kapotte messen

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
MireileChantal
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: woensdag 23-01-2019, 10:00
Ervaring: Overig
Contacteer:

kapotte messen

Bericht door MireileChantal »

Goedendag,

Ik weet niet of ik aan het juiste adres ben, maar ik heb een aantal jaar geleden een mooie zilveren bestekcassette geerft van mijn schoonouders.
Nu zijn van 3 messen de lemmeten door midden gebroken. Kan je dit laten repareren en zo ja, waar kan je dit laten doen?

Met vriendelijke groet,

Mireille Jansen
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: kapotte messen

Bericht door Evert J@n »

Foto tje erbij zou verhelderend werken. Zo mogelijk ook een detailfoto van de keuren, dan is te zien welk merk het is!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: kapotte messen

Bericht door Erika »

Is het zilver is het staal, wat is er kapot?!

Er is veel te repareren of te vervangen, maar waar wat en hoeveel het kost, ligt aan wat er stuk is
Is het echt zilver of is het plated. dus staat er een stempel van 90 fo 100 in, want dan weet je genoeg dan is het verzilverd
Daar ga ik eigenlijk vanuit.
Ën zullen ze gewoon vervangen moeten worden!, de lemmets..
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: kapotte messen

Bericht door Briolet »

Een lemmet zal niet te repareren zijn. Dat is normaal van speciaal gesmeed staal gemaakt. Bij een zilveren mes is dit een stalen lemmet (Of een ijzeren bij erg oude messen) die in het zilveren handvat vastgezet wordt.

Er zal een nieuw lemmet gesmeed of gekocht moeten worden. Staal smeden is niet direct iets voor een zilversmid. Van belang is ook de manier waarop dit vastgezet is. Een foto is idd handig.
Plaats reactie