vitrex in hol voorwerp

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Snoetje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 10-05-2022, 7:29
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

vitrex in hol voorwerp

Bericht door Snoetje »

Hallo allemaal

Hopelijk kunnen jullie mij met deze vraag helpen.

Ik heb pas een oogje bij moeten solderen aan een geelgoud hangertje met een holle bol eraan (16 mm doorsnede ongeveer)
Voor de zekerheid heb ik een gaatje geboord in de onderkant van het bolletje om ontploffingsgevaar te voorkomen.
Na het solderen heb ik deze afgekookt in vitrex, in de polijsttrommel laten draaien en in de ultrasoon afgetrild.
Mijn vraag is nu of er nog vitrex in de holte kan zitten (gaatje was 0,7 mm) en hoe ik dit eruit kan krijgen op een veilige manier. Het materiaal is 18k geelgoud.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: vitrex in hol voorwerp

Bericht door Erika »

ja er kan vitrex inzitten, goed neutraliseren in ammonia en dan in ultraschoon en dan in zaagsel (palm) laten drogen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Snoetje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 10-05-2022, 7:29
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: vitrex in hol voorwerp

Bericht door Snoetje »

Dankjewel voor de snelle reactie
Wat bedoelt u precies met ammonia?
Polijsttrommel en ultrasoon heb ik al gedaan na de vitrex
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: vitrex in hol voorwerp

Bericht door Sinterklaas »

Je kan ook als je een spuitje hebt met een dunne naald. De bal spoelen. Spuit em vol met water. doe dat een paar keer dan zal het zuur meeste zuur er uit zijn. Of op zn minst sterk verdunt. Je kan ook het balletje warm/heet maken dan komt al het vocht er als stoom uit.

Voor de volgende keer als de bal helemaal dicht is en je boort een gaatje. Soldeer dan het oogje op het gat. Dan is het gat gelijk dicht en krijg je dit probleem niet. Na het solderen NIET aflessen. Maar rustig laten afkoelen. Dan zal het ook de volgende keer niet knallen. En anders kan je altijd nog een gaatje boren als je het niet aan durft.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: vitrex in hol voorwerp

Bericht door Briolet »

Snoetje schreef:
Wat bedoelt u precies met ammonia? …
Vitrex is Na•H•SO4 (Een zuur). Als je er ammonia (een base) bij gooit zal het omgevormd worden tot NH4•Na•SO4 (Een onschuldig zout). Het overschot aan amania is een gas en zal verdampen.
Goed spoelen is het beste, maar als je eerst neutraliseert, blijven er minder schadelijk stoffen achter als het spoelen niet optimaal gebeurd.
Plaats reactie