Gouden ring soldering los bij zetting

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
Maryluz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: vrijdag 02-06-2017, 21:48
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Gouden ring soldering los bij zetting

Bericht door Maryluz »

hi, ik heb een wit- en geelgoudenring liggen, met diamant in wrijfzetting. Direct bij de zetting is de soldering los tussen het witgoud en het geelgoud.
Kan ik de ring weer aan elkaar solderen met de diamant er nog in? (die wordt dan ook heet).
Of als ik de steen eruit moet halen, hoe krijg ik die daarna er weer mooi in, aangezien het om een wrijfzetting gaat?

Ik heb er een foto van, alhoewel niet heel duidelijk (ring is nog bij de eigenaar thuis)

Alvast bedankt!
IMG_0063.JPG
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Gouden ring soldering los bij zetting

Bericht door Cees »

In principe zou deze gewoon zonder de steen uit de zetting te halen gesoldeerd moeten kunnen worden. Als je een steen uit een wrijfzetting haalt en je wilt de steen terugplaatsen dan moet je eerst het gat van je wrijf zetting uitboren en dan opvullen door er een buisje of wat anders in te solderen, zodat je een nieuwe zetting maken.
Als de steen barstjes of insluitingen heeft is er een groter risico met alles
Solderen. Vertel de klant wat je wil gaan doen wijs hem op de risico's en vertel hem dat die voor zijn rekening zijn
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Maryluz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: vrijdag 02-06-2017, 21:48
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Gouden ring soldering los bij zetting

Bericht door Maryluz »

ok, dus dat diamantje zou tegen de hitte moeten kunnen? Want de soldering zit er echt tegen aan.
Bedankt, ik ga er mee aan de slag!
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Gouden ring soldering los bij zetting

Bericht door Briolet »

Meestal gaat het goed als je de steen roodgloeiend stookt. Bij uitzondering kan hij wel troebel worden bij te lang verhitten. De diamantslijpers gebruiken volgens mij boorzuur om de steen bij het slijpen te beschermen tegen verbranden. Daar wordt de steen ook roodgloeiend gedurende een langere tijd.

Op dit forum lees ik echter tegenstrijdige berichten over het afdekken van diamant.

lees ook: https://orchid.ganoksin.com/t/soldering ... e/32370/11
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Gouden ring soldering los bij zetting

Bericht door Erika »

Ik dek stenen eigenlijk altijd af met blanka,
Diamant wil ik ook nog wel eens zonder doen, maar niet als ik daadwerkelijk bij de steen moet solderen
Als je het te eng vind , lijkt mij de steen *(met scheur bij zetting) snel gelicht en teruggezet toch.
Maar het is te doen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Maryluz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: vrijdag 02-06-2017, 21:48
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Gouden ring soldering los bij zetting

Bericht door Maryluz »

Ik heb blanka, dus dat lijkt me dan het veiligst. Ik zal laten weten als het gelukt is.
Maryluz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: vrijdag 02-06-2017, 21:48
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Gouden ring soldering los bij zetting

Bericht door Maryluz »

Het is gelukt! Met blanka afgedekt en extra zacht soldeer gebruikt. Ring ziet er weer als nieuw uit, klant helemaal blij :-)
Bedankt voor alle tips!
Plaats reactie