Gouden tip gezocht voor lichten parelmoer uit antiek sieraad

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Gouden tip gezocht voor lichten parelmoer uit antiek sieraad

Bericht door Janna »

Beste allemaal,

Ik doe weer eens een beroep op dit mooie collectief van smeden. Ik hoop dat iemand het leuk vindt mee te denken over het volgende. Ik kreeg van mijn overburen de antiquairs het volgende sieraad in handen om eens te kijken, of uit dit sieraad het parelmoeren schilderijtje te halen is. (een ovaal stukje parelmoer is beschilderd!) De bedoeling hiervan is om het glasplaatje dat aan de voorkant voor het parelmoer zit, schoon te kunnen maken, zodat het schilderijtje mooier uitkomt.

Het sieraad bestaat uit een ovalen medaillon waarvan het deurtje ontbreekt. Er heeft denk ik een haarlok ingezeten? Rouwsieraadje? Op de voorkant staat afgebeeld een jonge vrouw/meisje, buiten met groen en bloemen om zich heen.

Het schilderijtje is er van onderen in geplaatst: eerst een glasplaatje en dan het schilderijtje.
De 'zetrand' (rand medaillon) was van onderen helemaal gegolfd (misschien per ongeluk, misschien om het extra vast te zetten). Deze heb ik eerst weer recht gezet. Het parelmoer en glasplaatje zitten vervolgens ?cht 'vast' of beter gezegd op hun plek (enigszins beweegelijk), doordat van buiten af, in de rand van het medaillon, op vier plaatsen het zilver is ingedeukt, richting het midden dus. Door die deukjes (zie detailfoto) kan het parelmoeren ovaaltje er niet uit. Ik heb geprobeerd heel voorzichtig maar krachtig deze deukjes weer plat te wrijven met een bruneerstaal. Helaas met zeer weinig resultaat.

Nu is mijn eerste vraag: heeft iemand een tip of idee, hoe je zachtzinnig (het parelmoer lijkt me nogal breekbaar) deze deuken terug kunt duwen zodat het schilderijtje eruit kan.
Het krullerige sieraadje met fijne details en parels laat zich niet inklemmen en lastig vasthouden.
En vraag twee: hoe zouden ze de deuken er in hebben gekregen? Dat moet dan natuurlijk ook weer gebeuren.

Ik heb het nu zo geprobeerd: de rand van het medaillon zette ik op mijn vijlpen of vlaktas, daardoor kon ik toch best gecontroleerd kracht uitoefenen. Helaas niet genoeg!

Ben ik te voorzichtig? Ik ben er nu al meer dan een uur mee bezig geweest! Maar ik wil het nog niet opgeven. Ik heb nog geen prijs afgesproken voor dit werkje en daar gaat het me ook niet zo om. Dit werkje vind ik echt leuk voor de ervaring met zoiets antieks en bijzonders.

Tips of meedenken heeeel erg welkom.

Dank jullie!! :o

De fotos: voorkant, achterkant, detail van een deukje. (waar het zilver glanst heb ik het deukje proberen terug te wrijven/duwen)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Hoi antiek restauratie is mijn ding, maar maak eens een betere foto van de achterkant, ik kan er zo niet veel over zeggen. Zitten er trouwens geen pennetjes in, dat is meestal zo met die ivoor schilderijtjes?
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Ja, sorry sorry voor de slechte foto kwaliteit. (met de telefoon gedaan) Ik zal de achterkant even beter op de foto zetten met een betere camera. Komt morgenochtend, want ik ben even het geheugenkaartje kwijt...

Geen pennetjes te zien trouwens, en de schildering zit op parelmoer en geen ivoor, even voor de goede orde. Ik vraag me af hoe ze die deukjes zo dicht bij het parelmoer hebben geponst in de ovalen rand. E?n van de vier deuken lijkt trouwens een beetje te enthousiast te zijn aangebracht: hier zitten ipv een deuk twee uitstulpende gaatjes dicht bij elkaar alsof iemand er twee keer een puntig ponsje doorheen heeft gejast. ;) Misschien is dat het antwoord op vraag 2? (hoe hebben ze het destijds gedaan?)

Edit: Ik heb nu met de loep gekeken en er is idd in elke deuk een scherpe punt te zien aan de buitenkant van de rand. Zoals de afdruk van een centerpons. Ik denk nu aan zachtzinnig tikken met hamer en centerpons en even een tweede persoon strikken om het sieraad vast te houden.

Rest de eerste vraag, hoe krijg ik eerst de deuken er uit?

En zouden jullie dit aandurven of zouden jullie er niet aan beginnen?

Ben heel benieuwd naar jullie idee?n.
Morgen post ik betere foto's.
Laatst gewijzigd door Janna op donderdag 25-06-2015, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Heb al heel veel gezien maar ponsen zoals jij noemt heb ik nog niet eerder gezien, maar als dit echt zo is wordt het denk ik echt lastig.
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Ja, mijn gedachte erbij is: ze hebben het vast willen zetten voor de eeuwigheid en dat is best wel goed gelukt. :)
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Meestal bij de wat duurdere pennetjes, of vast gestoken.....bij de laatste kan je dan gelijk zien hoe vaak het open is geweest.
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Het is me een raadsel hoe ze die deuken erin hebben weten te slaan met het kwetsbare parelmoer erin. Ik denk dan eerder aan een speciale tang die ze daarvoor hebben gebruikt. Weet je zeker dat er geen naad onder de glasrand zit?
Ervan uitgaand dat je er met een schenentang niet echt goed bij kunt is het misschien wat dat je een en ander terug probeert te tikken met een karaatstempel voor ringen, dan kun je met die knik makkelijker weg komen, maar mocht dat lukken en je hebt het glas weten te vervangen, zou ik toch voor een andere methode gaan om het geheel weer vast te zetten, dmv een binnen rand. dan maar niet origineel, maar wel minstens zo fraai en geen risico voor het schilderijtje.

succes
ari
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Dat vind ik een goed idee, een binnenrand ipv terugponsen. Ik twijfelde al of ik me eraan moest wagen, het opnieuw 'klem' te ponsen. Teveel risico dus, dat vind ik eigenlijk ook. (maar ik ben soms t? voorzichtig, dus even jullie mening vragen)
Met een stempel terugslaan, weet ik niet of ik dat aandurf.
Ik hoop dan alleen de onderste twee, waarna het hopelijk onderlangs de bovenste deukjes heen kan schuiven.

Hoe bedoel je, naad onder de glasrand? Bedoel je dat de 'zetrand' (van voren gezien) een soort opschuifstukje is? Dat had inderdaad wel gekund, maar is helaas niet zo (ik heb net even goed gekeken): het hele ovalen 'bakje' is uit ??n stuk gemaakt. Aan de zijkanten geen naad.

Zo te zien is de ovalen rand met sier-zetrand gemaakt om het glas en het parelmoeren schilderijtje er van onderen (of achteren) in te plaatsen. Vervolgens lijken die deuken te zijn aangebracht.
Een 18e eeuwse goudsmid zonder vrees! Zou het een specialiteit kunnen zijn? Het parelmoer en glas zitten trouwens niet echt klem hoor, het kan een beetje schuiven in het rond en van voor naar achter. Maar toch, het lijkt me een flink risico inderdaad.

Allebei iig ontzettend bedankt voor het meedenken, geweldig.

Hierbij de nieuwe foto's, ook voor dhr radiorobbie: ;)
De deuken/gaatjes zitten daar waar een denkbeeldige X de ovalen rand zou kruisen. Linksboven is het sterkt. Rechtsboven de gaatjes. Rechts en linksonder heb ik proberen plat te wrijven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Wat een fraai ding zeg. ik zou inderdaad niet gaan tikken aan deze broche en zou het toch eerder proberen met een aangepaste tang.
succes,

Laat je het eindresultaat hier nog zien, we zijn nu heel benieuwd maar de beeltenis van de schildering.:D

ari
Gebruikersavatar
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 172
Lid geworden op: zaterdag 01-03-2014, 18:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Valkenburg (zh)
Contacteer:

Bericht door Eva »

Zou je een gaatje kunnen boren zodat je de randen van die deukjes makkelijker terug kunt buigen?

Door die deukjes is het materiaal uitgerekt en heb je eigenlijk een teveel aan materiaal om het terug te buigen.

Ik weet niet of ik zou durven boren zo dicht bij het parelmoerplaatje... 8-[
Als je waagt, groeit je moed. Als je aarzelt, groeit je vrees.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Eva, dat vind ik ook een goed idee! Slim bedacht. Het enige is dat ik liever geen gaten zou boren in het sieraad. Maar aan de andere kant, mocht mijn opdrachtgever ermee akkoord gaat, kan het evt wel.

Nou... ik ga er gewoon nog even op dubben. Er zit geen haast achter.

Ari, ook jij super bedankt, ik ga nadenken over het aanpassen van een tangetje. Misschien iets met gewoon een plat vlak aan ??n kant, en een smal pinnetje aan de andere kant, (niet scherp maar plat) waarmee ik de deuken terug zou kunnen knijpen. Even overleggen, want dat is natuurlijk wel best wat werk.

Als het feest doorgaat en ik krijg het ook nog eens voor elkaar, laat ik hem zeker even zien trouwens, schoongepoetst en wel. ;)
Plaats reactie