pootjes opdikken

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jules-66
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: vrijdag 11-04-2014, 11:56
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: steenwijk

pootjes opdikken

Bericht door jules-66 »

Ben op stage begonnen met pootjes opdikken(witgoud en geelgoud 14k) , gebruik middel soldeer, strip die ik bij de poot houd.

Nu is mijn vraag hoe doen jullie het en hebben jullie tips? is het bijvoorbeeld te doen met een heel smal strookje hard soldeer ?
of raden jullie pioentjes aan. (nognietgeprobeerd.)

Kortom wat zijn jullie ervaringen met pootjes opdikken.

groetjes.

Jules
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik werk altijd met zorgvuldig op maat geknipte pioentjes, plusminus 0.5 mm. x 0.5mm. misschien iets groter ligt aan de pootdikte.
Ik neem altijd zachtsoldeer om het risico voor de steen zo klein mogelijk te houden ( wel even in de blanca voor die tijd) ik leg het pioentje midden op het pootje en stook dan met de microfame ( little torch) het pootje heel voorzichtig op net zolang totdat het pioentje net begint te vloeien en dan snel de brander weg.
Anders heb je snel de kans dat je soldeer naar onderen vloeit en daar wil je het juist niet hebben.
Bovenstaand is voor witgoud, bij geelgoud komt er nog wat meer voorbereiding bij.
Dan smeer ik eerst de onderkant van de pootjes zover in met antivloeimiddel (Contex) dat alleen het bovenste kopje welke ik opgedikt wil hebben nog uitsteekt.
Bij geelgoud is het anders moeilijk je soldeer bovenop je pootje te houden, het heeft veel sterker de neiging om langs het pootje naar onderen te vloeien.
Meestal kwast ik nauwkeurig eerst het antivloeimiddel op en laat dan de ring een poos drogen, als je dat met de vlam doet gaat het spul bruisen en komt op plekken waar je het niet wilt hebben.
Als het droog is begin ik pas met solderen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Willem Parel op woensdag 18-02-2015, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
jules-66
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: vrijdag 11-04-2014, 11:56
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: steenwijk

Bericht door jules-66 »

dankjewel voor de tips Willem!

merkte inderdaad dat het bij geelgoud wat lastig is..bij mij ging het eerste pootje niet vanzelf.. dat soldeer liep inderdaad snel naar beneden.

leuke tekening haha ;D


ow sorry Erika wist niet dat dit onderwerp er was ;)
Gebruikersavatar
jules-66
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: vrijdag 11-04-2014, 11:56
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: steenwijk

Bericht door jules-66 »

we hebben thuis een puk. waar ik vaak mee werk voor reparaties(fixeren etc ) maar zie dat je ook gemakkelijk pootjes er mee kunt opdikken. (volgens het filmpje :D)

https://www.youtube.com/watch?v=n9NcpHRVfuU

maar eens uitproberen....

Groetjes
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Met de puk nog nooit geprobeert, gaat me ook niet lukken schat ik zo in, maar het moet inderdaad goed te doen zijn.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie