Diamant uit zetting halen

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
StuLienD
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: maandag 18-01-2016, 15:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Diamant uit zetting halen

Bericht door StuLienD »

Hallo,

Ik heb van een klant twee ringen met in elke ring een diamant van diameter 7mm.
De ene ring heeft een greinzetting. De andere ring een gesloten conische zetting.

Mijn vraag is hoe ik deze stenen het veiligst uit de ring verwijder.
Het oud goud wordt gesmolten dus de ring zelf mag beschadigd zijn.

Groeten!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Diamant uit zetting halen

Bericht door Erika »

Zo dat zijn lekkere zweetstenen, diamanten van 1.25 tot 1.5 ct.
Waardevol. En ik zou op zeker even goed met de loep kijken waaar klant bij is of en waar er beschadigingen zitten e.d. Want je werkt niet meer met paar honderd euro en dan is het wel fijn dat alles goed van de te voren duidelijk is.DAt er insluitsels inzitten of niet e.d.
En dat de klant dat ook weet!
want zo een diamant is wel wat waard



wat je ze kunnen doen is de zetting openzagen en dan is de steen er zo uit .
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Diamant uit zetting halen

Bericht door Abo »

Dat goed advies van Erika zou ik mooi opvolgen.
Desnoods maak je er een foto van in macromode (heel nabij).
Alles keurig op papier (telefoonnummer!) met de wensen van de klant en laten ondershrijven.

Dan zou ik de ring eerst zuiver maken voor een goede inspectie mogelijk te maken.
De diamanten met hun grootste kenmerken beschrijven zodat er nadien geen twijfels zijn.

De greintjes kun je met silicoonschijfjes verwijderen. Een steker gebruiken kan ook maar niet in de richting van de diamant steken.
Eerst aan de buitenzijde van de grein materiaal weghalen parallel met de omtrek van de edelsteen.
Als de grein zodanig verzwakt is door het weghalen van het materiaal, kun je hem gewoon van de steen wegdrukken.
Net zoveel greintjes verwijderen als nodig.
Niet de steker onder het greintje zetten en open wrikken!!

De andere zetting kun je ook met silicoonschijfjes verwijderen.
Wegvijlen gaat sneller maar niet aan de bovenzijde vijlen, wel aan de zijkant van de zetting totdat je aan de gordel van de edelsteen zit.
Als deze dun genoeg is kun je h'm er zo vanaf trekken met een tangetje en de edelsteen valt er losjes uit.

Als laatste kun je met een zaagje de zetting aanvallen :P
In plaats van te vijlen zaag je het bovenste gedeelte van de zetting weg.
Het gaat sneller met minder materiaalverlies..... als je eraan kan.

Niet met een tang gaan nijpen! 00OO
Openbreken raad ik je ook niet aan
StuLienD
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: maandag 18-01-2016, 15:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Diamant uit zetting halen

Bericht door StuLienD »

Bedankt voor jullie goed advies!

Het zijn inderdaad dure diamanten. :OB
Jammer genoeg al 2 beschadigingen aan de zijkanten ontdekt bij de diamant van de greinzetting.
Ik neem er een gedetailleerde foto van en stuur het op naar de klant.

Morgen start ik met de stenen er uit te halen.

Wish me luck!

Groeten!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Diamant uit zetting halen

Bericht door Erika »

let dan ook op met terugzetten, gezien er beschadigingen inzitten heb je kans op breuk en daar zal ik heel duidelijk, eventueel met handtekening , zijn in dat de Breuk voor de klant is. Jezelf uit de risico halen want ik denk niet dat je zo de euroos hebt voor zo een steen te vervangen , Zeker met al beschadigingen aan de steen is het risico al groter


In ieder geval jezelf heel goed indekken, laat ze ook goed je algemene voorwaarden lezen etcetc.

ik heb geen idee of je niveau ook echt beginnend cursist is zoals je profiel nu aangeeft, maar ik ga er eigenlijk van uit dat als je al zulke stenen aandurft dat je niet meer beginnend cursist bent,. Anders zou ik toch zeggen: weet waar aan beging :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Diamant uit zetting halen

Bericht door Abo »

StulienD,

Een optie zou zijn die steen te laten herslijpen.
Ook al is het zo'n grote diamant, een diamant die stuk is verliest van zijn waarde.
Daarbij heb je nog het risiko dat je nog meer kan beschadigen.

Een diamant van die grote -en afhankelijk van de kwaliteit- kun je rustig laten herslijpen waardoor de diamant een grotere waarde krijgt als deze van een beschadigde.
Laat je wel goed inlichten wat het herslijpen kost en hoeveel je verliest en laat dit je klant ook weten.....schriftelijk.

Met een goed herslepen diamant kun je weinig fout doen, hij is net zo goed als een nieuwe.
Je klant moet er wel mee akkoord gaan.

Succes !!
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Diamant uit zetting halen

Bericht door @tjuh »

StuLienD schreef:Bedankt voor jullie goed advies!

Het zijn inderdaad dure diamanten. :OB
Jammer genoeg al 2 beschadigingen aan de zijkanten ontdekt bij de diamant van de greinzetting.
Ik neem er een gedetailleerde foto van en stuur het op naar de klant.

Morgen start ik met de stenen er uit te halen.

Wish me luck!

Groeten!
ik zou eerst de reactie van de klant afwachten op je mededeling van de beschadigingen voordat ik verder zou gaan, anders kunnen ze nog proberen jouw de schuld te geven en jij kan misschien het net niet goed genoeg bewijzen (geen idee nl hoe duidelijk eea op foto's te zien zal zijn). en gooi dan bij je analyze van de ring gelijk de optie dat de stenen dus herslepen kunnen weorden etcetc.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Diamant uit zetting halen

Bericht door Erika »

Laten herslijpen is zeker een goed idee bij zulke grote stenen met beschadigingen. Wat Abo zegt: dan zijn ze weer goed te verwerken zonder beschadigingen.
Ik ken iemand die liet een 70 punter overslijpen naar het hearts and arrows slijpsel. Iets kleiner maar weer heel mooi.
En ook kwam daarbij naar voren dat de steen toch witter was dan was aangenomen en betere kwaliteit.
Wist meteen wat in handen was.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
StuLienD
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: maandag 18-01-2016, 15:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Diamant uit zetting halen

Bericht door StuLienD »

Door de steen te herslijpen hoeveel verkleind die dan? Want het is de bedoeling om de twee gelijke stenen op 1 ring te combineren.

Gelukkig zie ik voorlopig geen beschadigingen aan de diamant met de gesloten zetting.

De steen met de greinzetting heeft een barst aan de rondist en een beetje doorgaat aan de halfje aan de kroon.
Er zijn ook drie kleine putjes op de tafel van de steen en nog een klein stukje af van de rondist aan de overkant van de andere barst.

Zelf heb ik nog maar 1 jaar dagopleiding gevolgd. Dankzij een overname van een goudsmid dat op pensioen is heb ik zijn gereedschap, machines en werkbank kunnen overkopen. Hij komt af en toe eens langs om me te helpen met moeilijke herstellingen en opdrachten.

Laat ik de steen beter uithalen bij mijn steenzetter? Want zelf heb ik dit nog nooit gedaan.

Ik zal mijn klant eerst nog eens laten komen, uitleggen wat de risico's zijn, alles noteren en laten ondertekenen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Diamant uit zetting halen

Bericht door Erika »

hoeveel kleiner zou je moeten bespreken met de slijper, Wij kunnen zonder foto's en slijpervaring daar weinig over zeggen.
Is het dan geen optie ze beiden te laten slijpen.? Geloof dat de kosten voor herslijpen zo;n 150 a 200 is (ligt aan of het gecertificeerd moet worden of niet)
En heb je al overlegd met de oude goudsmid die je nog af en toe eens komt helpen wat hij zou doen.


Zoals ik je begrijp moet er een nieuw sieraad van gemaakt worden

De steen moet je zelf kunnen lichten , dat is meestal niet het probleem , maar mss kun je foto's plaatsen opdat we beetje beeld hebben?!
En als je het niet durft dan moet je de zetter het laten doen.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Diamant uit zetting halen

Bericht door Abo »

In België is het zo dat de zetter GEEN garantie geeft op de steen.Wel voor het zetten maar als jouw edelsteen stuk gaat bij het zetten is het voor jouw rekening.
Als hijzelf de steen mag leveren is het anders en krijg je WEL garantie op het zettenENop de edelsteen.

Hoeveel kleiner hij zal worden hangt af van de beschadiging(en), kleur en welke vorm.
Voor exacte gegevens moet je dan echt wel bij een slijper raad gaan vragen die de diamant dan ook wil zien.
Zo effe wat uit de mouw schudden zal niet lukken.

Neem vooral foto's van specifieke eigenschappen van de diamanten zodat je nadien kunt aantonen dat je wel degelijk dezelfde steen hebt teruggekregen.
Elke diamant heeft unieke insluitsels of ergens een specifieke merkwaardigheid.
Merk ze, teken die positie op een vel papier, neem foto's zodat je nadien wat hebt waarmee je kunt aantonen dat het wel degelijk die diamant is die je afgegeven hebt.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Diamant uit zetting halen

Bericht door Cees »

Diamant is harder dan je gereedschap, met vijlen en zagen beschadig je hem niet tenzij je stoot, dan kan hij breken hetzelfde geld voor knijpen met een tang.
De grote die je overhoudt na slijpen hangt af van de beschadigingen. Als in een steen een barst zit zal de slijper wel voorzichtig zijn, en mogelijk het risico niet aan durven.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
osning
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 19-01-2016, 13:36
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Brabant

osning

Bericht door osning »

de gesloten zetting , hier de steen uitzagen, voorzichtig, bij de andere de greintjes met een steker terug duwen.
Plaats reactie