Reparatie: Ring blijft scheuren

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 955
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

Reparatie: Ring blijft scheuren

Berichtdoor hellen » donderdag 21-06-2007, 17:11

Ik heb een ring teruggekregen die ik gesoldeerd had. Na 2 weken was hij op de naad weer geknapt.
Dit is mij 1 keer eerder gebeurd. Ik had toen verlovingsringen voor mijn pleegzoon gemaakt, de ring van haar bleef prachtig, de ring van hem is 4 keer op de naad geknapt (misschien het lot, want het is uit )
Bij de eerste ring zou je kunnen denken aan:
slecht zilver,
niet goed schoongemaakt of gevijld
maar die tweede ring was nieuw dus ik snap het eigenlijk niet.
Heeft iemand dit al eens meegemaakt?

Hellen :)
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1464
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Daniel Houwer » donderdag 21-06-2007, 22:51

Hoi Hellen,

Zilveren ringen knappen eerder op de soldeernaad als degene die ze draagd zwaar werk doet met zijn handen. Of veel fietst en flink in zijn stuur knijpt. Zeker met vrij dunne schenen gebeurd dit ook met goud.

Het kan ook aan net niet genoeg doorvloeien van je soldeer liggen.
Maar zeker bij zilver ligt het vaak aan de drager en zijn bezigheden. Het probleem zit dan vaak in de soldering. Een ring van 1.5mm dik word op dat vlak op elkaar gesoldeerd. Meestal is een soldering de zwakste plek in de schakel. Om dit te voorkomen zou je de soldeernaad over een breder vlak kunnen laten lopen.
Schuin op elkaar solderen dus. Dit geeft een veel breder soldeervlak en dat houd een stuk langer.

Ik krijg soms erg dunne gouden ringetjes om iets groter te maken. Dan soldeer ik meestal een band aan buiten of binnenkant om het soldeervlak zo groot mogelijk te maken. Werkt perfect alleen moet je meestal wel eerst vertellen dat de reparatie niet onzichtbaar zal zijn. Het tussen gezette stuk is meestal dikker.

Hopelijk kan je er wat mee,

groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 955
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

ring

Berichtdoor hellen » vrijdag 22-06-2007, 0:25

Bedankt heren.

Als ik het dus goed begrijp doe je nu het tegenovergestelde wat je anders doet, de naad zo mooi mogelijk aan laten sluiten, klopt dat.
Deeze ring was 0,7mm dik en mocht beslist niet kleiner worden dus ik kon ook niet te veel vijlen.
Daniel bedoel je dat hiermee: Om dit te voorkomen zou je de soldeernaad over een breder vlak kunnen laten lopen.
Schuin op elkaar solderen dus.

Hellen :)
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1130
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Berichtdoor Ari » vrijdag 22-06-2007, 1:13

de uiteinden van de scheen even uitsmeden, een paar mm overelkaar heen buigen en met hard doorsolderen, vervolgens weer even uitsmeden, optikken tot de juiste maat.


Of zoals ik vaak doe bij platina: een plaatje van hetzelfde materiaal, dat ik klem in de naad, laten vloeien, smelten met de rest van de scheen (bij dit materiaal ogen beschermen) en vervolgens weer uitsmeden tot de juiste maat.

of een zwaluwstaartje leggen :lol:

succes

ari
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 955
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

solderen

Berichtdoor hellen » vrijdag 22-06-2007, 1:50

Knap hoor, weer wat geleerd. Ik heb dit echt nooit geweten en ook nooit op gelet omdat het altijd goed is gegaan.
Bedankt.

Hellen :)
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 567
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Berichtdoor Eljas » vrijdag 22-06-2007, 10:00

Hoi Hellen:

Behalve alles wat hier al besproken is denk ik dat het probleem mischien toch eenvoudiger op te lossen is.
Ik werk altijd met gewone rechte soldeernaden. Zorg dat ze goed haaks op elkaar aansluiten. Zet ze onder spanning tegen elkaar, dus iets over elkaar heen buigen en dan de naad pas op elkaar. Wanneer de dikte van de scheen 2 mm of dikker is, is het vaak handig om voor het solderen eerst nog een keer door de naad heen te zagen en de naad weer goed op elkaar te zetten. Je krijgt dan een optimale sluiting. Soldeer de ring en wanneer deze toch open dreigt te gaan staan, druk de naad dicht (zie de stap voor stap reparatie piagetring in dit forum).
Ring in het zuur, soldeernaad aan de binnenzijde gladvijlen, de ring rond en op maat smeden en dan komt het.....
Gloeien!!!!!!!!!!!!!
Daarmee gaan de spanningen uit de ring. En let er ook op dat wanneer de ring gegloeid is en er toch nog iets aan gesmeed wordt........weer gloeien!!!!!!!!!!
Het is dan haast niet meer mogelijk dat de soldeernaad dan tijdens het dragen open scheurt.

Eljas
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1130
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Berichtdoor Ari » vrijdag 22-06-2007, 11:16

Ja da's een goeie Eljas, die was ik even vergeten, dat uitgloeien na het op maat tikken, heel belangrijk en wordt vaak verzuimd, ook door ondergetekende. :oops:

ari
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 955
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

ring solderen

Berichtdoor hellen » vrijdag 22-06-2007, 16:41

Ik doe het precies zoals jij beschrijft maar dat gloeien, dat vergeet ik dus ook. Ik heb een ring voor mijzelf gemaakt en die iets groter opgerekt en vergeten te gloeien. Er zitten nu allemaal diamantjes in en gelukkig is er nog niets mee gebeurd.
Ik zal het onthouden.

Hellen :)
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1464
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Daniel Houwer » vrijdag 22-06-2007, 19:08

Ik denk dat bij een zilveren ringetje van .7mm gloeien geen enkele zin heeft.
Dat soor dunne ringetjes zijn gemaakt om te blijven haken en kapot te gaan. Zeker in zilver.

Ik gloei niet vaak een ring uit om die reden. Maar maak ook bijna nooit van die dunne dingen. Rapareren doe ik ze wel vaak en leg dan het liefst een lapje goud aan de binnenkant zodat ik wat overstek heb. Vertel de klant dan wel de de ring zo dun is dat onzichtbaar repareren niet kan.

Groeten.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 955
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

ring solderen

Berichtdoor hellen » vrijdag 22-06-2007, 20:53

Oh, o.k.
Ik ga hem nog 1 keer gewoon solderen en als die klant weer terugkomt ga ik die techniek van overlappen eens uitproberen.
Alles wat ik op deze site lees en niet ken probeer ik eerst uit op zilver
(een ringetje dat ik nog heb liggen of draad waar ik dan iets van maak) dan zie ik wat er gebeurd en kan ik het ook verwerken bij een sieraad van een klant.
Bedankt voor de uitleg. Het is ook een overweging om zo'n reparatie gewoon niet meer te doen :wink: veel makkelijker.

Hellen :)
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1464
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Daniel Houwer » vrijdag 22-06-2007, 21:10

Hoi Hellen,

Deze ring gewoon kats op elkaar solderen geeft hetzelfde resultaat.
Ring scheurt weer op de naad. De ring is gewoon te dun.
Lapje erin of buitenom is bij een dun zilver ringetje de beste manier of je moet er een halve nieuwe scheen aanzetten.
En dan nog overlappend solderen.

Succes
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 955
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

ring solderen

Berichtdoor hellen » zondag 24-06-2007, 3:17

Nou ik dacht ik probeer het nog 1 keer omdat de ring niet kleiner mag
worden en wanneer ik er een stukje op soldeer aan de binnenkant wordt hij te klein en aan de buitenkant wil zij niet.
Dat overlappen moet ik nog uitproberen. Ik zal eens vragen of ze het goed vind dat ik er een ander stuk tussen soldeer want verderop is de scheen dikker en dat heb ik al vaker gedaan en gaat prima.


Ik kreeg vandaag 6 lepeltjes van 835 die allemaal op dezelfde plek gebroken waren (echtelijke twist :wink: ). Er zat ook nog een motief in. Het was eigenlijk wel een leuk werkje en terwijl ik dat niet verwacht had was ik er zo mee klaar.

Hellen :)
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 567
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Berichtdoor Eljas » zondag 24-06-2007, 6:50

Lepeltjes breken vaak omdat mensen ze als gebaksvorkjes gebruiken. Doordat het dan telkens op de zelfde plaats verbuigt gaat het breken. Zeg dat even tegen ze wanneer ze op worden gehaald, anders gebeurd het weer. Wanneer het kan zou je zoiets extra kunnen verstevigen en/of na het solderen iets uit kunnen smeden zodat het harder en stugger wordt.

Eljas
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 955
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

ring solderen

Berichtdoor hellen » zondag 24-06-2007, 12:59

Eljas ik zal het zeggen ( ik vond het idee van een echtelijke twist juist zo leuk)

Ruud dat kun je zo zien dat dat een stuk steviger is.

Bedankt!!

Hellen :)

Advertentie

Terug naar “Reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast