Eerste opdracht en nu al oorsteker afgebroken ... help!

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Joke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zondag 10-08-2014, 16:51
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Hasselt

Eerste opdracht en nu al oorsteker afgebroken ... help!

Bericht door Joke »

Dag iedereen,
Een paar maanden geleden heb ik m?n eerste paar zilveren oorstekers gemaakt voor n klant. Onlangs kreeg ik ze al binnen voor herstelling: er is een pinnetje afgebroken  en de 2e oorsteker vertoont ook al barstjes in het soldeer bij het pinnetje, en het pinnetje staat helemaal schuin.
Mijn klant heeft wel erg moeilijke gaatjes: ze moet bij alle oorstekers wringen om ze door haar oor te krijgen. Maar daar moet een steker toch tegen bestand zijn?!
Ik zit er erg mee ? het waren ingewikkelde oorbellen om te maken en ook niet goedkoop (met omegaclips en speciaal op maat geslepen stenen). En het is gezichtsverlies natuurlijk - m'n eerste klant zo ontgoochelen :huilen:
2 vragen dus: wat heb ik fout gedaan?! En hoe kan ik dit herstellen?
Ik heb voor de stekers geharde draad van 0,8 mm gebruikt van BM, en middelhard soldeer. Het plaatje waar ze op gesoldeerd zijn heb ik eerst ingeboord (gaatje van 0,5 mm diep) en daar paste t pinnetje perfect in. Het solderen ging ook vlot. Wat ik me toen wel al afvroeg is: wat is het nut van geharde draad, als hij gesoldeerd moet worden? Want door het solderen verliest de draad toch z?n hardheid?! Oorstekers heb ik in m'n opleiding nooit leren maken, maar ik dacht t wel ok gedaan te hebben ... niet dus :oops:
Het herstellen lijkt me een ramp: de stenen zijn erg kwetsbaar (vierkante Lapis Lazuli cabochons met ribben) en op aanraden van de zetter gelijmd met 2-componentenlijm ipv gezet (hij vond de stenen te kwetsbaar om te zetten)
Een nieuw pinnetje solderen lijkt me dus uitgesloten ? tenzij ik de lijm kan verwijderen en de stenen er heelhuids kan uithalen?
Het enige wat ik kan bedenken is om een klein plaatje met oorsteker te maken en dat tegen de achterkant van de oorbel te lijmen. Maar ik weet niet of dat voldoende betrouwbaar zou zijn? Door het wringen met de oorstekers om ze door het oor te krijgen, zal de lijmverbinding telkens onder druk komen te staan.
Kortom: ik weet me er echt geen raad mee? somebody help me please!

Joke
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Lijmen? nee dat gaat echt niet, het moet gewoon gesoldeerd worden.

Heb je een foto?

Anders zou je even naar Zwolle moeten komen dan kan ik altijd even kijken.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

lijm verwarmen stenen eruit en dan solderen.


Maar ik zou het aanbod van Aspasia aannemen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Wat je zou kunnen doen is een klein oogje met een opening ter dikte van de draad op de oorknop solderen en daar je stift in plaatsen.
Om je stift weer na te harden na het solderen kun je een deel van de pen in de vlakbektang nemen en de stift zo'n anderhalf keer ronddraaien (torderen) daarmee maak je hem weer harder.
( net voor het breken stoppen met draaien.... :? )
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Joke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zondag 10-08-2014, 16:51
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Hasselt

Bericht door Joke »

Bedankt voor je aanbod - helaas is Zwolle is echt te ver vanuit Belgi?.

Jammer dat lijmen geen optie is ...
Om opnieuw te solderen moeten de stenen eruit denk ik - of zou Lapis het solderen kunnen doorstaan, afgedekt met hittepasta?
Erika, verwarmen en de stenen uithalen: hoe doe je dat? Verwarmen met de vlam kunnen de stenen niet hebben denk ik ... of bedoel je uitkoken of zo?

Ik vraag me ook echt af hoe dit is kunnen gebeuren, wat ik fout heb gedaan waardoor deze oorstekers zo zwak waren? De soldering kon blijkbaar niks hebben ?n de staafjes zelf waren zwak, want er zit een knik in eentje.... Hoe is dit mogelijk?!

Ik heb net foto' s gemaakt, maar weet niet hoe ze te uploaden?
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Misschien is er iemand in de omgeving die een PUK met een PIN heeft.
Die pint de steker er zo op.

Klinkt dat eigenlijk, he: PUK met PIN, ha, ha.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Caty
Actief lid
Actief lid
Berichten: 216
Lid geworden op: vrijdag 08-06-2007, 13:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Vlaardingen
Contacteer:

Bericht door Caty »

Lijm warm maken doe je met de f?hn, dan kan je de stenen er zo uit wippen. Je zou ook even naar Arnaud kunnen gaan, is een goudsmid in Esen, dus niet zo ver bij jou vandaan. Even googelen dan krijg je zijn adres en kan je hem bellen.
Nooit geprobeerd is altijd mis.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Pukken houdt minder dan solderen en Caty, misschien is het Hasselt bij Zwolle, dan is Arnaud een eind rijden... :mrgreen:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Maar de PIN is juist bedoeld om oorstekers vast te zetten. Die zit weer wel heel stevig. Het is een speciale module voor op de PUK.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Och ja daar is ook een Hasselt. :D
Gebruikersavatar
jules-66
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: vrijdag 11-04-2014, 11:56
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: steenwijk

Bericht door jules-66 »

we hebben zelf een puk 4 maar ..pin? heb ik nognooit van gehoord... gebruik hem zelf altijd om dingen te fixeren. en oogjes te solderen.it does what it needs to do :P
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

https://webshop.bijoumoderne.nl/websolu ... e=01&cpl=1

Deze bedoel ik.

Je moet er dan wel al een PUK voor hebben, want daar wordt hij op aangesloten. Ik heb een demo er mee gezien. Werkt goed. Maar voor mij iets te duur. Zoveel oorbellen maak ik niet. :)


Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Waar is het pinnetje precies afgebroken, was de soldeernaad niet goed en is het pinnetje er in zijn geheel uitgebroken of is hij naast de soldeernaad losgebroken (metaalmoeheid).
Was er een mogelijkheid om het gat helemaal door te boren, het soldeer in de kast leggen en hem van onderaf te verwarmen , soldeer zo helemaal door laten vloeien naar de onderkant.
Voor de rest kan ik geen dingen in je werkwijze ontdekken die verkeerd zouden kunnen uitpakken.
Wat betreft reparatie zou ik ook de zetting verwarmen en de stenen eruit halen vervolgens een nieuwe pin plaatsten, in overleg met de klant een iets dikkere pin, 1.0mm ( gaat vanzelf passen er zijn er tegenwoordig zat die rondlopen met 30 mm tunnels).
En de pen een draai geven zoals al gezegd.
"Quality is a habit not an act"
Joke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zondag 10-08-2014, 16:51
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Hasselt

Bericht door Joke »

Als ik met de fohn ga verwarmen tot de lijm oplost, is er dan geen risico dat de stenen barsten? Ik heb best wel veel lijm gebruikt en de stenen passen ook heel precies in de zetting. Er is nergens ruimte om er met een stenengrijper of zo aan te kunnen. Of maak ik me teveel zorgen? Hoe zouden jullie de steen eruit halen in dit geval?

Die PUK - met PIN klinkt idd gek Precious :-) m??r lijkt me wel erg interessant! Klopt het dat de stenen dan kunnen blijven zitten zonder risico? En wordt de lijm er ook niet door aangetast? Van de PUK heb ik natuurlijk wel gehoord, maar die PIN is me totaal onbekend.
Heeft nog iemand ervaring hiermee? Zou het veilig zijn voor de Lapis stenen erin?

Ik woon in Hasselt in Belgi?, dichtbij Maastricht. Essen is idd niet ver van de grens met Belgi?, maar een beetje aan de foute kant, en k heb geen auto dus met trein en bus zou t een daguitstap worden :mrgreen:

Weet iemand een goudsmid in de buurt van Maastricht/ Eindhoven die die vermaarde PUK - met - PIN in huis heeft?

Smidje,bedankt voor het meedenken over de oorzaak :-) Het pinnetje was in z'n geheel losgekomen van de plaat, en ook bij de andere oorbel zijn er al fijne barstjes in de soldering van de steker. Het moet dus echt aan de soldering gelegen hebben. Helemaal doorboren was hier geen optie, omdat het stekertje niet achter de zetkast zit (het stekertje staat hoger dan de zetkast owv de omegaclips)

Beste Willem, met dat torderen bedoel je echt 1,5 keer draaien? Dus 360? rond en dan nog ns 180?? Klinkt eng hoor, weet je zeker dat ik t goed begrijp?! In dat geval ga ik er gewoon voor - maar wou toch even checken voor ik de boel afbreek na de herstelling :oops:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

http://www.zilvermaan.com/forum/atlas.php?mode=viewmap
mss kun je hier wat smeden zoeken en aanschrijven

Ik verwarm delijm voorzichtig, tot nu altijd goed gegaan, als ik ze er niet uit kan trekken dan boor ik gaatje in de zetbak en duw m eruit. Dan met de reparatie vul ik t gaatje met draadje en dat werk ik af.

Wat willem doet met draad torderen doe ik ook altijd met spelden, rilstiften e.d.

mss dat je tijdens het solderen te snel je brander hebt weggehaald van de stift en er daardoor geen vermenging heeft plaatstgevonden?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie