3D Ontwerpen

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Wow. Dat is meer waar ik naar zoek.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ari schreef:
Erika schreef:
krijg je nog soort korting als je via de vakschool de cursus doet? :)
volgens mij staat dat er gewoon hoor.
Blijkbar heb ik dat niet gelezen want anders stel ik de vraag niet, maar het antwoord is dus ja?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

zie ik daar nou een vraagteken? :D
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

:) Misschien ?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Ik heb bewust de site van Rinus Roelofs gelinkt, dat is een van de distributeurs in Nederland van Rhino3D. Daar staat onder het tabblad "Verkoop" duidelijk vermeldt dat er educational versies zijn. Dus een behoorlijke korting als je een studentenpas hebt. :D
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

:)
Ik wist niet dat je bij die 6 daagse cursus al studentenpas kreeg :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Jammer, ben een beetje te oud om nog een studentenpas te ritselen, ha,ha.

Ondertussen heb ik een uitgebreid gesprek gehad met Dennis ...., de importeur van Matrix. Tja en dan hoor je natuurlijk ook weer heel veel argumenten waarom matrix handiger is dan rhino.
Dilemma...want het is een boel geld.

Wat er natuurlijk ook bij komt kijken is dat je een zwaardere computer nodig hebt om dit programma te kunnen draaien. En ik heb net een nieuwe....

by the way: By matrix kun je voor ? 500 een dagje uitleg krijgen daar op kantoor of bij je thuis. en dan daarna mag je het een maand proberen. Mocht je dan besluiten om het pakket te kopen(? 5600,00) dan krijg je de ? 500,00 weer terug.

Verder ook wel heel veel reactie hoe blij mensen met Matrix zijn. Ik ben dus wel overtuigd, maar moet nog even bekijken of dat bedrag voor mijn kleine ateliertje wel haalbaar is en of ik dat in een redelijke tijd weer terug heb.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

heeft ie die aanbiedign niet meer van vorig of 2 jaar terug: met 5 mensen de licentie delen oid zei ie toen op twitter
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Ik weet het niet, daar heeft hij het niet over gehad.
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

3-D hoe staat het ermee.....

Bericht door Eljas »

Naar aanleiding van een geplaatst berichtje van Goldbug wil ik hierbij een topic openen betreft het in 3D-printen. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen die sommige onder ons daarbij hebben opgedaan. Wie van jullie heeft er al eens mee gewerkt en/of producten gegoten die met een 3-D printer waren vervaardigd. En vooral waar liep je tegenaan en hoe heeft het zich tot nu toe uitontwikkeld.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: 3-D hoe staat het ermee.....

Bericht door Erika »

http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php?f=40&t=5006

Is een bestaand en zij het de laatste tijd wat stil topic.

Ik heb er wel mee gewerkt en ik liep toen tegen printlijntjes. T moet wel mooi afgewerken worden voor het gieten. Maar als het goed is dat al beter geworden met de tijd.
Mijn lief werkt geregeld met 3D geprint/gegoten spul via een bedrijf. Dus ik neem aan dat ze het afwerken voor het gegoten wordt? Of ze hebben een gladde printer...
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: 3-D hoe staat het ermee.....

Bericht door Eljas »

Een tijdje geleden me in verdiept en een presentatie bijgewoond over een 3-D printer. De zichtbare lijntjes worden steeds minder wanneer er langzamer wordt geprint (vanaf een draad afgesmolten). Bij plasma 3-D printen wordt er heel lokaal in een massa verhit zodat een werkstuk zich kan gaan vormen. Of daarbij minder reliëf te zien ik weet ik niet. Recent heb ik een gesprek gehad over dit gebeuren en daarbij hadden we het over het probleem dat:

Afsmelten van de draad geeft nog te veel reliëf....
Uitsmelten van de cuvette gaat niet lekker. Blijft restmateriaal achter in de mal. Dan een draad gebruiken die volledig verbrand in de cuvette. Dit welk....
Ander gips gebruiken waarbij het probleem van uitlopen van het model beter gaat....

Plasma

Gebruik van massa waarbij bovenstaande ondervangen kan worden.


Behalve dat het wenselijk is een model te printen dat super glad en afgewerkt vraag ik mij toch af of het zinvol is. Wanneer je gips waarin je giet een bepaalde grofte heeft heeft een gladder model toch geen effect. Het model mag toch de zelfde grofte hebben (of iets fijner).
De techniek schiet vooruit en moeten we het gieten in gips niet onder de loep nemen. Zijn daar nog ideeën over....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Goldbug
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: dinsdag 24-11-2015, 11:18
Ervaring: Overig

Re: 3-D hoe staat het ermee.....

Bericht door Goldbug »

Ik maak al jaren gebruik van 3D print techniek (maar dan niet voor juwelen).
Met de UV hars methode bekomt met het meest gedetailleerde resultaat, maar dat zijn dan ook meestal geen printers voor huis, tuin en keukengebruik.
Roland heeft wel een dergelijk relatief betaalbaar model.

Ik laat mijn ontwerpen printen bij i.materialize of shapeways.

Er bestaat ook een community 3DHUB waar je kan laten printen bij bedrijven of particulieren bij u in de buurt. Meestal zijn dit echter hobbyisten en is de kwaliteit / resolutie van de gebruikte printers niet heel hoog.

Hier een overzicht van de materialen en print methodes bij shapeways:
http://www.shapeways.com/materials?li=nav

In veel gevallen vergt het printen nabewerking (diensten die deze firma's ook aanbieden).
Wat voor jullie goudsmeden mogelijk interessant is is het castable wax materiaal.

Je kan bij shapeways ook setjes bestellen met voorbeeld materiaal.

ps: 3D ontwerpen doe ik in BricsCAD, een betaalbaar professioneel AutoCAD alternatief, voor 3D tekenen is het zelf beter dan AutoCAD.
Een 30 dagen trial versie kan je hier downloaden (wel email registratie vereist):

BricsCAD trial
Gebruikersavatar
shanding
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: vrijdag 06-03-2020, 4:41
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: 3D Ontwerpen

Bericht door shanding »

Pakketten welke wel zeer goed zijn om te gebruiken zijn o.a.:
Solidworks
Inventor
Autocad 3D (iets rudimentair dan een Solidworks of Inventor maar best mogelijk)
Draftsight
3Dstudio Max
Catia
(en zo zijn er nog genoeg high-end CAD software pakketten)

Dan heb je Blender 3D uiteraard, maar deze pakket is niet zozeer op de lichte/zware industrie gericht maar meer op film/animatie/motion pictures. Je kan er wel zeer mooie dingen mee doen voor je auto niet echt 2D/3D ontwerp zoals bij een volwaardige 2D/3D CAD programma.

Blender 3D is op het moment toch wel een beetje vergelijkbaar met Maya en is een heel stuk goedkoper ,het is gratis, je mag er alles mee doen en het komt uit Nederland en er zijn nog meer tutorials voor te vinden . Zelf werk ik veel met een tekentablet XP-Pen Deco 01 , het werkte lekker met Blender 3D . Dus scherpe, cleane lijnen zowel met tekenen als inkleuren.
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: 3D Ontwerpen

Bericht door Kraai »

Heeft iemand ervaring met FreeCad? Het lijkt een nuttig programma met redelijk veel mogelijkheden.
Voordat ik mij erin ga verdiepen ben ik benieuwd naar de ervaringen.
Plaats reactie