf)
Stuur de tekening door naar een bedrijf met een 3D printer, sommige kunnen hem tevens gelijk gieten in gewenst materiaal.

Rhinoceros + Rhinogold - 1900,- euro
http://www.rhinogold.com/store.php

Aanrader naast Rhinoceros + Rhinogold is T-Splines, (833,-)
http://store.autodesk.eu/store/adsk/en_ ... .245910600
ook een plugin. Hiermee kun je vrij gemakkelijk gravures natekenen of overtrekken van gewone tekeningen die je invoert en diepte geeft.
http://www.youtube.com/watch?v=rixrLHvu6AE


Jos van Jewel Art & Ribelli in Gouda heeft enige tijd geleden een 3D printer gekocht voor een prijs waar je een leuke nieuwe auto voor kunt kopen.
Je zou met hem eens contact op moeten nemen als je zijn mening wilt over 3D printers.
Hij heeft waarschijnlijk een van de mooiere in Nederland.


Afrader:
Koop geen 3D printer, het is staat nog in de kinderschoenen, die apparatjes van 750-1500 euro zijn leuk voor mensen om mee te spelen maar niet om commercieel productie mee te draaien.
Vergeet niet dat het printen van een simpele ring door zo een apparaat al gauw 6 uur kan duren.
If you're good at anticipating the human mind... it leaves nothing to chance
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Hallo allemaal,
Heel erg bedankt voor alle info. Hier heb ik zeker wat aan.

De printer zelf aanschaffen is nog iets voor de toekomst. Ik heb gehoord dat er over een aantal jaar een stel patenten afloopt. Dan gaat de prijs van de 3d printers een stuk naar beneden. Het afwachten waard, zou ik zeggen.

Ondertussen wil ik me gaan verdiepen in een tekenprogramma. Ik inderdaad een aantal u-tube filmpjes van Rhino gezien.
Alleen gaat het grootste gedeelte inderdaad over steenzettingen e.d. Ik vraag me af of je met dit programma ook vrije tekeningen kan maken.
Zonder stenen. Denk bij voorbeeld aan Art Nouveau stijl, met veel reliefs en decoratieve ornamenten. En dan vaak nog als uniek stuk, of in hele kleine oplagen.

Nu eerst weer jullie linkjes bekijken.
Voor mij is het leren van het programma een van mijn goede voornemens voor dit jaar.
En als ik dan de ontwerpen heb, zal ik zeker eerst het printen uitbesteden.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Plaats reactie