Restauratie antieke armband 18k

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
Lauratu
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: vrijdag 07-08-2020, 15:45
Ervaring: Professioneel goudsmid

Restauratie antieke armband 18k

Bericht door Lauratu »

Hallo allemaal!

Ik ben bezig met het restaureren van een antieke armband met veel bijna of volledig doorgesleten schakels waar voorheen al meerdere reparaties op zijn uitgevoerd (niet door mij overigens).

Omdat de schakels dicht op elkaar zitten merk ik dat ik er moeilijk tussen kom en de boel snel te heet wordt. Daardoor is het lastig om de eerdere reparaties die nog goed zitten met rust te laten. Ik ben aan het overwegen om een fijnere brander aan te schaffen om gerichter te kunnen verhitten. Ik werk op dit moment met een 3938 van Sievert en ik kan merken dat daar eigenlijk iets teveel power in zit voor dit fijne werk.. Zou dat een goede zet zijn?

Verder ben ik heel benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken. Ik kom er op dit moment even niet meer uit dus een frisse blik, tips en inzichten zijn erg welkom! :thx:

Groetjes, Laura
Bijlagen
Achterkant armband
Achterkant armband
Doorgesleten schakels
Doorgesleten schakels
Doorgesleten schakels
Doorgesleten schakels
De armband met de eerdere reparaties direct naast de sluiting
De armband met de eerdere reparaties direct naast de sluiting
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Restauratie antieke armband 18k

Bericht door Kraai »

Lauratu schreef:
Verder ben ik heel benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken. Ik kom er op dit moment even niet meer uit dus een frisse blik, tips en inzichten zijn erg welkom! :thx:
Dat wordt heel lastig en tijdrovend. Ik zou het asje beschermen en dan met een PUK apparaat stukjes goud over het asje lassen. Het lijken holle schakels, daaraan is solderen erg lastig (zelfs met het kleinste waterstof brandertje) en ook met een PUK apparaat moet je wat ervaring hebben.
Het grote voordeel van pukken (microlassen) is dat je geen soldeer hoeft te gebruiken.
Plaats reactie