Deuken in zegelring

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Deuken in zegelring

Bericht door Sun »

Okee, ik ben een beginner en dit lijkt me een project voor "later als ik groot ben"... Maar is er uberhaupt nog wat aan te doen?

Afbeelding
Afbeelding
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Deuken in zegelring

Bericht door Abo »

Natuurlijk kan er wat gedaan worden.
Een draadje op solderen met soldeer.
Dat gedeelte is dan nadien wel vol maar zie je niet aan de buitenzijde.
Bij het vullen dan de openingen tussen de draad en de top van de ring laat je het soldeer niet helemaal uitvloeien.
Net genoeg om het te smelten zodat het opvult
Het is prullenwerk maar ook dat is goudsmidwerk.
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Deuken in zegelring

Bericht door Sun »

De ring heeft dan ook uitsluitend emo-waarde b;) Dank voor de tip om het te "vullen", had ik niet aan gedacht, aangezien ik op school geleerd krijg (terecht denk ik) dat soldeer niet is om te "plamuren".

Dan het zegel.. als ik achterhalen kan wat het ooit geweest is.. Gewoon opnieuw graveren?

En ik neem even aan dat je aan de achterkant-deuken helemaal niks doet, aangezien je dat niet ziet als je de ring draagt? Ook logisch natuurlijk :thumbsup:
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Deuken in zegelring

Bericht door Abo »

Ik ben ook geen voorstander van "plamuurwerk" maar soms is het zo dat je klanten hebt die het zo willen .... op die manier heb je dan ervaring in deze methode opgedaan.

Als je nog goud hebt kan je het holle plaatje door een vol vervangen dat je dezelfde kromming geeft.
Het gedeukte exemplaar er tussenuit zagen en het andere erop solderen.
Als je de voor- en achterzijde van het gedeukte stukje opvult met was en mooi afwerkt , kun je een duplicaat maken met Delftse klei.
Soldeer je gewoon weer op zijn plaats en hij is weer stevig en kan mooi diep gegraveerd worden.

Een goud- of zilversmid is flexibel, past zich aan en geeft de klant opties die dan kiest wat hij graag wil.
Zeggen van "dat kan niet" kan niet en met wat de school je leert, geeft de klant geen wijsheid.

Wel ervoor zorgen dat je het gehalte van de ring respecteert.
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Deuken in zegelring

Bericht door Sun »

Dank je wel voor de tip, meteen mooie oefening met was :P
Klant is in dit geval mijn echtgenoot b;) Van "buiten" neem ik nog niet echt klanten aan, daar heb ik meer kennis en ervaring voor nodig dan ik nu bezit b;)
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Deuken in zegelring

Bericht door Willem Parel »

[quote="Little Sun"] aangezien ik op school geleerd krijg (terecht denk ik) dat soldeer niet is om te "plamuren". [quote]


Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen nieuwwerk en repareren, bij nieuwwerk is "plamuren" inderdaad not done.
Maar bij repareren gaat het vaak om oude en versleten sieraden, hier zit soms al van allerlei soorten soldeer in verwerkt.
En ook de delen zijn door slijtage niet allemaal even strak meer, dan is het eigenlijk heel legitiem en soms zelfs noodzakelijk om metselend te solderen.
Soms kan een sieraad goed gerestaureerd worden, maar dan hangt er meteen een ander prijskaartje aan.
Bij doorsnee emosieraden gaat het slechts om het weer draagbaar maken voor bepaalde tijd, met de mogelijkheden die je hebt.
Bij deze ring zijn hoofdzakelijk de hoeken afgesleten en is het midden van de plaat denk ik nog dik genoeg, ook om een nieuwe gravure in te zetten.
Als ik deze zou moeten behandelen zou ik eerst de scheen op de juiste maat dichtsolderen en bij de hoeken zou ik een paar puntige ( driehoeksvorm) plaatsnippers nemen en deze een beetje scherp aanvijlen ( net als een mes).
Dan steek je de driehoekjes zover in het slijtspleetje dat het niet verder gaat en soldeert het aan boven- en onderkant af.
Er zit dan voldoende materiaal om weer een strakke vorm aan de ring te vijlen, deuken aan de binnnenkant zou ik niks aan doen.
Bovenplaat even matschuren en de gravure opnieuw aan (laten) brengen, het mooiste is een handgravure natuurlijk.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Deuken in zegelring

Bericht door peterspanje »

ik zit dit draadje te lezen, wat een tips allemaal little sun :zwaai: een paar van deze klussen en je hoeft niet meer naar school :P als amateur heb ikzelf ongelooflijk veel geleerd van reperatie werk en in mijn geval, aangezien ik van te voren vertel dat ik a) een amateur ben b) nog veel moet leren c) ik mogelijk alleen een gesmolte bergje terug geef, werden mij in het verleden vnl pracktisch hopeloze gevallen ter reperatie aangeboden en al zeg ik het zelf het gaat steeds beter lukken.

mocht je wat oude zilveren ringen tegen komen op een rommelmarkt of in een oud laadje, het zijn fantastische oefen projecten, uiteindelijk is het oefenen oefenen en nog eens oefenen en uiteraard internet om je pracktische problemen te bespreken. Succes!!!!
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: Deuken in zegelring

Bericht door Stéfan »

Little Sun schreef:De ring heeft dan ook uitsluitend emo-waarde b;) Dank voor de tip om het te "vullen", had ik niet aan gedacht, aangezien ik op school geleerd krijg (terecht denk ik) dat soldeer niet is om te "plamuren".

Dan het zegel.. als ik achterhalen kan wat het ooit geweest is.. Gewoon opnieuw graveren?

En ik neem even aan dat je aan de achterkant-deuken helemaal niks doet, aangezien je dat niet ziet als je de ring draagt? Ook logisch natuurlijk :thumbsup:

dat word mij ook gezegd soldeer is geen plamuur, en dat word vooral gezegd omdat je als eerstejaars bijvoorbeeld erg makkelijk met je soldeer denkt.

maar nu zit ik in de tweede, kom ik met een reparatie voor mijn vader naar school ( nieuw oogje en slotje op een ketting van grove gourmet schakel ) en dan zegt de leraar dat de schakels bij het slotje wel erg versleten zijn, en dat je dat dan op kan lossen door plaatselijk een pioentje uit te laten vloeien, het is op zich wel een makkelijke manier lijkt me, maar in zo'n geval is plamuren het beste omdat je anders de hele schakel moet vervangen ( en zo'n nieuwe schakel steekt dan zo af tegen die versleten ouwetjes b;) )

alleen denk ik met zilver soldeer een stuk makkelijker als met goudsoldeer, aangezien goudsoldeer 22 keer duurder is per gram :oops:
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Deuken in zegelring

Bericht door Cees »

Neem van mij aan Stefan, dat het met goud veel makkelijker plamuren is dan met zilver.
Ik heb op die manier wel eens meerdere schakels van een close forever armband verstevigd, met zilver wegens de warmtegeleiding is dit vele malen moeilijker.

de ene situatie is de andere niet he het is altijd een kwestie van inschatten wat vind ik wel verantwoord of niet en wat wil de klant
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Deuken in zegelring

Bericht door Abo »

Voor wat dat pioentje goudsoldeer moet voorstellen zul je niet diep in je zakken moet grijpen schat ik b;)
Plaats reactie