Wat te doen bij een kwetsbare ring

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
ownrhythm
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 25-08-2021, 17:52
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Wat te doen bij een kwetsbare ring

Bericht door ownrhythm »

Hey

Een klant van me is naar mij gekomen met de vraag om haar ring te verkleinen. Wat ik opmerkte is dat in het zwakste punt van de ring (waar de zetkast en ringband elkaar ontmoeten en vast gesoldeerd zijn aan elkaar) een vormende barst zit.. Volgens mij kan ik dus deze ring niet verkleinen want deze zal gegarandeerd breken tijdens het proces. Ik had er ook aan gedacht om deze plaats opnieuw te solderen maar aangezien de klant niet weet of het echte diamanten zijn of niet, durf ik dit niet echt te riskeren. Mijn twee vragen zijn dus: is mijn inschatting over dat de ring niet te verkleinen valt juist of kan er toch nog iets gedaan worden? En zo neen, hoe breng ik dit naar de klant? Zou ik met een voorstel komen om een nieuwe ring te maken of deze proberen te dupliceren?

Alle advies is welkom!
FlowerofSoul
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: donderdag 18-08-2022, 10:49
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Wat te doen bij een kwetsbare ring

Bericht door FlowerofSoul »

Hey,

Dit is zeker op te lossen ik heb wel wat vragen.

Als de klant niet zeker weet of het diamant is,is het dan anders een zirkonia? want die kan je evt vervangen mocht het beschadigd raken of je kunt de steen uit de zetting halen. Je kunt het ook testen met een diamant tester.

Heb je beschikking tot een laser of puk systeem want dit zal sowieso de makkelijkste optie zijn om het breek punt te herstellen. Want dan hoef je geen vuur bij de steen te gebruiken.

Mocht je meer zekerheid willen hebben is het handig een foto bij te voegen zodat het wat duidelijk word. of evt via een pb je telefoonnummer te delen dan kunnen we bellen.

Maar er is sowieso een mogelijkheid om het op te lossen. Maar of het kosten technisch dan aantrekkelijk blijft is ook even de vraag. b;)

Groetjes
Jasper Kamphuis
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Wat te doen bij een kwetsbare ring

Bericht door Briolet »

ownrhythm schreef:…Zou ik met een voorstel komen om een nieuwe ring te maken of deze proberen te dupliceren?…
Dat lijkt me onnodig duur. Als het diamant is, dan overleeft het de soldering. Is het geen diamant en verbrandt het, dan is vervangen van de stenen altijd nog voordeliger dan een nieuwe ring. Wel eerst overleggen met de klant dat als het zirkonia's zijn, deze ook vervangen gaan worden. Dan kan het altijd nog meevallen.

Als de ring al duidelijke slijtsporen heeft, dan zal een zirkonia, of de meeste andere witte stenen, al de nodige krasjes hebben. Ziet de tafel van de steen (en vooral de rand van de tafel) er nog puntgaaf uit, dan is hij vrijwel zeker een briljant. (Of moissaniet, maar die kan ook tegen hitte).
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Wat te doen bij een kwetsbare ring

Bericht door Cees »

Als het zirconia is dan is de kans heel groot dat deze de soldering overleefd, echter na solderen altijd aan de lucht laten afkoelen
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie